Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
3240

Snedbelastning med endast fock

Rekommendera Poster

Jag har en 7/8 riggad Albin express och undrar om det kan bli nån form av skadlig snedbelastning om man endast använder fock i hårt väder, alltså utan storsegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen undra! Just den segelsättning som du beskriver är klassisk för hårdväder, dvs rigg mm skall vara dimensionerat för det.

 

Jag har faktiskt hört talas om att det varit problem med bottenrevade storsegel, som utsatt masterna för felaktiga belastningar, med masthaveri som följd. (hört talas om - aldrig sett med egna ögon, dvs det kan vara löst snack).

 

Men med focken borde det gå bra, vant & vantspridare borde ta upp alla laster på ett bra sätt. I kraftiga vindar kan det bli lite byigt, och ryckigt i segel och rigg, också pga stora vågor. Då är det bra att se till så att vantspridare osv sitter som de ska, spridare som viker sig leder snabbt till haveri!

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i något nummer av På kryss om hårdvindssegling att det är bra att behålla hel segelsättning, dvs både försegel och storsegel, då båten beter sig bättre då, alltså hur den rör sig i sjön, kränger m.m.. nuförtiden med rullförseglen ser man ju folk segla enbart med försegel i alla vindförhållanden så riggarna tycks ju hålla. Har däremot aldrig hört att det skulle vara tufft för riggen att enbart köra med revat storsegel. Någon får gärna berätta mer om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har aldrig hört talas om att riggen tar skada men däremot har jag fått lära mig följande:

 

Mastheadriggad båt går oftast bra med endast försegel och det motsatta gäller för 7/8 delsriggad alltså endast storsegel. Det bästa är ju om du kan reva storen och ha stormfock vid hårt väder, då får du bra balans i båten.

 

Hälsar en fd. seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Expressen går rent hållfasthetsmässigt mkt väl att segla för bara focken. Däremot bör sägas att det kan bli ett drygt jobb för rorsman som får slåss med grov fall/lovgirighet om vartannat.

 

Är ni minst två skulle jag hellre ha fulla ställ (om bra segel) och häcka upp rejält, lämna lite twist i storen och lite mer i focken för att jobba aktivt med vagnen i byarna. Expressen är ingen Maxi och ställer lite andra krav i hårdvind, men är absolut inte omöjlig. Tvärtom blir det jollelikt roligt när det brallar i!

 

 

Om revade storsegel säger förstå-sig-påarna att det flyttade tryckcentrat ger en felriggad båt som är optimerad för fulla ställ. Något som i mina öron inte alls låter osannolikt. Att alla andra gör det jämt betyder inte att det är hårdvind för båten så det säger inte mkt om vart gränsen går, inte för båten iaf!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla med endast fock är vanligt för Expresserna i extrem hård värder. dvs. inget att oroa sig för. Det kan behövas ibland attminskar segelytan så pass att tom revad stor fock är för mycket. Det blir avgörande hur båten beter sig. Iår efter lidingö runt var vi tvungna att segla på så sätt. Motorn orkar inte i så hård vind och vi bröt pga. det inte gick att segla längre med revad stor och fock. Jag hade dock ingen erfarenhet om båten seglas bättre med endast revad stor eller endast fock. Det gick dock bra med endast fock. Det vart dock lägre höjd, båten blev något mer lägirig men vi kom framåt och båten gjorde bra fart.

 

lasterna tas upp av vanten och/eller bakstagen (på Express endast vant)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Seglade ni LYS i LR?

 

Vi valde bort spinnackerstarten, något som visade sig lönsamt då endast några få klarade hela sträckan utan vurpor. När vi sedan gick in på kryssen hade vi ork kvar att kämpa, när de flesta andra redan var slutkörda.

 

Det som kunde lönat sig än mer där var att skippa focken. Den som vad det verkar gjorde bäst kryss gick för bara storen 2:a halva kryssen och tjänade mkt på det. När det blir så byigt så ligger man ju ner mest hela tiden och tappar fart & får avdrift vilket jämnas ut med (tydligen) förtjänst för bara storen.

 

Vi seglade för focken hem för att kunna äta och dricka kaffe. Det blev lite knixigt då focken blir fallgirigt men skrovet lovgirigt när det kränger. Ostadigt och trist mao, å andra sidan går båten att segla själv då vilket kan vara en fördel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade LYS. start kl.11:00 (sportbåtar). Vår startgrupp var väl en av de mest decimerade. Några båtar i vår grupp såg vi med kölen upp i väder. i Båtnytt visades en bild hur en C55 tappade masten (antagligen var vanten för lösa)

Vi var de enda i gruppen som fegade med två rev i storen. Spinnaker drog vi inte heller upp då hela besättningen är fortfarande något ovan med båten. På kryssen släppte vi ut storen så att båten inte skulle luta för mycket. Båten gör då ingen fart och driver endast i sidled (LOA 6,2m, bredd 2,5m)då kölen lyfts ur vattnet. Vi bröt dock när vi fick börja att släppa ut även focken. Då räcknade vi också med att vinden skulle tillta i slutet av Askrikefjärden.

På hemvägen med endast fock var det inte att tänka på att äta och dricka kaffe. Vi valde focken då de var minsta segelyta och det lytade ändå...14.gif\

 

på bilden seglar vi i bakgrunden...

post-13783-1394234741,2661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Jo, sista biten på kryssen var jefligt hård. Vi lärde oss dock att trimme ur det efterhand och det kändes hårdare i början än på slutet ändå.

 

Seglade entyp Express så vi gick väl strax efter er om jag minns rätt!? Hade inte varit fel att kunna reva faktiskt, men det gick ju. Var rätt blå och sårig när jag kom hem dock, önskade mig hela, vattentäta handskar över allt på jorden och undrade varför i helvete jag började kappsegla.

 

 

Synd att ni var tvungna att bryta. Hoppas ni inte körde sönder för mkt bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kan ju passa på att fråga då när ämnet är uppe (Express). Är det någon som har behov av trimmer, ev fördäckare nån gång så är ni mer än välkomna att höra av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Mmm.. Kan bara inte riktigt förstå alla som slängde upp nylonet för en start i halvvind i så hårt väder.. Vi missade starten med flera minuter pga idioti (inte sista gången under våren) men var i mitten av fältet när vi gick in på länsen. 500 meter efter start låg 4-5 båtar konstant och simmade, det vinner inga race på taktik iaf, ev stilpoäng \#mce_temp_url#\!

 

 

Sen gjorde vi vad som senare kom att kallas en Lidingö vid märket in på länsen. Vi missade att det faktiskt låg en sten bakom pricken alla andra höll ut för och måste ha gått rätt över den. 1-metersgrynna men båten la sig så mkt så vi måste ha glidit över tack vare det, hur som helst vann vi 5 placeringar så det var det ju värt ;-)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...