Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
ubbe62a

oljerök från b20

Rekommendera Poster

ohoj. jag har en Nora 17 med lite probem. den ryker en hel del när jag kommer upp över 2000varv, och då menar jag oljerök, inte avgaser. en del säger att det är vevhusventilationen, men där har jag lite problem för den burken går inte att öppna(rost) men jag har stuckit ner ett borr bara för att känna om det var nån (ull) kvar där och det var tomt.men det ryker även från vetilkåpans kant och från oljepåfyllningen.har nån nått förslag på vad jag kan göra? jag gissar att jag inte är ensam om detta. m.v.h urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

läs tråden b20    Där spekulerar volvotokar och det finns en del matnyttiga teorier14.gif\  

 

ta väck burken ersätt med ny från skroten eller bara slanganslutning övertryck i vevhus ger dålig tätning för ringarna som i sin tur släpper igenom mer vilket ger mer tryck och sämre tätning osv osv.....

 

(vevhusavluftningar kan man aldrig få för mycket av har satt ditt en rejäl direkt på tråget och har tillluften till turbon som sug för att tjäna effekt på min exprimentmotor xd3te som sitter i jeepen.) 

 

synd att säga det men ditt fel kom väldigt lägligt med tanke på b20 tråden.

 

litet tips b18 bytte man ventiltätningar på någon minut på b20 tog det lite längre tid gör man ett verktyg som en gaffel och sen sätter luftnippel i ett sönderslaget stift tryckbelastar cyl fäster gafflen i skruvhålen för kåpan trycker ihop fjädern tar bort knastret dit med ny tätning. så byter du alla tätningar på garanterat under en timme. hårda ventiltätningar får varma avgaser att dels pysa upp i ventilkåpan och dels olja rinna ner längs ventilskaften och det blir en hel del onödig rök och lukt. inget roligt att ha en båt som luktar tysk 70 tals ford

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker de låter som motorn e slut min rök som fan tog isär å såg att 2 kolvar va spräckta och toppen va sprucken mellan ettan o tvåan=3kg komp på 2 cylindrar obs min va uppborrard till 2,2l opelkolvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jo du var allt kvick att måla fan på väggen, visst kan det bara vara skrot men inget har nämnts som tyder på att den i övrigt inte går bra.

 

Vi kan väl hoppas på det bästa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj på er! tack för alla svar. vad jag har gjort e att ta upp båten(tyvärr) för att byta kannringar och att se över ventilationen, jag byter lagren på samma gång, men det är nog en ide att se på det där med större ventilation så tack för iden. urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...