Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
trillium

Tur som en stolle!!

Rekommendera Poster

Hej alla båt entusiaster!!
Körde ut till Anholt i går,Frugan tjatade(ta med mer bensin)Behövs inte sa jag.. Tur att jag vek mig,tog med 20 extra liter..Bensinen slut på öns enda pump,,, får ny soppa 2:e Augusti..  Hur gick det då?   Innanför pirarna i Galtabäck hostade det till puff, frugan fick hålla tanken upp och ner så vi kunde lägga till.... 

snacka om flyt!!  alltså ingen bensin på Anholt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde du från Göteborg?
Har funderat på att sticka dit i sommar, (från Helsingborg) finns det fina stränder etc?

Flyt med bensinen, inte kul att bli sittande i kattegat en hel natt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Körde från Varberg 1 tim 50 min,  Kanon fina stränder,jätte mysig ö....
 Stefan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Inte bara kanonfina, stranden på sydsidan ön är helt fantastisk! Ön är väl värd ett besök.

För några år sedan hade jag och min far inte riktigt samma tur som ni. Vi hade precis bytt båt och jungfrufärden gick till nämnda ö, bränsle hade vi tagit med oss så det skulle räcka med råge, i alla fall med vår tidigare båt som både var tyngre och mer tungdriven. Denna båten hade samma motorstyrka, men mer lättplanande skrov, ändå tog vi med lika mycket bränsle som vi vet vi hade klarat tur o retur med den äldre båten. Samma sak på ön den gången, ingen bensin på macken. För oss fattades det 5 sjömil på hemfärden så det blev att skicka upp nödraketer. Sjöräddningen kom och bogserade oss till hamnen, och på grund av vindförhållanden som rådde när de kom ut till oss klassades det som ett räddningsuppdrag, annars hade vi fått pynta runt 10.000 kronor för bogsering pga. soppatorsk, detta var väl vår tur i sammanhanget! 

14.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagt det forr:

1/3 av full bransletank pa vad DIT

1/3 av full bransletank pa vag HEM

1/3 av full bransletank i RESERV

Elementary, dear Watson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medlemskap i SSRS kan man gott kosta på sig! Då är bogsering gratis (trossen) om oturen skulle vara framme. Snacka om trygghet för 450kr/år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Jag vet inte om du läste hela inlägget, men vi hade bränsle med oss så att det normalt skulle räcka fram och åter med råge, samtidigt som vi visste att det finns en mack på ön om våra beräkningar inte skulle stämma.

Vad vi däremot inte visste var att macken hade slut på bensin, och att ett mindre fel fanns på motorn så att den drog onormalt mycket bränsle.

Det mest elementära kan ibland ställas på kant!

Ang. SSRS är jag sedan många år medlem där!

smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...