Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
AudiTQ

Båtköp, 300 ksek, välja vad ?

Rekommendera Poster

Jag är i färd att köpa en större båt, har tänkt lägga max 300 ksek. Behöver råd o tips.  ÄR ute efter en DC eller hardtop båt, vilket räcker gott o väl för mig. Ingen familj mer än flickvän idag. Båten måste vara nyare än 1988.

Har tittat lite på Sea Ray- fortfarande ett intressant alternativ.

Följande krav har jag:

Runt 7-meter eller mer

DC alternativt hardtop

Sittplatser för 5-6 pers

Kök - inne eller ute

Kylskåp - ej nödvändigt dock.

Toalett

Minst 2 kojplatser

Marchfart minst 18-20 knop

Diesel eller Bensinmotor

Inombordare

Mercruiser eller Volvo Penta -eller annat rekommenderat fabrikat på motor.

Avslutningsvis: KVALITÈ är är viktigt för mig!

Tacksam för ALLA råd o tips.

p.s inget skitsnack om olika båtfabrikat tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

HT: Flipper 700 tror jag uppfyller alla dina krav såvitt jag kan se.

Exempel 1, 2.

DC: Windy 23 FC el 24 DC borde funka också.

Exempel 1, 2.

Varken Flipper el Windy byggde/bygger med dålig kvalitet.

Flipper 700 har en botten som är ganska platt så i grövre sjö går den ju inte så mjukt förstås. De två Windy alternativen har vassare skrov och bränslenotan svider kanske lite mer i plånboken med dessa då de i regel har en motor med ganska många hk. Men det hör å andra sidan till att ha en lite maffigare motor i en DC.

Hade du inte haft krav på toalett (antar du menar spoltoalett med septitank) och kök så skulle jag föreslagit en Nimbus 22DC. Kvalitetsbyggen med bra andrahandsvärde.

En lite mindre och trevlig båt är även Fjord 21 Weekender. Troligen en av de mest rymliga 21 fots båtarna som finns. Nyare årgångar går under namnet Fjord 650SE tror jag. Uppfyller de flesta krav du har, jo den har en riktig toalett och ordentliga sovplatser för 2 personer (plus ev 2 till). Har inombordare. Bra kvalitet. Testades i ett nr av Praktiskt Båtägande för nåt år sedan. Jag blev imponerad av båten när jag läste om den.

Det man får se upp med mest är nog motorn och drevet på båten då de kan dränera plånboken ganska snabbt om de inte servats ordentligt regelbundet. Kanske en äldre båt som det har har bytts till nyare motor och drev är ett klokare val?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen Tack för dina utförliga svar! :)

Inne på en Flipper 700 också... min brorsa har en sån...men varför är ytfinishen så blek på Flipper 700 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske Flipper slarvat lite med UV skyddet i gelcoaten så att den kritar och blir matt/blek av den orsaken lite i förtid så att säga?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt! min brorsas 700 ligger bredvid en 630HT och färgskillnaden är markant.

Men det kan man leva med, båtarna är fina i övrigt. Men han säger som du, vid kraftig sjö så är det inte trevligt.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat en Nimbus 22 DC Spectra -90 för 290.000  med ny motor (2002)

Kanske kan vara nåt, vad står Spectra för ?

Har även tittat på Nimbus 22C Coupé men dessa verkar inte gå att finna på Nimbus hemsida.

HAr någon nån åsikt om denna modell ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Nimbus 22dc är en utbyggd 21 dc den har integrerad badbrygga sedan är det inte mycket mer som skiljer... Nimbus 22 dc har heller ingen toa men en fruktansvärt fin gång i sjön... Sedan så finns ju Maxi 680 DC gämförbar med nimbus 21 och 22dc... Marex 2300 gambler kanske skulle va den bästa kandidaten den har både toa kojplatser och bra sjöegenskaper... Sen finns ju alla jänkebåtar har en själv Bayliner Ciera 2355 med midcabin och toa..

Windy kanske kunde vara något finns många modeller att spana på även forbina har fina DCs värt att kolla..

!!!MVH REXCO!!! Och lycka till med köpet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tror jag har ett test/kommentarer från en ägare på Nimbus 22 DC om du är intressserad. PDF format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har även titat på nyare Sea Ray Overnighters typ modell 250 - 1994 och nyare. Dom e ju för grymt fina och rymliga :)

Det finns en nackdel för mig med en Sea Ray och det är att jag har GPS programmet Seaclear på en laptop men vart placerar man en laptop på en Sea Ray ?

Nimbus är bättre då dom framför ratten har ett stort utrymme för sjökort mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man hittar ett intressant objekt, vad bör man kolla på ? ska man begära kvitton och dokumentation på bytta delar och service ?

Om båten är sjösatt, visst borde man kunna begära att få se hur den ser ut på skrovet under vattenlinjen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en Jeanneau 705 DC som jag är nöjd med. Jag  hade ungefär samma kravspec. som du när jag skulle köpa båt. Den är 7,15 m lång och 2,59 bred med en kombinerad soffa/koj för 2-3 personer i fören och en stickkoj för en person i båtens centrum. Det går alltså att sova 4 personer men är mer lämpad för två. Stickkojen är dock trång och kan i stället användas som ett stort extraförråd. Vidare har båten kylskåp, toalettstol, dusch på badplattformen, spritkök, diskho, 50 liters färskvattentank och är utrustad med en VP 4,3 GL motor som standard, vilken ger en marschfart vid 4000 varv på 28-29 knop. Fungerar också bra för vattensporter. I aktern finns en bred kombinerad solbädd, soffa för 4 personer (sittandes). En sittplats ratten och en bredvid.

Prismässigt ligger den nära din budget om den är 4-5 år gammal.

Hälsar

Mikael

post-4136-1394234733,2935_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intressant med all dokumentation. Det är bra att få en bild av hur båten är skött.

Jag skulle definitivt torrsätta båten innan köp! Gärna dra dit en besiktningsman som DU betalar också. Båt kostar en bra slant så det kan det vara värt. Till slut är det ju ens egen bedömning och magkänsla som gäller, men det kan vara skönt att ha en kompetent person till som kan bedöma båten nyktert.

Besiktning är ingen garanti men ökar chansen att du vet vad du köper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir defintivt en besiktningsman OCH TORRSÄTTNING

Någon som kan rekommendera en bra här i Stockholm ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera. Jag använde

Eje Wåhlstedt

Besiktningsman utsedd av SJÖFARTSVERKET

förordnad av Stockholms Handelskammare

Rigagatan 4

115 27 Stockholm

ejew@chello.se

www . batbesiktningar . nu

Tel:  plus46708122451

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller gå till avdelningen Branschregistret här på Maringuiden och sök på båtbesiktning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju som bekant en Scand dynamic 71/7600. En enligt mig mycket snygg båt mrd moderna linjer trots att min är från -91. Den har toa, origokök,diskho, dush på badbryggan, kyl och allt annat som man behöver.

Norskbyggd med v-botten och går mycket fint i sjön.

Jag är ju naturligtvis en smula partisk men det är en båt som jag iallafall verkligen trivs med.

Det finns ett par st på blocket, b.la en som ser mycket fin ut i varberg.

Kolla min sjöbod och ställ frågor om du vill. Jag har äver ett test från båtnytt där den ställs mot Draco Topas och sea ray, maila mig så skickar jag över.

P.S Man behöver inte ha en röd om man inte vill...1.gif\

Mvh // Sigge

post-4587-1394234756,3789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det med båtköpet?  Jag ska sälja min nu för byte till större.   Det är en Sea Ray Sorrento 250 Sundancer. 25,8 fot lång.

Hon är fån 1988 och är i mycket fint skick. Motorn är en Mercruiser 7,4 l V8 från 05 på knappt 400 hästar. Iordningställd av Ante Malmgren f.d innehavare av rekordet Ystad - Haparanda (blå bandet)

Ankarspel Power il med rostrfitt Bruce och 50 meter blyad lina.

Cd stereo med växlare och högtalare i sittbrunn samt kabin.

65 l kylskåp med frysfack.

tvålågigt origokök (integrerat)

Micro.

Toalett med septitank, ny avfallspump 05.

tre batterier varav två nya 06.

Stålpropeller (mirage) samt en extra alupropp.

Wallas 2400 fotogenvärmare med termostat.

Tryckvatten i kök och toa, dock endast kallvatten, beredaren ej inkopplad (rädd för galvaniska strömmar).

Landström med uttag i hela båten.

Ny laddare 25A Mobitronic 06.

Nya limpor/knän 06.

Ny förgasare Holly 06.

Kapell 05.

Simrad plotter/ekolod.

6 fendrar samt fenderhållare.

Massor av tampar m.m.

Jag gav 300 för henne förra året, och sedan dess har jag lagt ner åtskilliga tusenlappar på henne.  Hon säljs för 300.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går framåt med båtköpet, finns för mkt att välja mellan :)

Jättefin båt, men den är lite för stor för mig. Jag har inga barn än utan har bara flickvän. Och behöver max 3 kojplatser.

Lycka till med försäljningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tittat på Sea Ray 215 Express Cruiser - jag är svag för dom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm..dom e fina men något korta för min smak...21,5 fot inte sant ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är import ett tänkbart alternativ ? är det värt besväret ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prokörde just en Sea Ray 215 Express Cruiser...utan att tveka så var det den skönaste båten jag kört!  f*n vilken härlig båt..e såld...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...