flajjer 0 Postad 28 Juli , 2006 Hej! Jag är intresserad av att hitta en liten (det minsta som går att hitta) räddningsflotte för en person. Jag är ute efter nåt liknande som flygvapnet har till sina piloter efter att de har skjutit ut sig. Vart kan man få tag på sånt? Stort tack för att tips i förhand! MMvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 28 Juli , 2006 Kolla med flygvapnet ex. genom öb eller någon auktion som dom har brukar ju vara någon med gämna mellanrum. Dom borde ju ha någon då dom lagt ned så många flottiljer. MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flajjer 0 Postad 29 Juli , 2006 Jag har nu hittat en rätt schysst hos Fola Airsafe, egentligen avsett för fallskärmsjägare. www.airsafe.se Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DenLysande 0 Postad 25 Januari , 2010 Hej, Såg att du hade hittat en enpersons-räddningsflotte. Har du köpt den än? I såna fall: är du nöjd med den? Det är nämligen så att jag är en industridesignstudent som håller på att designa just en räddningsflotte för en person till mitt bachelorsprojekt. Den är tänkt att avändas i mindre båtar, kanoter, kajaker etc. Jag skulle bli enormt glad för lite input och åsikter. Har inte heller hittat några andra än de som finns till flygplan. Mvh Elin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Januari , 2010 Det är snart tre år sedan fajjer var inloggad så han kommer nog inte att läsa ditt inlägg. Bättre då att skriva direkt till honom och hoppas på att den emailadress han då uppgav förtfarande är kopplat till hans mg-konto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 Vad ska man med en räddningsflotte till i en Kajak..? Räcker inte flytvästen längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2010 Det beror väl på i vilka farvatten man paddlar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 I vilka farvatten tänker du på då..? Över atlanten eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Januari , 2010 Måste jag välja så flyter jag hällre runt i en flotte än i en flytväst, oavsett farvatten och ursprungligt flytetyg. Jag har en gång flutit runt i en flotte i februari under 8 timmar, det var illa nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DenLysande 0 Postad 25 Januari , 2010 Är ny på den här sidan, så visste inte att det gick att se när man senast var inloggad eller var man hittar någons e-mail adress. Var finns den informationen? Men tanken är främst att den ska användas om det är kallt vatten (finns ju en hel del vinterpaddling har jag förstått). Man klarar sig inte särskilt länge i kallt vatten, även om du har flytväst. Efter bara ca 20 min börjar du tappa kontroll över ben och armar och kan dö av hypotermi (nedkylning) efter en timme om det vill sig riktigt illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 Min tanke var att kanot, kajak och mindre båtar använder man i skyddade farvatten, nära land. I skärgården, insjöar osv. där man snabbt kan komma iland om det skulle hända något. Dessutom är man inte ute när det blåser 30 sekundmeter.. om man har något innanför skallbenet. Jag tror inte någon far ut på öppethav och korsar östersjön med en kanot.. Så jag undrar fortfarande varför det skulle behövas.. Möjligtvis om man är ute mitt i vintern och paddlar, men det låter lite väl kallt. Edit: Se där då fick man svar då.. enligt min senare fundering. Senast ändrad av Daniel_B | 25 januari 2010 | 18:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 Gå in på Flajjers sjöbod så finner du den där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DenLysande 0 Postad 25 Januari , 2010 Daniel_B: Okej, tackar! Det ska jag göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 26 Januari , 2010 I en annan tråd på ett grannplank föreslogs bl.a. dessa ultralätta gummibåtar. http://www.avanzakayak.com/AlpackaRaft.htm Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Januari , 2010 För en kanot typ kanadensare är nog relativt skyddade vatten att föredra. Däremot gård det bra att paddla i forsar även om de är ganska strida. Jag föredrar (föredrog) nog forsränning på sommaren när vattnet inte är allt för kallt. Med tanke på alla de udda farkoster som korsat atlanten är nog en kajak inget helt dumt alternativ. Den är nog relativt sjövärdig. Nackdelen är naturligtvis det mycket begränsade utrymmet. Svårigheten att sova. I ett sånt fall hade nog en enmans livflotte inte varit fel . var man nu skulle få plats med den!? Daniel - du skrev i ett tidigare inlägg; I vilka farvatten tänker du på då..? Över atlanten eller? När jag läste det kom jag att tänka på Jim Danielsson som hade blivit en hängiven kajakpaddlare. När han helt hastigt fick en aning förtida pension gav han sig ut på sitt livs drömpaddling. Sjösatte i Jacobs älv på gränsen mellan Ryssland och Norge. Paddlade runt Nordkap, och ner längs norges kust. Under den första delen av sin paddling skriver ha att i sin bok att han många gånget var rädd. Han fortsatte längs den Svenska kusten och med ett besök i Köpenhamn för att sen gå runt Skåne och norrut. Upp genom Stockholms skärgård och vidare över till Åland och längs den Finska sydkusten till den Ryska gränsen, som var paddlingens mål. Sen fick han ju paddla hem till Stockholm igen. För den som är intreserad kan man läsa om paddlingen i boken 148 dagar i havskajak : en paddlares ensamfärd i 6.379 kilometer http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=464263/ID Går att beställa på vilket bibiotek som helst. Det finns flera mer organiserade långpaddlingar tex Sveriges Blå Band som går från Svinesund till Haparanda. http://www.utsidan.se/cldoc/havspaddlarnas-bla-band_280.htm tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2010 Bara som design-inspiration... En enmans-flotte utan behov av paddlar, men också en rätt chic outfit. Gå gärna catwalk på bryggan inför båtgrannarnas avundsjuka blickar. (Vad jag begriper skulle den även göra sig bra bland alla övriga knas-kläder på Paris flottare modevisningar.) Ser ut att ha farligt hög stabilitet även upp&ner, stämmer det så blir man väl eventuellt en värdig kandidat till the Darwin award.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2010 Var inte den grodmansringen med i en Jacques Tatifilm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DenLysande 0 Postad 27 Januari , 2010 Haha, tack för den Thomas! Definitivt inspirerande...om inte annat väldigt underhållande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 28 Januari , 2010 Vet inte om den är så udda, om jag inte missminner mig är det en utveckling av flugfiskarnas vadarbyxor. JAg skulle nog inte vilja ha dom där på mig i strömt vatten dock :-) Modernare desig är lite annorlunda men kanske kan varea inspiration för TS? Flytring Senast ändrad av Gaidin | 28 januari 2010 | 09:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Januari , 2010 Ja,där ser man. Fanns ju t.o.m. tre modeller i sajten. Undrade just om inte idén i själva verket fungerar bra, trots sitt något udda utseende på land. Obekvämt att vinkla knälederna bakåt och samtidigt sträcka på fotlederna, tänkte jag mig. Så gör ju naturligvis inte, man trampar väl istället på ungefär som vanligt och åker då baklänges som en roddare. Ett litet ankare skulle kanske tillåta bekvämt fiske även då det är en smula strömt? Tack för länken! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser