Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
kalblo

Mercury 50hp, utombordare - växelhusproblem

Rekommendera Poster

Nybliven motorbåtsägare, nybliven medlem i behov av råd...

 

Håller på att fixa i ordning en Mercury 50hp, elstart (modellen heter 50 eller 500).

 

När jag fick motorn var växelhuset borttaget eftersom det och propellern skadats vid grundkörning. Har legat i garage i minst 5 år. Nu är skadan lagad och ny propeller köpt. Motorn har tydligen gått få timmar, men är från tidigt 80-tal eller sent 70-tal.

 

Igår bytte jag växelhusolja och testade att lägga i de olika växlarna. Jag verkar dock bara kunna lägga i tomgång och en växel... Tomgången ligger längst motsols och enligt en beskrivning så skulle backen ligga längst motsols... Som det säkert märks är jag nybörjare på båtmotorer...

 

Nu undrar jag om det ens är värt att sätta tillbaka växelhuset eller om jag bör ordna så att alla tre lägena tydligt kan läggas i först...? Eller kan det vara så att backen inte ska kunna läggas i när växelhuset är avmonterat?

 

Jag har verkstadsmanual och i någon tråd här på forumet (tror jag det var) gavs tipset att ta isär och kolla delarna efter misstänkta fel, rengöra och sätta ihop igen...

 

Den gamla växelhusoljan var lite mjölkig - vilket tyder på vatten i oljan... Kan det helt enkelt ha rostat därinne? Å andra sidan gå friläget i ganska enkelt...

 

Alla råd och tips högst välkomna!!

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan!

 

Menar du motsols på fjärr-reglaget? Oftast (alltid?) så har du friläge då spaken står rakt upp, framåt -> spaken pekar bort från dig när du kör, bakåt -> spaken pekar mot dig...

 

Kolla så att reglagevajern sitter rätt monterad på växelväljaren i motorn. Det kan ju vara så att när du lägger i friläge på reglaget så är den egentligen på back medan framåt på reglaget blir friläge (på växelväljaren i motorn alltså).

 

Jag hoppas du förstår vad jag menar, gör det knappt själv... :-)

 

Att den gamla växelhusoljan är mjölkig beror precis som du skriver på vatten i oljan. Byt packningarna innan du monterar på växelhuset igen... Glöm inte att byta/kolla impellern innan också...

 

Lycka till!

 

MVH

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för snabbt svar!

 

Nja, alltså växelhuset är bortplockat från motorn och motorn står i garaget och inte i båten (det reglage som du skriver om sitter kvar i båten).

 

Jag motsols-grejen handlar om det lilla stag som sitter framför själva den kraftöverförande staven, direkt på växelhuset. Jag fick uppmaningen att ställa både överdelens och växelhuset i neutral och märkte då att växelhuset bara verkar ha 2 lägen.

 

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Då förstår jag!

 

Då får jag bolla frågan vidare till någon som är duktig på detta...

 

Men jag håller med dig om att det är något som är skumt med växelhuset, så montera inte på det igen innan du hittat en lösning på problemet.

Om inte annat så kan du ju ta med växelhuset till någon lokal motorrep så att de kan konstatera om det är fel o i så fall åtgärda det!

 

Lycka till!

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite svårt att kolla växlarna på Mercury (70-80-tal) när huset är demonterat från riggen. Det är så att Mercury har en fjäderbelastad pinne som skjuter kopplingsclutchen mellan fram och backdrevet. Eftersom du vrider växelförarstången på dessa motorer så måste du övervinna fjäderns kraft för att få i backväxeln. Testa att vrida växelförarstången med tex en polygrip eller svetstång (akta så att du inte förstör splinensen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det låter hoppingivande - det kan ju absolut vara denna fjäderbelastade pinne som gör det trögt... 

 

Ska testa att vrida växelförarstången med polygrip i kväll eller i morgon.

 

Någon som har erfarenhet av fjäderbelastningen? Bör jag alltså känna att det fjädrar på väg till backen?

 

När jag tidigare vridit på växelförarstången så fjädrar det i ena riktningen, men inte i den andra. Den ickefjädrande riktningen bör dock vara backen - om jag läser manualen rätt... Den ligger också bredvid friläget (till skillnad från det fjädrande hållet)...

 

Nåväl jag testar!

Tack igen!

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

när jag utforskade samma sak på min motor för första gången märkte jag att växellägena låg mycket tätare än jag anat. Först fattade jag ingenting och drog slutsatsen att det var skrot. Men så satte upp växelhuset i ett skruvstycke och kunde undersöka systematiskt genom att rotera motorsplinesen medurs (uppifrån sett). Jag utgick från att kammen på växelföraren skulle peta i backspärren i alla andra lägen än forward. Det gick fint - men ett visst deckarjobb var det!

Lycka till.

 

Hälsn Boo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...