Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2006 Nu har vi äntligen köpt vår DC - den är kanonfin! Lite grummel i bägaren är att varningssummern tjuter ca en minut efter att jag gasat upp i planing. När jag drar av gasen tystnar summern efter några sekunder. Det fungerar bra att köra i låg fart upp till en 7-8 knop. Den förre ägaren kommer att bekosta reparationen, men det gäller ju att hitta felet... Förre ägaren har rensat kylkanalerna, bytt impeller m.m. och nära han hade isär detta i början av veckan så flödade kylvattnet bra när motorn gick på låga varv, men på högre varv slutade flödet från ena cylinderraden. Han rensade då avgasutblåsen och fick ut en del skräp och trodde att problemet var löst, vilket det alltså inte är. Tempmätaren visar ca 70 grader vid lågfartskörning och när summern ljuder så sjunker den till under 60 (=minläget). Oljetryck och laddning är bra hela tiden och motorn går jämnt och fint. Igår kände vi på knäna när summern hade tjutit och bägge knäna är riktigt varma, men går att ta på. Tänkte testa att sätta fast två digitala stektermometrar på knäna idag och se om man blir något klokare (nöden är uppfinningarnas moder ). Kan det vara en limpa eller ett knä som är kass och blockeras av det högre avgastrycket vid högre varv? Kan tempgivaren vara dålig eller kan det rent av vara något annat än kylningen som motorn varnar för? Jag vore jättetacksam om någon kan hjälpa mig vidare i felsöknigen så vi slipper bli frånkörda snipor o liknande... Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juli , 2006 Du har inte skrivit vad du har för motor. Inte heller har du lagt in båten i din sjöbod så det där gick att se vad du har för DC./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2006 Ber om ursäkt... är lite ny på det här. Det är en 5,7 l Mercruiser på 260 hp med Alpha gen II-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2006 Då så har den synnerligen vetenskapliga mätningen med fastnajade stek-termometrar och kopparpasta genomförts. Tempen på framkanten av knäna är maximalt 88 grader på höger sida och 77 grader på vänster. Summern tjuter när motorn går på 3000 varv efter någon minut och då visade termometrarna 65 rep 60 grader. Då motorn därefter kördes på tomgång tystnade summern, men temperaturen fortsatte att stiga och stabiliserade sig på 88 resp 77 grader. Vet någon om detta är normala temperaturer på knänas framkant? Vid vilken temperatur ska summern larma? Jag lutar åt att det kanske är fel på övertempgivaren och att vi kanske inte alls har något överhettningsproblem... Jag är jättetacksam om någon kan hjälpa oss med ovanstående frågor, eller har tips om nästa steg. Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2006 Jaha... då har vi gjort motsvarande mätning på kompisens 4,3 l Mercruiser och hans knän kom upp i 45 resp 38 grader. Upptagning imorgon för vidare transport till varv. Vi får se om det är igensatta kylkanaler eller limporna... fortsättning följer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 29 Juli , 2006 Patrik, Det later som ett klokt val att ta upp baten. Limpor/knan skall aldrig bli varmare an att det behagligt gar att ta pa dem med handen. Efter att ha funderat lite sa kan det kanse vara sa att en cylinderrad har hogre mottryck for avgaserna. Kan vara blockage pga av rost, delar som fallit ur limpa och blockerar, etc, etc. Jag tror dock mera pa nagot form av hinder for kylvattnet att na fram. Kan vara en massa saker, men du bor relativt latt kunna ta isar kylkretsarna och gora rent dem. Du gor hur som helt ratt att ta upp baten och undersoka ordentligt. Ingen kul mitt i sommaren, men kan lova att det ar skojigare att pilla med sant har nu an nar det ar snorkallt mitt i vintern. Dessutom, du lar spara en bra slant genom forebyggande atgarder. Att lyfta en bat i fortid kostar lite jamfort med de delar som ett oatgardat fel senare kommer att krava. Om du inte litar pa stektermometern, sa kan du far en hyfsat billig penning kopa en infrarodtermometer som laser yt temperatur pa avstand. Finns pa manga stallen (sakert Clas Ohlsson, Jula, Biltema, etc, etc). Hoppas du aterkommer och berattar om felet, eller med fler fragor om du hittar nagot som verkar skumt... Forresten, snygg bat. Hogbyggd DC men ser inte lika hog ut tack vare de tva gluggarna pa sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 31 Juli , 2006 Hej! Wllcraft19: Tack för komplimangen - den värmde! Tyvärr värmer ju även motorn som bekant och jag har tillbringat stora delar av förmiddagen med att jaga verkstad eller mek i Örebrotrakten utan framgång. Jag misstänker en konspiration eftersom flera har stängt just vecka 31 ... Eftersom jag inte lyckas få tag i någon som kan ta sig an båten så kan jag inte låta bli att fundera över felorsaken och om jag eventuellt kan fixa det själv. De som jag har pratat med har kommit med följande uppslag: * Dåliga/igensatt limpor: I och med att övertempgivaren mäter innan limporna så borde felet ligga tidigare i kylslingan eller? Dessutom är det relativt jämn temp mellan limporna, vilket med min ringa kunskap borde vara en indikation på att felet kanske inte är där. Säljaren (som har haft isär det flera gånger) tror att felet kan ligga i limporna. Det jag undrar är om dåliga limpor kan ge så hög motortemp att summern larmar? * Igensatta kanaler i blocket: Rimligt och högst möjligt i och med att båten gått i saltvatten i början av sin livstid innan den kom till Sverige för ett drygt år sedan. En kille jag pratade med menade att i så fall bör man lyfta motorn för att kunna få rent kanalerna. Suck... har någon något annat förslag på hur man kan rensa kylkanalerna? * Igensatt oljekylare: Läste om detta i en annan tråd här på Bryggsnack - dock gällde det Volvomotorer. Har vi en oljekylare i vår 5,7 l Mercruiser från 1997 och om vi har det - kan jag rensa den själv och i så fall hur? * Vattenpumpen: En helt egen teori utan belägg... Normalt läcker väl eller tjuter trasiga vattenpumpar, men om motorn enbart får impellertrycket genom kylkanalerna i blocket så antar jag att det går varmt. Alla tips, råd eller glada tillrop mottages tacksamt! Det börjar kännas lite motigt att inte ens få tag på en mek... Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Juli , 2006 Har inte Alphadrev den där idiotkonstruktionen med vattenpumpen nere i drevet. -Dels pajjar den lätt så hela skiten är plast. Då minskar flödet i pumpen. -Dels kan man inte kolla utan att att upp båden och dela hela drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 31 Juli , 2006 Hejsan hade lite liknande problem i vårast.Bytte först impeller och allt verkade bra när ja provkörde på land,kom kylvatten genom motorn.När ja sjösatte och tog upp båten i plan började den gå varm. Bara att lyfta upp den igen, denhärgången bytte ja hela pumphuset i drevet (alpha1) och sedan dess har den gått perfekt hela sommaren. Det var tydligen så slitna tätningar o packningar att trycket inte räckte vid högre varv.Hoppas du hittar problemet... Som tur är så kostar ett nytt pumphus inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 31 Juli , 2006 Utan att ha haft möjlighet att kolla inläggen under dagen så har jag från två olika personer fått tips om sprucket impellerhus, precis som ss2100 beskriver ovan. Jag har av säljaren fått beskrivet att vid ett tillfälle så flödade kylvattnet genom en limpa bra på tomgång, men vid gaspådrag så upphörde flödet. En spricka i impellerhuset kan naturligtvis innebära att vid högre varv så öppnar sig sprickan och kylvattnet slutar pumpa. Jag har själv funderat över varför motorn kallnar så snabbt på tomgång (summern tystnar efter några sekunder). En överhettat V8 på sina ca 450 kg borde inte svalna i första taget om den inte får bra kylning? Har precis pratat med säljaren och han hade inte granskat själva impellerhuset när han bytte impeller och inte heller bytt det. Han beskrev dessutom att limpor och knän varit fulla med sot, olja och klegg, men inte rostflagor. Han tror fortfarande på att limporna behöver bytas... I och med att det sker på hans bekostnad så vore det naturligtvis inte fel för min del att få nya knän och limpor om det bara löser problemet. Min välvilliga tolkning av detta är att det förhoppningsvis inte är kanalerna i blocket (p g a avsaknad av mcyket rostflagor i knän och limpor), som enligt en båtmek innebär motorlyft eftersom motorn måste vändas upp och ner och spolas. Kanske ska börja träna på eskimåsvängar för att slippa lyfta motorn i så fall... Säljaren beskrev impellerhuset som ett plåtlock, men jag har av flera hört att det är gjort i bakelit. Vet någon hur det ligger till? I och med att jag behöver fixa packningssats och drevolja så vill jag inte riva isär det om det inte är en sannolik felorsak. Trevlig kväll och natti natti! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 31 Juli , 2006 Det var det jag menade med idiotkonstruktion. Huset är av plast och sitter illa till i drevet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 31 Juli , 2006 Du far gladjas at att saljaren betalar for nya limpor. Pumpen torde (?) vara billigare och nagot du hyfsat latt kan ersatta pa egen hand. Men, a andra sidan, om nya limpor inte hjalper sa borde val pumpen vara next pa saljarens lista... Baten ar snygg. Den fortjanar att vara ute pa sjon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Augusti , 2006 Nu är en renoveringssats till vattenpumpen beställd från drev.se - rackarns bra service på det stället! I eftermiddag åker prylarna isär och den nya rostfira propellern på. Imorgon när grejorna har kommit så ska det skruvas ihop och provas. Jag vågar inte riktigt hoppas på att det här är lösningen - men om någon har en tumme över så håll den för mig! Jag återkommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Augusti , 2006 Nu har jag nog hittat felet! Godset mellan impellerhuset och avgaskanalen är sönderrostat, vilket innebär att när trycket ökar så flexar stålplattan som impellern vilkar på och öppnar sig mot avgaskanalen. Ska försöka hitta någon som kan svetsa detta imorgon. Frågan är om lagringen till drivaxel klarar värmen, eller om man måste ta ur drivaxel och lager? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 1 Augusti , 2006 Har inte mekat med Mercruiser drev, men borde det inte sitta en packbox eller liknande dar ocksa. Isafall skulle jag vara valdigt forsiktig med varmen. Annars, det verkar ju som om du kommer narmare en losning - och om inte annat sa lar du dig motor/drev for kommande reg. underhall. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Augusti , 2006 NU FUNGERAR DET !!! Igår kväll åkte jag till en duktig svetsare som gjorde bedömningen att skadan inte kunde svetsas p g a att förvärmningen som krävs kommer att smälta ner den tunna skiljeväggen som var skadad. Återstog då lite hederligt bondsmide och lösningen byggdes enligt nedan (om någon skulle råka ut för samma sak): * Noggrann rengöring av ytan mot avgaskanalen * Klippte till en 2 mm aluminiumplåt som täckte hela skadan * Borrade för två st popnitar * På med tvåkomponents expoxylim på aluminiumplåten * Dit med plåt och nitar * Slipning av plåtens överkant till nivå med underhusets gods * Målning * Montering av nytt impellerhus inkl packningar, packboxar mot underhuset (elände att få bort den gamla bakelitkonan), impeller och impellerhus Bifogar bild på denna hi-tech lagning... Nu är limporna kalla, motorn går på ca 60 grader, stålpropellern är monterad och båten provkörd upp till ca 32 knop i motvind och motsjö. Kanske kan få upp husvagnen i 35 knop när jag lärt mig trimningen av båten och sjön är lugn... Efter tre nätter med sömnproblem och en gin & tonic så kommer jag sannolikt att sova som ett barn inatt. Stort tack för alla svar - utan er hjälp hade jag inte hittat felet!! Maringuiden är fantastiskt som kunskapsforum. Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 3 Augusti , 2006 Patrik, Kul det lost sig. Aldrig kul att hitta showstoppers som det dar (nar man SAAA garna bara vill ut pa vattnet). Och nastan det basta - du gav feedback tillbaka. Alltfor manga fragar, far svar, men berattar aldrig vad som hande/hander efterat. Det hjalper ju inte direkt det kollektiva kunnandet! Trevlig batsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser