Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Carlixton

Trimmätare på max

Rekommendera Poster

Hej! Har en Flipper 630 HT med en Yamaha F115 utombordare. Problemet jag har är att trimvinkelmätaren på den digitala displayen alltid visar max (som om att motorn är uppfälld fast den inte är det). Förmodar att det är någon givare som packat ihop. Någon som har några tips eller känner igen problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla att trimgivaren är inom angivna specifikationer (Ohm) med en multimeter. Om trimgivaren är hel så justerar du bara enl bilden tills du är inom specifikationen. Funkar inte det får du nog byta givare gissar jag. Marinshopen har nog el kan ta hem sån givare (de kan även skicka på postorder), eller så hör du med nån annan Yamaha återförsäljare.

post-1495-1394234732,3565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite osäker men sitter det inte en givare uppe vid den horisontala ledstång som vinklas med motorn? (Ser så ut på min 80 hästare i alla fall)Jag tror att den kan vara till givaren och i så fall så är den justerbar. Kan det vara så att den inte är åtskruvad tillräckligt och har flyttat position bara!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden eftersom jag har samma problem på en F225. På den sitter trimgivaren till höger på motorfästet (sett bakifrån). Det är en liten arm som sitter ihop med en fjäder. Någon som vet hur man justerar givaren på den motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den sitter med 2st skruvar  lossa på de sedan är det ovalahål i givare vid justering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för supersnabbt svar. Ska man använda momentnyckel för att justera eller titta på hur motorn står och justera efter det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du justerar ju givaren så den stämmer med trimmätaren motorn fullt intrimmad =fullt intrimmad på mätaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske är helt fel på det, men om du har yamahas nya digitala instrument går ju dessa att kallibrera i inställningmenyerna. Kolla isf i instruktionsboken till instrumenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...