ubbe62a 0 Postad 26 Juli , 2006 ohoj. jag har en Nora 17 med lite probem. den ryker en hel del när jag kommer upp över 2000varv, och då menar jag oljerök, inte avgaser. en del säger att det är vevhusventilationen, men där har jag lite problem för den burken går inte att öppna(rost) men jag har stuckit ner ett borr bara för att känna om det var nån (ull) kvar där och det var tomt.men det ryker även från vetilkåpans kant och från oljepåfyllningen.har nån nått förslag på vad jag kan göra? jag gissar att jag inte är ensam om detta. m.v.h urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2006 läs tråden b20 Där spekulerar volvotokar och det finns en del matnyttiga teorier ta väck burken ersätt med ny från skroten eller bara slanganslutning övertryck i vevhus ger dålig tätning för ringarna som i sin tur släpper igenom mer vilket ger mer tryck och sämre tätning osv osv..... (vevhusavluftningar kan man aldrig få för mycket av har satt ditt en rejäl direkt på tråget och har tillluften till turbon som sug för att tjäna effekt på min exprimentmotor xd3te som sitter i jeepen.) synd att säga det men ditt fel kom väldigt lägligt med tanke på b20 tråden. litet tips b18 bytte man ventiltätningar på någon minut på b20 tog det lite längre tid gör man ett verktyg som en gaffel och sen sätter luftnippel i ett sönderslaget stift tryckbelastar cyl fäster gafflen i skruvhålen för kåpan trycker ihop fjädern tar bort knastret dit med ny tätning. så byter du alla tätningar på garanterat under en timme. hårda ventiltätningar får varma avgaser att dels pysa upp i ventilkåpan och dels olja rinna ner längs ventilskaften och det blir en hel del onödig rök och lukt. inget roligt att ha en båt som luktar tysk 70 tals ford Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Starkol 0 Postad 27 Juli , 2006 tycker de låter som motorn e slut min rök som fan tog isär å såg att 2 kolvar va spräckta och toppen va sprucken mellan ettan o tvåan=3kg komp på 2 cylindrar obs min va uppborrard till 2,2l opelkolvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2006 jo du var allt kvick att måla fan på väggen, visst kan det bara vara skrot men inget har nämnts som tyder på att den i övrigt inte går bra. Vi kan väl hoppas på det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 28 Juli , 2006 ohoj på er! tack för alla svar. vad jag har gjort e att ta upp båten(tyvärr) för att byta kannringar och att se över ventilationen, jag byter lagren på samma gång, men det är nog en ide att se på det där med större ventilation så tack för iden. urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser