Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
TjippmanTjotta

En landkrabba går till sjöss! -Delägarskap i en Shipman 28

Rekommendera Poster

SkeppO´ Hoj!

Jag har börjat segla på gamla dar. Har väldigt lite båtvana, så jag tog förarbeviset i våras och har varit ute lite grann med seglande kompisar. Längsta seglingen till Huvudskär, 2 nätter och 2 vuxna o två barn. Kanon! Blev nog frälst där...

Sen har vi haft tur för vi går nu troligen in som tredjedelsägare i en välskött Shipman 28 som ligger i Mälaren. De andra två delägarna känner vi lite då dom är föräldrar i äldsta dotterns klass.

Vi får alltså ärva lite av deras båt- och seglingskunnande åsså delar vi på omkostnaderna, båtplatsen klar m.m. m.m.... Inte helt fel start på en landkrabbas seglarliv.

Vi har varit ute lite med Shipman 28:an och kännt på den i Mälaren...

Båten visste jag väldigt inget om från början... har läst på lite förstås.

Genomgående verkar folk mkt nöjda: Vackra linjer, välseglande, trygg, torr, bra inredning osv. osv. 

Nackdelarna: Det här exemplaret är från -71 när skrovet höll tveksam kvalitet, Farymann-dieseln (12 hkr)går bra och är välservad, men kan väl klappa ihop när som helst (=50.000 Kr ????).

Vi kommer att reglera ägandet och skötseln av båten i ett förenklat rederiavtal, sen delar vi upp seglingssäsongen efter tycke o smak.

Själva vill vi segla i Sthlms skärgård så vi kommer att hyra in oss på en bojplats vid Utö där vi har kompisar.

Tanken är väl att kunna vara ute 1-2 hela veckor div. veckoslutseglingar.

Jag o min fru har två tjejer, 12 och 6 år. 12-åringen är nu sjöscout o lär sej skitmycket där. 6-åringen håller vi på att finslipa simkunskaperna på!

Båten är alltså en 29-fotare, fenkölad, 4-6 kojplatser, vattenburen gasolvärme, gasolkök, toa, bra stuvutrymmen, bra o stor sittbrunn, 4 försegel, 1 Spinnaker, 1 till hälften utseglad Stor.

Ja, herreminje, hur skare´ här gå??

Så är det någon därute som har erfarenhet av delägarskap i en segelbåt och/eller erfarenheter av Shipman 28, hör gärna av er. Jag misstänker att vi behöver alla tips vi kan få!

Hälsar....   /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Hej Thomas

Jag och en kollega delar på en segelbåt (Triss Magnum) Innan vi köpte båten så skrev vi båda på ett avtal som reglerar det mesta. Det är första sesongen vi har båten och en så länge så har det varit kanon. Vi har delad vårdnad dvs varannan vecka och under semestern så har vi den i två veckor var. Nu denna veckan så har båtsambon båten och har seglat upp till Lyseskil och därifrån skall jag segla upp till Strömstad nästa vecka, sen så blir det samma sak på nedresan. Det ekonomiksa delar vi rakt av, vi kollar av en gång i månaden och kommer överens vad som skall inhandlas.

Hoppas det går bra för dig och fråga gärna om du undrar något

Lycka till

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av delägarskap och har aldrig tänkt tanken, men det här var ju en lysande idé 21.gif\ Så otroligt många timmar om året går inte min lilla skuta på skön så det känns ju lite som slöseri ju när hon ligger vid bryggan och skvalpar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har inga egna erfarenheter av Shipman 28, annat än den allmänna känsla man har för vad en båt går för - Shipman 28an betraktar jag som en bra båt av sin tid, robust och säker, men givetvis med något mindre utrymme och båtfart än en modern segelbåt av motsvarande storlek.

Däremot ät jag själv sedan ungefär ett år delägare i en segelbåt, så vill du prata lite om hur vårt upplägg är, är du välkommen att ringa, jag har 011-31 98 03.

/Klas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din oro är nyttig för då kommer du inte att utsätta dig eller båten för mer än vad ni klarar av. Det går bra bara man tar det lungt och kollar vädret och sjökortet.

Ett knep som jag använder till grabbarna och mig själv är att slänga ut en fender som dom skall segla runt och plocka upp. Ger bra övning i att hantera båten. Träna på att hantera båten med både segel och motor hur hon uppträder i olika vindar och försök angöra utan att bromsa båten med att fånga bojen. Att få fart är en sak att kunna bromsa är ibland viktigare.

Delägarskap.

Delar själv båt och i det kontraktet så är vi kapten varannan vecka och används inte båten så är det okej att den andre seglar ut. Denna tid som jag använder på hans vecka kan han inte tillgodoräkna sig utan enbart använda båten om inte jag skall ha den. Veckan börjar/slutar Måndag 12.00.

Inköp av grejer skall delas lika, men med ett undantag och det är om jag vill ha en autopilot och den andre inte vill. Då har jag möjlighet att köpa den och montera fästen som dock inte får inkräkta på den andres möjlighet att använda båten och använda piloten som min egen och stå för kostnaden själv.

Skulle vi avsluta samägandet och inte kommer överens så skall en utomstående värdera båten och denna summa skall gälla som skiftesbelopp.

Bestäm i förväg datum för vår rustning så att inte 1-2 får göra allt jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla!  ...för era glada tillrop och bra tips på mitt inlägg om delägarskap i en Shipman 28.

Ett särskilt tack till Klas som jag fick ett långt telfonsamtal med och som också mailade mej div. mallar på avtals- och köpekontrakt.

Mycket bra forum, det här!

Hälsar....   /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...