Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Linde

Vilka Befogenheter har kustbevakningen????

Rekommendera Poster

Vad har Kustbevakningen för............

Kan dom komma ombord för att göra en nykterhets kontroll utan vidare, eller måste dom ha särskild misstanke för att göra detta?

Jag vill bara veta vad som gäller PUNKT!!

SKÅL! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, KB fick utökade befogenheter i år och får nu göra nykterhets kontroller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningen kan precis som polisen i land göra utandningsprov på förare. På så sätt hoppas och tror den lagstiftande makten att sjöfylleriet skall minska./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en säsong för tidigt. Sjön borde vara en alkoholfri zon. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste om detta för ett tag sedan och är 95% säker på att det är ett förslag som inte gäller än att de ska få göra det. Med andra ord så kommer de i framtiden få göra nykterhetskontroller men i dagsläget får de endast stoppa ngon om de har starka skäl att misstänka det och de får inte själv utföra några utandningsprov utan måste tillkalla polis för detta. Är som sagt inte 100 men tror inte detta förslag har börjat gälla än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att dom kan inte beordra en att kliva över till deras båt, samtidigt som dom inte får kliva in i ens egen båt om man inte godkänner

detta. Det låter väldigt konstigt tycker jag. Varför har dom inte samma befogenheter som en polis på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämme rnog, även om jag tror att de kanske gör som de vill ändå ibland.. Skulle de ha samma befogenheter som en polis så måste nog utbildningen bygga spå ganska mycket. Jag tycker det vore bra att de hade samma befogenheter, nu får de ju nästan bara se på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är inte personalen på kustbevakningen i grunden poliser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

enl en kompis på kb:s båt 307 så har de fått väldiga befogenheter som till ex bötfällning sen när de börjar gälla vet ej glömde fråga men återkommer om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! är nästan säker på att det bara är ett förslag med nykterhetsprover. Detta diskuterades i senaste båtliv, har tyvärr inte tidningen kvar. I artikeln diskuterades just skillnaden mellan befogenheter hos polis och kustbevakningen. Jag uppfattade det också som att kustbevakningen var de enda som var positiva till detta, förutom den som lagt förslaget förstås.

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, kustbevakare kan du bli helt utan annan utbildning. Vad det gäller bötfällningen för fortkörare så är det något som redan gäller. Läste på KBV:s hemsida om att det utfärdat sin första böter i våras. Däremot är nog som sagt nykterhetskontrollerna bara ett förslag såhär långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtat från KBVs hemsida.

Under sommarmånaderna, då fartygs- och båttrafiken är som livligast, skärper Kustbevakningen övervakningen längs kusterna och i skärgårdarna. Insatserna riktas främst mot sjöfylleri, fartöverträdelser, vårdslöshet och lanternebrott och görs att skapa en trygg miljö för alla som är sig till sjöss och för att minska antalet olyckor. Utöver att kontrollera nykterhet och att arbeta för att sjötrafikregler följs ser Kustbevakningen också till att bestämmelserna om avlysta vattenområden följs.

Så det är inte ett förslag längre utan gäller redan. Det var också en av orskaerna till att KBV flyttade en båt till mälaren där det saknars polisbåt nu mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är du verkligen säker på det?
Kontrollerat nykterhet har de ju alltid gjort, men med hjälp av polisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag svaret på detta.

pratade med kompisennyss.

de får borda en båt med en specifikt ärende men endast för det ärende vilket de måste framföra vi bordningen. de får inte vända kepsen väl ombord.

således innebär det att nyckterhetskontroll får göras men då vid misstanke som tex vårdlös körning (vinglig etc etc)

så i praktiken ingen allmän kontroll utföres av kbv alena.

de är enl uppgift dessa enheter:

kbv

polis

fiskeriverket

tullare

osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört runt lite nu och KBV får inte utföra nykterhetskontroll. De får stoppa någon de anser att personen inte framför båten på ett betryggande sätt men sen måste de tillkalla polis för att göra utandningsprov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det handlar om den utökade befogenheterna de har och vid misstänkt båtfylla har de möjlighet att ta utandningsprover likväl på chaufförer som går av en färja samt botfälla de för andra överträdelser.

bättre att kolla med de som arbetar med detta som tex befälhaveren på båt 307 kbv strömstad.

inget illa ment men jag vet att det är så.

annars jimmy-lars blev det någon finnish på båten.

mvh krawa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dom gamla reglerna du har hört om, det gäller inte längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.kbv.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=292

http://www.kbv.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=773

Visst jag tror dej och han borde ju veta vad han pratar om. Men kikar man runt lite på motioner osv om detta så står det överallt att det inte har godkänts än utan att det måste till en lagändring för detta.

Befogenheterna vad det gäller böter osv började ju gälla i våras men icke förslaget om utandningsprov. När började det gälla i så fall?

Någonstans där rätt info borde finnas är ju KBVs hemsida och läser ni länkarna ovan så framgår det ju att det bara är ett förslag såhär långt och det står inte med på deras nya befogenheter. Den sidan är uppdatrer 2006-06-16 så det borde väl stämma eller?

Nej, jag tänker inte ge mej förrän jag fått se en lagtext på detta..  smiley-tongue-out.gif\

Det är för mycket snack runtom detta ämne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De har inte den befogenheten ännu och det är kopplat till att det inte finns några promillegränser på sjön. Detta har diskuterats i rätt många år men ännu finns inga sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

promillegränsen är idag på 1 promille för grovtsjöfylleri.men ligger i förslag att sänka det 0,2-0,4 som en gräns. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har fel7.gif\

de får INTE ta några prov.

jag hörde rätt men fel.så att säga.

1 juli 06 gick lagförslaget igenom och vidare till regeringen för PRÖVNING.

men de har lov att ta prov på internationel kaj på förare av fordon.

han e lite rörig att prata med men nu har jag svaret till er och till mig själv................PUNKTsmiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlVanHeinkel

Ahhh...så bra! En bärs ute på sjön är gott! Spelar roll då om KB kommer, bara neka till dom fått i land mej och polisen testar istället, sånt tar tid o då är jag nykter.2.gif\

Vad vore sjölivet utan öl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe jadu Krawa de var tur att jag inte gav upp direkt.. smiley-wink.gif\

Men dte är så mycket snack runt det så svårt att få reda på hur det verkligen är. Att gränsen är på 1,0 stämmer. Det luddiga är att du kan ha 2,0 och det är okej bara du framför båten på ett betryggande sätt.

Lite skumt tycker jag, varför inte liknande regele rosm på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlVanHeinkel

är du berusad just nu? sista meningen var lite sluddrig....kanske 1.5 promille därsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du van honk det öär nog me rän så för det är första gången på länge som jag är på land så då lär man ju passa på, man vill ju inte vara alltför onykte rpå sjön :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ha 1 procent alkohol i blodet. Det är ändå inte straffbart så länge du inte ställer till med något. Orsakar du däremot en t ex olycka och har över en promille i blodet så kan du dömas för grovt sjöfylleri men alltså inte om man skulle uppmäta detta vid en vanlig stickprovskontroll. Därav att dessa blir rätt meningslösa. Det har diskuterats i flera år att införa samma system som i trafiken men där är vi inte ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en PROCENT alkohol i blodet så ställer man nog inte till med så mycket besvär :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...