Bolo 1 Postad 28 Juli , 2006 Hej, kan någon förklara, eller tipsa om var jag kan läsa om propellerteori, varför min båt får slagsida mot babord ju mer gas jag drar på? Det märks ju olika egenskaper i båten när man girar babord eller styrbord så visst har det med fenomen som orsakas av en snurrande propeller att göra. Weedo GT med 90 kh Mercury och 23 tums stigning. Hälsn Boo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolo 1 Postad 28 Juli , 2006 Hittade svaret på http://www.stingrayboats.com/products/faq/prop_faq.html#p07 How does propeller torque produce boat roll? When observing from behind a boat, the propeller turns clockwise when underway with a normal right-hand propeller. As water resists the clockwise rotating propeller, it causes the boat to roll slightly in the opposite direction (counterclockwise) or down on the left (port) side and up on the right (starboard) side. To offset this slight imbalance, the drivers seat is placed on the starboard (right) side. Boats differ significantly in the degree of their reaction to prop torque. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser