Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Bungegalt

Ännu en bayliner historia

Rekommendera Poster

Hej alla, har med stor glädje läst i forumen och vill tacka för alla intressanta inlägg som jag har haft stor glädje av. Eftersom jag fått tagit del av så mångas erfarenheter skulle jag vilja dela med mig av mina egna samt kanske få lite tips och kommentarer.

Jag har ägt en 1988 Bayliner Trophy 2459 i snart ett år nu men det har sedan inköpet inte varit någon dans på rosor. jag köpte båten för grundpriset 180 000 (fick betala 20 000 utöver för kringutrustning) och körde hem den på trailer, andra turen till sjöss med båten sprack en skrovgenomföring (oturligt nog länsen) och om vi inte varit nära land hade båten förmodligen gått till botten, jag fick snabbt som ögat leta upp ett lämpligt grund att sätta båten på och sen ringa sjöräddningen. Eftersom jag inte kände till båten så väl som jag borde innan avfärd (man lär så länge man lever) och tiden var knapp då vi tog in massor av vatten hade jag inget annat val. Händelsen har genererat många sömnlösa nätter; tänk om vi varit ute till sjöss och dessutom hade haft ungarna med oss!! vid händelsen var det jag, frugan och hunden ombord. Säkerheten ombord har för oss nu blivit mycket viktigare, en checklista på båten före resa, säkerhetsselar, nya flytvästar, flytjackor/overaller, vi har följt med sjöräddningssällskapet på övningar för att bättra på kunskaperna. Alla i besättningen får grundläggande i VHF, även dem unga. Livflotte står på shoppinglistan. Att hamna i sjönöd kan hända vem som helst när som helst, även den mest erfarne med den nyaste båten.

 

Motorn blev i haveriet dränkt liksom förpiken och delar av inredningen. Dagen efter var båten på land vid marinan för service och flertalet oljebyten gjordes, man konstaterade att motorn inte tagit skada. Startmotor, generator, batterier och div elektronik i kölen måste bytas samt ett svänghjul som var sönderrostat. Allt frid och fröjd trodde vi men här börjar en lång resa. Motorn V8 350 5.0 visar sig vara äldre än båten (förmodligen marinkonverterad v8) och ingenting är original, ett hopplock helt enkelt. Elektroniken ett enda råttbo som trollen gillar att bo i, mätarna funkar till och från och en massa annat elände. Efter ett evigt meckande kom båten tillslut i sjön. Då brinner en ventil på åttans cylinder så det är bara att ta upp och riva toppen för reparation. Vid provkörning packar förgasaren ihop, en renoveringssats beställs, dessutom märker servicekillen att microswitchen för växlingen har varit frånkopplad hela tiden eftersom den inte fungerade, ny switch beställs (undrar hur drevet mår). Autopiloten gick sönder och veckan efter dog pumpen till trimplanen, straxt därefter går även cd spelaren sönder. Nästan samtidigt dör en switch som sköter drevet. Tilläggas skall att pumpen, förgasare eller switchar aldrig varit under vatten. Har säkert glömt en del men listan är lång och tråkig.

Jag klantade mig vid båt köpet och visst får jag skylla mig själv, anlita alltid en kompetent besiktningsman!! Bakläxan blir att rodda båten till toppskick. Motorn är trött och orkeslös, har svårt att få upp båten i planing, dessutom vill han ha över tre liter distansen vid 22 knop så jag tittar på alternativ på motorbyte, tips någon?

Båten skall upp på land och får tillbringa sin tid vid min snickarbod där den skall rivas ur och få en ny inredning, tips någon? Elektroniken skall bytas och en vän som bygger båtar på nimbus skall undersöka och om nödvändigt fixa upp skrovet.

Många undrar säkert varför i fridens namn jag vill lägga ner så mycket pengar och tid på denna skrothög, jo… det finns ”hör och häpna” en hel del positiva saker med båten. Den är fantastisk i sjön, rymlig trots sin ringa storlek, utmärkt fiske båt och lika utmärkt familjebåt. Vi bor bekvämt två vuxna och två barn ombord, man kan slappa vid badstränderna för att stunden efter uppleva ett fantastiskt fiske. Alla i familjen älskar båten så vi har inte tappat hoppet om den ännu.

Ser fram emot kommentarer och önskar alla en fortsatt trevlig sommar

Ödmjuka hälsningar

 

Speltore

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen rolig historia!
Jag är nyfiken på hur en skrovgenomföring kan spricka? Hur hände det? Det måste vara försvagat av någon gammal krockskada eller nåt. Att det maskinella brakar ihop har inte så mycket med Bayliner att göra, då det låter som ett illa skött hopkok från alla möjliga världar.
Skönt att alla är positiva ändå, det är ju lätt att tappa sugen och förtroendet för båten när sådant händer.  Som du säger, är det i grunden en bra båt så kämpa på, du får nog ordning på den.
Lycka till!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkig historia detta... Men hoppet värkar ju finnas iaf...

Maskiner finns det gott om. Du kan köpa allt från hela motorpaket kompletta med drev kabelhärva och instrument till mycket vettiga priser... Det är bara att kolla blocket, batnet.se osv.. Jag lovar du kommer att hitta mycket.. Angående drev så är alpha one Gen2 ett prisvärt allternativ du kanske måste ändra lite på hålet i akterspegeln bara eller sätta dit en adapter... Motorn och drevet du har nu är det volvo eller Omc???

 

Angående elsystemet så är det lite av en Jänkesjuka. Även fast jag har en hyfsat ny bayliner så finns det lite konstiga dragningar och även jag ska Byta ut all gamal skit mot nya fina ledningar... Elfel vill man ju inte ha till sjöss...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för positiva svar

 

Vi trodde först att vi kanske kan ha kört på något eftersom vi varit på öppet vatten i över en timma innan vattnet började forsa in. Det fanns dock inga märken på skrovet som vittnar om det så man kom fram till att genomföringen förmodligen har lossnat från skrovet för att sen slitas av själva slangen. Genomföringen var nämligen puts väck.

 

Jodå, ett hopkok är det allt, men skam den som ger sig

 

Elen skall vara i topp skick och väl dokumenterad, som du sa... man vill inte ha elfel på sjön. Det finns fördelar med att i egen regi göra i ordning sin bayliner, man lär känna båten väl samt att man kan rodda till det som man själv vill ha det. Grund konceptet/planeringen är enligt min mening lysande briljant, det är dessutom roligt att att klura ut egna små lösningar. Båten går som jag tidigare nämnde fantastisk i sjön till skillnad från många nordiska stamp paddor som dessutom kostar tre gånger mer (minst). Tro nu inte att jag slänger skit över nordiska båtar, dem är ofta fina och välbyggda, det hela är en smaksak men för mig handlar det främst att ha en båt som klarar sjö bra efter som jag bor i östersjön och inte inomskärs samt att jag vill kunna åka fort till land när himlen mörkar på vid sena höstfisket. Dessutom får man mycket båt för pengana ;) 

 

 

 

Det är OMC, ägaren som jag köpte båten av hade året innan jag köpt den renoverat drevet, kanske det rasade för honom just pga. microswitchen. Tilläggas skall att han som sålde båten till mig inte verkar vara någon filur utan har hållit kontakten med mig och genom sitt försäkringsbolag försökt hjälpa så gott han kan. Det var inte så att han varit en dålig säljare, utan snarare så att jag varit en dålig köpare som inte kollat igenom båten med hjälp av en besiktningsman. Förmodligen är det ägaren innan honom som klabbat till båten till vad den är. Som man sa vid min lokala marina, killen som sålde båten till mig sålde den fem i tolv :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man fel materialval i borgenomföringar finns det en faktor som heter galvanisk korrotion, Resultatet av detta är precis som beskrivits ovan att bordgenomföringar bara försvinner
 
Detta är ett problem som är välkänt för båtbesiktningsmän och är inte lätt att komma till stånd med. Det finns nämligen inget bra sätt att kontrollera om det är den ena typen av mässning eller den ändra eller vilken syra klassning rostfritt stål har, då genomföringen äts upp innifrån. Ett Grundläggande tips är att inte blanda metaller som har kontakt med sjövatten på något sätt; och om de måste blandas tillse att offeranoder av oädlare metall finnes.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...