kallle 0 Postad 27 Juli , 2006 hörde att en kille sa att båten ej ska liggga på sido rullarna. min båt ligger på dessa. alltså inte på skrovt. är det inte bra för botten? låter lite lustigt. nån som vet? tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 27 Juli , 2006 Hej! Båten ska vila på kölrullarna och bara stödjas i sidled mot sidorullarna... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 27 Juli , 2006 jo det vet jag igentligen. men ta den skada när den ligger så här ? svårt att ställa in den så kölet går i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 27 Juli , 2006 sänker ja ner sido hjulen så måste jag höja dom innan sjö sättning annarrs gå kölet imot järnet på vagnen. hur höjer man sido hjulen på bästa sättt genom en domkraft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 27 Juli , 2006 Det finns manga skolor har. Skandinaviska trailers verkar generellt (ratta mig om jag har fel...) ha ett fatal hjul, ofta luftfyllda, som stodjer skrovet pa sidforna, medans kolen vilar pa kolrullar dar ocksa majoriteten av vikten tas upp. Har borta, sa ar det manga av oss som har en bunk trailer, dvs baten vilar pa langa plankor som ar kladda med matta. Inget stod for kolen alls. Detta ger en stor och jamn anliggningsyta och lite tryck per area. Baten ligger MYCKET stadigt. De har borta som har en roller trailer, dvs en med hjul, har liknande uppsattning, men manga mindre hjul som stoder baten pa varje sida om kolen. Fortfarande inga kolrullar. Viktigt att se till att sista rullarna stodjer baten precis framfor/under akterspegeln. En roller trailer funkar lite battre nar batrampen ar relativt flat, en bunk trailer battre nar rampen ar brantare. Annars ar det lite som Saab versus Volvo - bada funkar bra. Det hanger mera pa operatoren och hur duktig man ar pa att hantera situationen. Amerikanerna kan det dar med trailers i och med att att manga batar ligger normalt pa land (batplatser ar dyra) och trailers anvands om inte dagligen sa i alla fall flera ganger per vecka. For att se lite exemples pa bunk versus roller, kika bl a har: http://www.ezloader.com/ Sa, utan att veta mera om din bat (den kanske ar liten och latt) skulle jag saga att du har alldeles for fa hjul/rullar for support. For hogt tryck pa for liten yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 27 Juli , 2006 Om båten tar skada beror på hur mycket tryck det ligger på de enstaka tryckpunkterna (sidohjulen). Säkert är det inga problem men om båten trailas mycket eller när du hoppar in o ut ur båten så kan skrovet skadas. Precis som föregående inlägg menar så är det bättre att fördela trycket på flera olika punkter m h a fler sidohjul. Jag skulle montera dit ett eller flera extra kölrullar (inte så fasligt dyra) och sedan sänka sidorullarna. Då skall det inte vara några problem! Lycka till! MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 27 Juli , 2006 båten väger 600 kg. få sänka sido hjulen så båten kommer ner på kölet. är nog det enklaste ja kan göra. kan man ta en domkraft sedan när man ska höja dom? borde vara enda setet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 Juli , 2006 Kan du inte få dit en kölrulle till på tvärbalken/axeln man ser på bilden? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 27 Juli , 2006 Går det inte höja kölrullarna istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 27 Juli , 2006 jobbigt o svetsa o sånt för att få dit extra rullar. gå ej höja rullarna som kölet ska vara på, redan max höjd. det bästa måste nog vara att sänga sido hjulen så gå den på kl hjulen.bara man kan få upp dom när man ska sjösätta. om man få under en domkraft där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 27 Juli , 2006 Förstår inte...., problemet är att bakersta rullen kommer bakom kölen -eller? Om du (låter) tillverkar ett fäste som klämmer runt axeln för en extra rulle på rätt höjd, så får du stöd! Gissar att sidorullarna sitter klämda runt rambalkarna? Kolla på andra vagnar för tips, kanske finns att köpa löst till din... Ligger båten rätt i längdsled? Har du fler/bättre bilder? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 28 Juli , 2006 ja den bakersta rullen kommer bakom kölet. den glider bara på den när man trailar upp båten. sänker man sido hjulen som du set på bilden här så gå kölet inte över hjulet= gå ej få ner båten när man ska sjösätter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RR-Johan 0 Postad 28 Juli , 2006 Måste båten så långt fram på trailern då? Kan du inte backa den så att kölen ej trillar över sista rullen. Vinchen med stopp ser ju ut att kunna flyttas på ett enkelt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallle 0 Postad 28 Juli , 2006 jo det kanske skulle funka bara inte båten slår ner iomed att mycket tungd bli där bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 8 Augusti , 2006 Hej Verkar som om det blir problem med just denna skrovform. Har själv en Crescent utan v-botten som det är omöjligt att hitta en bra inställning för på båtvagnen. Har precis flyttat bak hela båten (står fortfarande på bara 2 av 5 kölrullar) och balansen har blivit bättre med lite lägre tryck på kulan. Skillnaden blev mindre än jag trodde, var lite orolig att den skulle tippa i backen. Har hittat en fungerande inställning nu men det sliter hårt på kölrullarna eftersom trycket på dem blir högt och de inte alltid orkar rulla runt. Mitt tips är att testa nästa gång du står vid rampen och den sitter fast vid bilen. Du kommer att märka om den vill lyfta sig av kulan eller inte om du hissar lite med stödhjulet mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 8 Augusti , 2006 I och med problem sa skulle jag klart rosta for en bunk trailer. Billigt att fixa och latt att anpassa till underliga skrovformer. Dessutom, viktigast, det ar latt att fa baten att ligga mycket bra/stadigt/tryggt. I mitt fall vilar baten pa en mattkladd 2x4. Ett stod i framkant, och ett langre (vippande) stod akterut. 2x4 bojer sig nagot for att anpassa sig till skrovformen. Lite vikt ocksa pa oglan i foren dar vinschen (och en sakerhetskedja) haller baten pa plats. I aktern finns tva tie downs fran oglor pa var sin sida om drvet ner till trailerns langsgaende balkar. ENDA nackdelen med en bunk trailer jag kan se ar om ni bara har access till en valdigt grund ramp. Du kan baten tvingas glida lite grann pa dessa bunks och har man dessutom bottenmalat sa kanske en del farg kan ga. I alla andra lagen funkar det ypperligt. Om det ar nagon som vill ha lite kort, sa kan jag skicka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 8 Augusti , 2006 Är det inte så att du måste backa ner även hjullagren i vattnet innan båten går att lossa på den typen av trailer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 9 Augusti , 2006 Jora, men det gor vi pa alla trailers. Oavsett rullar eller bunks. Hjullagren skyddas av en packbox pa insidan och skall vara ordentligt fyllda med fett. Numera (jag satte pa forra aret) sa ar aven en bearing buddy pa utsidan mycket vanligt. Bearing buddy ar en liten fettbehallare som sitter istallet for damm koppen over hjul muttern. Den har en inbyggd fettnippel och aven en fjadrad platta som ser till att fettet ligger under lite tryck hela tiden (ca 3 psi). Tanken ar givetvis att forhindra att vatten tranger in i lagret, vilket ju ar tankbart om man har ett varmgaende lager som sedan doppas i sjon (kallt vatten) och darmed kyls ner, skapar undertryck - och drar in vatten. Det finns numera aven helt oljebadande hjullager. Jag tror mycket pa dem sa lange de ar nya och skots bra. Skulle det dock bli en lacka och oljan rinner ut sa lar hjulet lossa snabbt ocksa. Den risken ar inte lika stor med ett lager som ar packat med fett (aven om det rakar vara lite vatten i). Nagra lankar om du vill lasa mer om dessa olika skydd: Bearing Buddy Oil filled bearing En artikel om bada (lite biased men troligt inte helt fel...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 9 Augusti , 2006 Nice... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 9 Augusti , 2006 Bearing buddies ar ganska billiga, ca under $20/axel. Finns aven kopior som ligger pa lite drygt halften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 29 September , 2006 Tjena Skicka gärna lite kort på en bunktrailer om du har. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 29 September , 2006 En MYCKET rostig sadan (min gamla trailer) som var i sa daligt skick att den var direkt trafikfarlig. Principen ar dock densamma, langsgaende mattkladda plankor som supportar skrovet jamt over en langre yta (istallet for punktbelastning dar ett fatal hjul eller rullar supportar skorvet).. Ska ut lite senare idag (nar det blivit ljust...) och ta nagra kort pa min tandemtrailer med baten pa sa far du se den. Baten lag dock mycket bra pa den gamla rosthogen ocksa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser