Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
seglarman

Disel problem mercedes OM621 stannar

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har det lite struligt med min mercedes OM621 Disel motor.

Den startar ganska smärtfritt efter ett par försök, Sen kan jag köra i ca 4-5 timmar och sen dör motorn bara helt plötsligt utan förvarning.

Efter jag har låtit den svalna lite så kan jag starta den igen och köra ca 4-5 timmar till innan den dör igen.

Kylvattnet e kallt och det finns tillräckligt med olja i den.

Kan det vara så att motorrummet har för lite ventelation och motorn blir för varm och slår av eller nått?

Det skumma e att jag kan köra så pass länge som 4 timmar innan den dör, och sen starta och köra vidare efter ett tag.

 

Vore tacksam för svar

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tjuvluft eller igensatt tillluft till tanken, men kolla även filtren och dränera ur vattnet. på vissa dieslar på bilsidan så är överskottet från spridarna hopkopplat med in ledningen till pumpen, ingen bra lösning den kan lätt ge dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle spontant säga för varm brännolja.
 
Temperaturen på dieseln får ej överstiga flampunkten i matarledningen då den kan släppa ifrån sig ångblåsor och dessa kan stoppa en motor ung som luft i bränslesystemet. Som bekant kan gas komprimeras men inte vätska, vilket alltså innebär att rätt tryck för att öppna spridarna inte erhålls.
 
Detta skulle kunna uppträda om du har relativt liten tank och har tanken ganska isolerad. OBS är detta problemet är det inget nytt problem och har funnits där så länge som motorn suttit i båten. Känn med handen på tanken (vätskefylld del) vilken temperatur den verkar hålla. Modern lättdiesel typ Shell City diesel kan ha så låg flampunkt som 45 grader C, Äldre diesel typ brännolja har populärt flampunkten 65 grader C.
 
Mvh Magnus 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vill nämna en liten anekdot ihop med varm diesel såg att vissa bilar hade förvärming av filterhållaren, tänkte att då borde man ju kunna med rejäl förvärmning få den mer lättantändlig och få ut någar kusar till, så en enkel förvärmning med värmeväxling från kylvattnet fick dieslen att ligga på 80-90 grader inte fan gick bilen bättre däremot så rök det så mycket ur tanklocket så andra bilar signalerade åt mig. En annan mer erfaren dieselråtta gjorde mig uppmärksam på riskerna med mitt expriment som genast avslutades.  Så alla har vi varit barn i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...