Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
ahlsteiner

Varv på Suzuki DF90, byte propeller

Rekommendera Poster

Har en Uttern 6300 med Suzuki DF90 på. Provade idag att maxa båten. Gör 26-27 knop men varvar då 4800varv. Har läst att det bör ligga på 5500 varv. Är det prop byte eller skall jag vara nöjd. I övrigt en kanonbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hadde provat att byta propp, du vinner på axet och hastigheten blir inte mindre efter som motorn varvar mer med mindre stigning. max efekt på motorn är vid ca 5200-5700 rpm

Du sparar även bränsle, motorn behäver inte jobba så hårt.

Lycka till med propp provandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glömde en sak.

de optimala är när du är ensam i båten och ingen last rätt tiltad motor nästan klarar varav ut motorn helt 6000 rpm, då brukar det bli bra med last och fler i båten. = bränsle snålast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för informationen. Resultatet som jag skrev gällde med två vuxna och två barn (tot person last kanske 170 kg & med full bränsle tank).

Jag vet inte vad det är för original propeller på DF90´ n men antar att jag bör byta till en med mindre stigning!?14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror 3*14*19 är orginal på df90, på vår df90 blev det en 3*14*24 för att inte motorn skulle övervarva. nu varavar den 5900 när jag är ensamm i båten, då toppar den 43 knop enligt gps.

på vår gamla båt så har vi en mercury black max 150 där kör vi med df90 orginal prop efter som att utvexlingen är lägre, propen snurrar fortare på samma motor varvtal som df gör. men ändån toppar den 42 knopp (obs ca 300 kilo tyngre båt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade proppen idag, 3x14x21. Tyvärr sumpade jag ett blad idag mot en sten. Kan man laga eller är det nytt som gäller?

Funderar på ProPulse... Faan vad dyrt med propellrar: 2190,- för ProPulse hos Hjertmans.

Enl. instruktionsbok så skall varv på DF90n ligga på 4500-5500rpm vid fullt gaspådrag.

Vad hade du DF90n på för båt. Måste va ngn liten styrpulpetare eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp en liten ribbåt se bild i min sjöbod.

Prova inte propuls på så stor motor har en som ligger här förmodligen kommer den aldrig att användas mer, där blev det bara vatten kaviditation, en massa luft runt propen kvittade hur vi stälde den. fick verken ork eller hastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...