Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Per-PC

b230 startar inte...

Rekommendera Poster

Hej! Båtrackarn startar inte. Har tidigare varit lite glapp - man vrider nyckeln så har det bara klickat ett par gånger innan man vridit nyckeln för tredje eller fjärde gången, då den startat. Den här gången klickade det inte ens till i reläet när startnyckeln vreds om. Provade med grannens batteri (han var där, o man tackar för hjälpen naturligtvis...) - men fick ingen matning då heller.

 

Till saken kanske hör att motorrumsfläkten la av några dar innan, Precis varit o köpt en ny. Det var samma där, den startade plötsligt inte en dag...

 

Vid felsökning, någon som har ork i det vackra vädret att beskriva vad jag skall kolla och hur jag ska kolla det?

 

Tacksam och bedrövad;

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon kräm i batteriet?

 

Typ 12volt eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skrev ju att han provat med grannens batteri!!!!!!!!!

 

Jag tror helt enkelt att starten har gett upp!!! Kolen blir dåliga o det är ingen större ide att bråka med dem!!! Köp en ny start o sätt dit så ska det nog gå!!!! Min var precis likadan o jag har just bytt...Dom är inte så dyra heller och det är samma på nästan alla volvo motorer b18 b20 b19 b21 b23 osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per

 

Vad händer när du slår på tändningen, reagerar instrumenten, temp skall röra sig lite, voltmätaren skall också gå upp lite, eventuell bränslemätare skall ge utslag.

 

Börja med det som är lättast nämligen att byta plats på säkringarna i instrumentpanelen, dom är likadana med likadana hållare, den ena går till startmotorn och den andra till motorn och instrument. Om den ena säkringen är trasig så kommer startmotorn nu att snurra men motorn startar inte, byt då säkringen  till en likadan med samma amperé tal.

Nästa lätta är att kontrollera kabelstammen mellan instrumenttavla och motorn, det finns två skarvar en bakom instrumentpaneln och en nere vid motorn. Dra isär och kolla att det är torrt och rent. Nästa steg är reläet som sitter ovanför startmotorn vid automatsäkringen, nu behöver du något att mäta spänning med, helst ett mätinstrument ”multimeter” men det går även med en testlampa. På stift 30 skall det finnas 12-13volt konstant när huvudströmbrytaren är tillslagen, stift 85 får spänning (12-13volt) från tändningslåset när du vrider nyckel till startläget, stift 87 är utgången på reläet som leder spänningen vidare ner till startmotorn (skall också vara 12-13volt) när nyckel är i startläge.

Sist i detta led är startmotorn med solenoiden, den skall ha konstant 12-13volt på den grova kabel från batteri via huvudström brytaren medans den klenare kabel är den som kommer från reläet ovanför och den skall ju ha 12-13volt när man vred på nyckel till startläge. Om du har spänning på dessa ställen som jag beskrivit så är det något fel på startmotorn, det betyder demontera och försöka reparera själv el lämna in alternativ köpa ny alternativt utbytes.

 

 

Om instrumenten inte gör utslag så har du ingen ström till tändningslåset, då ligger felet före tändningslåset.

Då är det mäta som gäller igen med multimeter el dylikt, mät på batteri, huvudströmbrytare, startmotor, automatsäkring på motorn.Även på dessa ställen skall det vara 12-13volt.

När du mäter så använd minuspolen på batteriet el minus på generator alternativt gods på motorn som det inte är färg el klarlack på, som minusanslutning för instrumentet el testlampan.

 

 

Det blev en lång utläggning men det är svårt att förklara hur man skall gå till väga vid felsökning på elfel för det är oftast 90% felsökning och 10% reparera.

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var det någon kräm i grannens batteri då????

 

Historien säjer att inte ens motorrumsfläkten går och visst kan den ha dött av en tillfällghet..

 

Fan vad en del var kinkiga då, släpper frugan inte till eller??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för den utförliga beskrivningen!!!

 

Ja, jag får utslag på instrumenten när jag vrider nyckeln, indikationslamporna tänds, det rycker till i bränslemätaren. (Den är lite missvisande...)

I och med att fläkten la av ett par dar innan, misstänker jag ju ngt jordfel, men förhoppningsvis är det tillfälligheter. Har ingen aaaaning om hur vanligt det är att en motorrumsfläkt lägger av...

 

Sticker ut så snart jag kan och provar mig fram enligt tipsen jag fått idag!

 

Börjar väl med solenoiden och kablarna till den, sen fortsätter jag enligt tipsen jag fått!

 

Tack, ännu en gång!

 

Vad gäller motorrumsfläkten gick den inte att snurra förhand hur jag än tog i - och när jag tar i snurrar det mesta (se bilden).... Så den skar nog i en kombination av tillfällighet och dåligt basunderhåll...

 

Per -klädd i vit jacka...

 

ps. Jag återkommer o berättar hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är med största sannorlikhet solenoiden till startmotorn. Vågade inte lägga plus direkt mot startmotorns fläta, - det kanske är fegt av mig? Men vi provade resten - tjyvkoppla tändningslåset o.s.v.....

 

För att komma åt kontakterna samt solenoidfstets skruvar var vi tvugna att tömma kylvattensystemet och plocka ner insugsgrenröret. Väl där, fick vi efter en del 5-56, kärlek och en del våld loss skruvarna till solenoidens fäste. Nu är dock ett problem kvar innan vi kommit därhär att vi kan få loss solenoiden:

 

Flätan till Solenoiden är så kort att vi inte får solenoidens ur huset där den ligger an mot startmotorn. Solenoiden sitter så illa till att man inte ser HUR flätan sitter fästad mot solenoiden, vi TROR att det är en bult med ett fyrkantshuvud, men det är till att känna med handen, och gissa sig fram.

Är det någon som har koll, -är det fyrkantshuvud, är det mutter (storlek) eller....

 

Det jag ringat in på bilden är det vi TROR är fästet för flätan.

 

Länkar till fler bilder:

Hur trångt ÄR det egentligen

 

Bilden ovan i storformat

 

Svårt att nå (Knappt mobiltelefonen med kamera kommer emellan:

 

post-18753-1394234743,0518_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker defenitivt att du skall prova att lägga direkt på flätan.

Det enda som händer är att startmotorn snurrar utan att dra med sig motorn.

 

Det brukar vara en 12 eller 13 mm vanlig mutter som håller flätan.

 

Men det bästa är ju om du kan få loss hela startmotorn istället, men med tanke på hur trångt det verkar så kanske det inte är nått alternativ =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ibland hade jag samma problem, upptäckte glapp i kablage till huvudströmbrytaren, då gick varken fläkten eller startmotorn. Ett tips är att kolla att du inte har oxid på samtliga kontakter ! Oxid är ett av de största problem vi har.

 

Gurra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ja, okej, jag ska se om jag får grepp någonstans med en hylsa... Bara att prova... Jag får nog fästa solenoiden igen, så man vågar dra emot. Vilket helsike det kommer bli att få flätan på plats igen på den nya solenioden! Ska se om man inte kan förlänga den på något sätt...

 

Ang glappet; Jag tror inte det, få ström till samtliga reläer. Som jag skrev tidigare, satt fläkttrumman rejält fast - svårt att dra med handen, och det kom starka missljud - så jag misstänker att ett lager skurit helt enkelt! Visar det sig vara ett glapp jag missat, kommer jag svära tills tänderna ramlar ur käften på mig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per,

 

Efter att ha last ditt och andra inalgg sa tror jag (som en del andra) att du har ett serious case of corrosion resulting in electrical gremlings - med tanke pa vad jag ser pa dina bilder. Alldeles for fuktigt motorutrymme.

Att dessutom en ny motorrumsflakt bara skulle stanna, det ar alltfor otroligt.

Bifigar ett foto pa startmotor/solenoid (fran fore renovering).

 

Om du nu vill at solenoiden, borde det inte vara lattare for dig att dra hela startmotorn?

post-13811-1394234743,1161_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa med att köra med startkabeln direkt på startmotorn! du behöver ju bara dutta till på den för att se om den funkar! eller testa ge ström direkt på solenoidens styrström. så du inte skruvar sönder något i onödan menar ja! Tips: händer inget så ta den andra startkabeln och sätt mellan - och direkt på motorn medans... utifall det skulle vara jordfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag borde nog gjort det, men nu är det försent... För er som undrar hur en medfaren solenoid ser ut ligger här en bild...

 

Wellcraft - Fläkten var allt annat än ny.... som jag skrev, när jag demonterade den gick den knappt att snurra på... Uttryckte mig dock väldigt fel i första inlägget, ser jag nu...

 

Men tack för bilden! - Och ja, det är aldeles för mkt rost och fukt i motorrummet! Tyvärr har vi lite svårt att hålla undan den då båten är byggd på detta sätt. Dock kommer vi lägga lite tid på detta över vinterhalvåret...

 

Såhär trångt är det trots att insugsgrenröret är demonterat

post-18753-1394234743,3099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När el grejor ändå ska ligga i vatten eller tex sitta öppet under bussar så för att få det att funka brukar jag använda vanlig tektyl den varianten som både ser ut som choklad och luktar så, den torkar aldrig riktigt och klabbar ej, till skillnad från El fet åker ju väck vid första avfettning och klabbar alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tektyl är riktigt bra grejjor, bara det är RENT och SNYGGT - så under vintern har jag en hel del jobb.... Men nya solenoiden samt nya kopplingsplintarna för fläkten får sig en kärleksfull tektylbehandling kan jag lova...

 

Tillägg:

Tog solenoiden o kopplade mot bilbatteriet med startkablarna nu, inte tillstymmelse till reaktion från den.. Tvärdöd.... Skönt det iallafall, så man inte gjort massa jobb förgäves. När jag är klar, ska jag nog försöka göra en sammanställning på hur man BORDE börja, och sen hur man fortsätter... Ja jisses, man lär sig, sakta men osäkert....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var då....

 

Efter att ha plockat ner insugsgrenröret samt en hel del andra pinaler (som kylvattenslangar m.m.) var det med ledad nyckel möjligt att ta bort den gamla solenoiden och sätta dit en ny (VET ni hur svårt det är att köpa en solenoid UTAN att köpa startmotor samtidigt?) Fick vi plockat ihop det igen. Tog ett tag, - semestern började i går, så...

 

Men:

 

Nu när vi plockat ihop hela konkarongen klickar äntligen solenoiden som den ska, MEN:

Startmotorn snurrar inte igång och startar motorn...

 

Lampor m.m lyser starkt och klart, inga problem med batteriet verkar det som...

 

Så; Tips? Vad kan vi gjort fel i återmonteringen? Någon som har tips? - Eller är det bara att acceptera att vi får handla en startmotor, demontera luften (tyvärr även det stora insugssjällets Burk - vilket ju är lite pilligt) samt kylvatten med mera igen? - Vi är lite oroliga för att behöva plocka bort kylvattenväxlaren eftersom den är i vägen för att svänga ut startmotorn, den ligger under vattenytan.

post-18753-1394234747,4303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inget kul att lasa. Allt detta jobb for inget - i ett motorutrymme som verkar vara obefintligt!

Skulle det inte kanske vara lattare att lyfta ut hela motorn?

 

Men, du verkar inte fa nagon strom til lstartmotorn. Om det beror pa felkoppling, ytterligare korrosion, eller helt enkelt en trasig startmotor ar omojligt att saga.

 

Jag skulle (som tipsat forut) dra ut hela startmotorn och ta den till nagon (bilelektriker) som kan testa den i bank. Den maste ju som du dyrt fatt erfara funka i ett ett paket.

 

Men, lider med dig, bade for problemen och det oerhort tranga utrymmet du maste jobba i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade du inte väck startmotorn?? med tanke på hur allt annat sett ut så har väl kolen hängt sig, ström på och knacka, lite tur och det går ett tag till. vissa startmotorer sitter det bara ett skyddsband över där kolen sitter lossa och kolla mejsel och nyckel év 3/8  ser att du tycker det verkar trångt och pilligt skaffa dig tumnycklar underlättar en del, en halvtumsled och du skruvar ner nästan halva motorn. borde kunna lossa starten och vrida den i sitt fäste dvs ej bort helt för att kolla allt.

post-15930-1394234747,7049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fix du på den rätt?

 

Öglan på solenoidens axel ska sitta runt pinnen som påverkar startdrevet...Annars går inte drevet ut mot startkransen..

 

snurrar startmotorn? Nä de gjorde den inte såg ja nu....hmm.

 

Om solenoiden slår ut stardrevet borde felet ligga i kopplingen till startmotorn från solenoiden, eller på jordsidan (hmm, jordas i blocket juh) så då borde det vara flätan som går in i startmotorn, eller kolen i startmotorn...

 

Såg att det e trångt i härligheten...kan du montera av startmotorn så kan du köra den i bänk, då är det enklare att hitta om felet är där...

 

lycka till mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tack för era svar!

   Vi kommer nog ta den enkla vägen och försöka demontera både solenoid och startmotor för att kontrollera i bänk. Elkablarna är kontrollerade, så vitt vi vet är de ok.

 

(Kan hända att flätan mellan solenoiden och statmotorn skadats nere under startmotorns hölje - för att få loss den var vi tvugna att dra lite...)

 

   Problemet är att kylvattenkylaren sitter precis brevid startmotorn - så vi misstänker att vi behöver plocka dän den - dock ligger den ju uner vattenytan, varför vi kanske får söka hjälp med att bogseras runt till upptagningsplatsen och så vidare....

 

Ja jäklar, man lär sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar isar kylsystemet - och du har ett slutet (sotvattenskylning) system, ta de extra minuter det tar for att ordetligt spola igenom det ocksa.

Vill du gora det ordetnligt sa:

- Ta isar oljekylaren och rengor byt o-ringar

- Ta isar varmevaxlaren och rengor

- Spola limpan ordentligt

- Kolla anslutningen mellan vatteninsug och drevskold sa du inte har korrosion/lacka dar

 

Vet att det har ar INTE vad du vill pyssla med just nu, men nar du anda ar dar och graver, baten ur vattnet, etc...

 

Jag fattar dock inte vilken kylvattenkylaren sitter precis brevid startmotorn, men nar man tittar pa ditt fotomontage sa verkar kylsystemet vara ett aftermarket/hemmabygge. Pa B230 motorn brukar annars varmevaxlare sitta fram/uppepa motorn. Det sagt, mojligt du inte har oljkylare, etc, enligt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ja, det är ett hemmabygge... Det är ju ingen penta b230 utan en volvo bilmotor från en 81:ans 240 som sitter där. Växlarn sitter nere på babordsidan granne med startmotorn, precis vid skottet mot batterirummet.

Det är endast någon centimeter eller två i bredd mellan manteln på växlaren och startmotorn.

 

Men: Inget ont som inte har något gott med sig: Nu vet man hur noga man ska vara nästa gång man köper båt - men den som köper denhär av oss när vi säljer har iallafall en helt genomgången drivning - från vattenkylare till drev... Vi väntar barn nu, så vi får nog byta till ngt med kabin, eller en HT vad det lider. Det kan det vara värt...

 

Hör snart av mig igen med gnäll och frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...