Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
leo1234

MD5A

Rekommendera Poster

Hej

Jag har i vintras bytt båt från en snabbgående till en snipa med en VP MD5a.

Min fråga till någon som begriper är.

Jag vill byta motor till en nyare helst två cylindrig med små mått och god effekt samt liten vikt och som passar något så när där md5 an suttit.

Båten går rellativt korta sträckor i kustbandet och i bland i tunnare i så behov av sötvattenkylning finns.

Jag behöver en motor som jag kan lita på till 100 %.

Båten är en Falkmarin 540x210.

Tackar på förhand

Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Det är lite marigt att svara på din/a frågor för smaken är ju som baken. Sedan hade du tanken på att din nya motor skulle vara tvåcylindrig och detta faktum kan jag inte tillfredställa med mina funderingar.

 

Ifall jag inte haft förutsättningen tvåcylindig hade jag utan tvekan svarat Yanmar 1 GM. Denna kan fås både som sjö- och sötvattenkyld. Den väger inte mer än att man kan ta den under armen och gå. Effekten är 9 hk, ifall jag inte minns fel. Men motorn är encylindrig. Du hittar nog inte en bättre motor än denna och kan nog lita på den till 110%. Motorn är tänkt till en 25 mm axel och det har du troligen redan på din nuvarande motor, samt det finns ett antal olika reduceringar att välja på. Varför bytet inte bör bli för komplicerat.

 

Vidare har du ju givetvis den franska Ruggerinin (men den har inte visat sig något vidare). Medan en annan liten motor har tagits fram av de numera sammanslagna engelska tillverkarna Lister och Petter (med reservation för felstavning). Deras motor skall vara bra för fabrikerna var för sig kunde göra små motorer. /lycka till med motorbytet/Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro

Du verkar vara den jag sökte, tack för ett bra svar. Jag hade väl fått för mig att en två cyllindrig är lite starkare och kanske inte behöver gå på högvarv på samma sätt som en en cylindrig men som sagt jag är novis på området, tack än en gång frånen som skall börja söka efter en yanmar.

mvh

Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen kännare av snipor, men....
Nu är det så att en dieselmotor mår bäst av att jobba ganska hårt. Man bör ligga på 70 - 80% av maxvarvtalet, och för en Volvo Penta MD5A blir det knappt 1800 - 2000 rpm. MD5A har (när den var ny) 7,5 hk på propelleraxeln. En ny Yanmar 1GM10 (encylindrig) har 9 hk, men på vevaxeln så skillnaden är minimal. Dessutom så är vridmomentet vid respektive motors maxvarvtal 15 % LÄGRE på 1GM10. Det är därför mycket troligt att slutresultatet blir lika när det gäller motorns kraft.
Det är dock odiskutabelt att en ny motor är mer driftsäker än en gammal orenoverad. Men även gamla motorer kan renoveras så att man kan lita på dem. 
Skaffar man sig en för stark motor så slutar det med att den går enbart maginellt snabbare men blir tyngre, drar mer bränsle, man måste därför skaffa större tank som ger högre vikt. Dessutom så kommer motorn troligen att köras på för lågt varvtal och det mår den faktiskt över en längre tid inte speciellt bra av. Bla så har tidningen Praktiskt Båtägande skrivit om detta i nr 5 2003.
Du kan läsa mer om motorer på min hemsida:
http://nf.broach.se/motorer 
Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...