AudiTQ 1 Postad 27 Juli , 2006 Tittar lite på Sea Ray 220 (eller 230) Overnighter 93- uppåt. Tycker dessa ser väldigt fina ut och hyffsat rymliga- vad bör jag TÄNKA och TITTA på vid köp av dessa båtar? jag har dock redan krav på att de jag tittar på ska ha bytta limpor osv. Vilka motorer och motorstyrkor är att föredra, jag har inte behov av en V8 dock. Om båten är sjösatt, kan man begära att få båten uppdragen för inspektion av skrovet? Vart sitter CE märkningen osv. ÄR det tryggare att köpa båten från en firma än att köpa den av en privatperson ? Alla tips o råd uppskattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 27 Juli , 2006 På en firma får man 6-månaders garanti. Köper du privat bör du skriva ett köpeavtal där kända fel ska stå med för att kunna hävda ev. dålda fel. Angående motorn så skulle jag rekomendera ett kompressionstest vilket säger en hel del om motorns kondition. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 27 Juli , 2006 Okej. Kan begära ett komptest. Båten jag är intresserad är Svensksåld men ej CE-märkt. Något att oroa sig för idag eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 27 Juli , 2006 Kan vara strul med icke CE-märkt Sök på forumet, det har skrivits massor om CE-märkning mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reload 0 Postad 27 Juli , 2006 försäkrings bolagen försäkrar väl inte en båt som inte är ce märk eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nitsew 0 Postad 27 Juli , 2006 Inget försbolag bryr sig längre om CE-märkning. Har haft två icke märkta båtar och inga problem där. De vill ju försäkra båtar (dra in premier) och struntar i om den är CEmärkt eller inte. CE-märkningen är ju inget annat än en administrativ märkning men det är en annan historia... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2006 Hej, Tror inga försäkringsbolag längre bryr sig om huruvuda båten de försäkrar är CE-märkt eller ej. Det var väl några bolag som häromåret fick för sig att de inte skulle försäkra icke CE-märkta båtar men jag tror de ändra sig året därpå. Rätta gärna om jag har fel. CE-märkningen är ju lite värdelös på det sättet att det är bara egenkontroll, ingen utsedd opartisk part kontrollerar ju båtbyggaren. En båt som t ex har DNV-skylt (Det Norske Veritas) däremot är ju en annan sak för då har ju båttypen faktiskt genomgått kontroll av DNV. Då kan man ju i alla fall lita mer på båtens sjöduglighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 28 Juli , 2006 oki, då vet man det. Båten i fråga var inte CE-märkt men den är inte intressant längre. Tittade på ett objekt igår och blev djupt besviken när jag såg den i verkligheten. Den var inte alls lika fin som på bilderna Skrapmärken efter bryggstötningar på hela sidorna...ruta sprucken... mm mm Men ack vilka fina båtar alltså.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 Augusti , 2006 har sen jag startat detta inlägg hunnit kolla igenom ett gäng olika Sea Rays ...lustigt, oftast så är verkligheten inte lika bra som på bilderna. Lite trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 16 Augusti , 2006 En CE-märkning är ett krav på kvalité när det gäller el, genomföringar m.m. Om man köper en CE-märkt båt så är det alltid med en svensk manual med. Manualen skall bara unik för just den båten. Jag importera en 268:a och kravet va att den skulle vara CE-märkt. Vem som hellst kan inte CE_märka en båt utan det måste vara en lekman. För några år sedan va man tvungen att ta sin bår till Tyskland bör besiktning. Nu kan man göra det i Sverige. Den är inte värd lika mycket som en blåskylt men ett mellanting mellan ingen skylt och en blåskylt kan man kanske säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 16 Augusti , 2006 Jag skulle rekomendera dig att köpa en 26a i stället då det inte är någon jätte prisskillnad och du får klart mer båt. Hjälpte en kompis som köpte en 26a med att sätta in kök å dyl under ryggmotrygg sätena. Blev riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 31 Augusti , 2006 jakten fortgår.... hunnit kolla på en rad objekt. inte blir man klokare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fribbe 0 Postad 10 Oktober , 2006 CE- märkningen är överdriven. Jag importerade en Sea Ray 268. Fick en manual som e till alla båtar, båten va aldrig kollad, massor av krav som ställs för CE uppfylldes inte, men en skylt är ditsatt så jag ska väl va nöjd? Vad säger CE- märkningen? I min båt läg en brandsläckare i motorrummet löst å skramla. Batterierna va lösa och satt i direkt anslutning till motorerna och bensintank. Det hindrade ju inte för att jag har en fin skylt å en bunt papper!! Möjligt att det är firman (Acbworld) som vart slappa, men jag tror CE- märkningen är en överskattad pryl!!! Inget att bry sig om, bättre att kontrollera båten själv enligt sin egen standard och sunt förnuft!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 11 Oktober , 2006 Jag importera en 268:a och kravet va att den skulle vara CE-märkt. Vem som hellst kan inte CE_märka en båt utan det måste vara en lekman... Du menar inte lekman antar jag eller ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne14 0 Postad 3 December , 2006 Hej Har haft Sea Ray några stycken och just nu 230 OV. Motorerna har varit Mercruiser V-8 typ Chevrolet 305-350-454 destå kraftigare motor snabbare start vid t.ex vattenskidåkning eller ring och bensinförbrukningen har varit och är nästan indentisk per sjömil ca 1.3 l och ungefär 27-32 knop. Det är lätt att köpa reservdelar och båtarna har lite högre kvalité än de flesta andra USA båtarna. Limporna kan du köpa direkt ifrån USA och de kostar inte så mycket. En komplett motor typ 305-350 kostar komplett s.k. cratemotor ca: 25.000 :- Sek. 454-an kostar avsevärt mer. Tänk på att det finns olika inredningsalternativ och de skiljer sig avsevärt ifrån varandra. CE märkningen är viktig. Det åligger importören att göra det och det är svårare att utföra denna därefter och ej CE märkta båtar har lägre andrahandsvärde. Kommer att sälja våra 230 OV med 200 timmars gångtid och CE märkt tidigt nästa vår. Intresserad?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser