Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Nyborjare

mercury från 75, nånting att ha

Rekommendera Poster

Som nybörjare blivit erbjuden en ok båt med en 2-takts 75 hästars mercury från 75. Kan jag räkna med högljudnivå och olje/bensin lukt ? finns det exemplar som kan vara något att ha ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ja på båda frågorna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jovisst är det något att ha men allt är ju en bedömningsfråga och en prisfråga, visst är nytt tyst, luktfritt bättre men det tycker även tjuvarna, gammalt skrot kan löna sig bra med tanke på försökringspremier mm.  delar finns det gått om och enkelt att skruva med. valde själv en gammal murcla med tanke på tjuvmarknaden, vinsten i försäkringspremie läggs istället på soppa.  ang priser så du halvera blockets priser så ser du vad som är rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ingen som vet mer om gammla mercury motorer 1976 85 hk får man mer problem än nöje ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det var nog den 85 som jag ratade när jag handlade den har legat länge på blocket, jag  tog en 80 från 1980 istället 8500:- också på blocket dock med några dålda fel så där gick 2 tråkiga dagar med skruvande.  85 hade nya kolvar och det lät som fuskrenovering hur ser loppen ut varför ingen borrning?? tror inte bara honning räcker om man kört så nya kolvar behövs, hur är lager mm. Men att handla beg och privat så får man räkna med att handla på sig lite problem, firmorna åker ju på att hålla viss beg garanti om inte annat bara för rycktes skull men privat folket på blocket verkar vilja ha rena firma priser trots ingen garanti samt att de ej har momspåslaget.

Privat: betala inte mer än du har råd att reparera eller skrota.

Så allt är en pris och bedämningsfråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver inte vara några problem, cyllarna kan klara sig om kolvarna blivit brända. Murclan 50-85 hk brukar vara slitvargar. Ryker och skramlar gör dom men funkar bra i min värld. Kolla så bakhaken och drivaxeln inte är sönderrostad, kommer inte ihåg vilken årsmodell dessa blev rostfria.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...