Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Puttrik

tändning Aq130

Rekommendera Poster

har problem med spikningar på min aq130 när man justerar tändningen som den ska vara med strobolampa så funkar den finfint... MEn sen är man ute o kör en stund o då ändras tändningen verkar det som???  för när man saktar ner i fart så spikar den utav bara den.... Ska man se dra på igen så bara spikar det!  kan hålla ungefär 3500 varv innan den spikar..... kan det vara förtändningen som är kass?  går det att köra utan förtändning? för det verkar som någon tidigare har bytt UT DEN ena fjädern?!!

 

obs, när jag köpte båten hade den precis blivit nyrenoverad efter (hål i kolv)  spikning m.a.o

 

tacksam för svar i sommarvärmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som vikterna slår ut för myckt/dåliga fjädrar.

 

Du kan ta din fördelare till en motorverkstad tex Värmdö Motorteknik så kan de koppla upp den i testbänk och provköra den.

 

Kanske räcket med nya fjädrar..?

 

Annars rekomenderas starkt ett modernare brytarlöst för exaktare tändning och bättre gnista.

 

Men tändkurvan (vikterna) MÅSTE du fixa hur som helst.

 

Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej... har väl funderingar på en brytarlös fördelare istället! kostar dock en slant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en fjädersats och ett brytarlöst system tex Luminition kan du använda din gamla fördelare om den inte är glapp och slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns något lite glapp.... lika bra att bytta hela fördelaren när man ändå e på G :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var säljs de?

 

Jag fick inte upp sidan för den svenska dealern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ena fjädern ska vara lite klenare och slappare än den andra.

 

för när man saktar ner i fart så spikar den utav bara den....

 

det var ett nytt fenomen, verkar vara en fördelare som gör precis tvärtom mot vad den ska.   För det är väl inte så att någon plockat ihop skrot bara bytt kolv och struntat i att kolla resten. Ventiler så tunna att de börjar nästan glöda i kanterna, är det så så kommer du snart ändå få riva eftersom du kommer att bränna sönder dem. gissar att den även glödtänder en del när du stannar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok... Nej är Marinfirman här i stan som renoverat motorn, men antingen inte rättat till Felkällan = Ursinnigt!½!  kvitto på 12000:-

 

 

den ena fjädern glappar nåt djävulskt.... Ska testa med en annan fördelare för skojjs skull, dvs innan man köper en Riktig brytarlös

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej den glödtänder ingenting..... Funkar jättebra förutom vid höga varv och när man släpper av gasen!  Känns som axeln skulle glappa för mycket??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gör så här: av med locket sätt axlen så brytaren är öppen tryck tummen så glappet öppnar brytaren extra justera nu ned den så det blir med glapp ca 040-045, släpp tummen ingen öppning kvar? öka då något tills det öppnar.

 

nu har du fått förslitningarna med kamvinkelinställningen. när du ändå har fördelaren öppen kolla så brytaren ser ok ut  och  lägg lite nytt fett på rotoraxlen så brytar inte sliter ner bakeliten på nolltid då är ju jobbet ogjort.

 

tändpunkten efter spikning. starat upp lossa fördelaren något vrid den så du hör motorvarvet öka dvs toptändning, vrid sen tillbaka där varvet går ner och sen några grader till. gasa till motorn, spikningar ge lite mer förtändning.

låter allt ok kör motorn med belastning gasa till kvickt hörs spikning sänk ytterligare.  Lite spikningar vid snabb gas är inte så farligt det är bara det konvensionella tändsystemets tröghet men det får inte spika vid jämn hög belastning då bränns allt bränsle ur och under för lång tid eftersom det antänds innan gnistan tänder och kylande och smörjande funktionen försvinner värsta fall hål i kolvarna vanligast brända ventiler.

 

En annan sak hur ser dina stift ut hål i kolvar brukar vara nästan svårt att få utan att också stiften varit inblandade dvs du har haft för mjuka stift som gått så varma att de bränts vita

 

efter du gjort det gamla sättet att ställa tändning så häng görna på lampan och se vilka värden du fått. med lite motorkänsla kan du hitta den optimala tändpunkten med hänsyn till motorkondition och vilket bränsel du åker på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag varit ute o kört en sväng... åkte iväg i maschfart 23kn konstant ca 15min, åkte lite vattenskidor på ett ställe.... funkar finfint, sen kör hemmåt o varvar på lite 4500-5000rpm 29-30kn o saktar ner igen mot 4000rpm, ser att tempmätarn höjts något liiitet bara  (inget ovanligt)ligger kvar på 4000rpm  då börjar motorn seega litegrann o spikar!!

 

Detta börjar kännas som en ventil håller på o bränna, för sen när båten svalnat o jag är ute o provar med min farbror (båtmek) så säger han att han aldrig hört en B20 Gå så fint!.... 

men är DOCK säker på att det är spikningar jag hör!!  om annars varför slutar den spika när jag sänker tändningen under gång!?

 

kör med NGK BP6HS har jag för mej, är de för mjuka???

ska tilläggas att toppen är planad på motorn (fick jag reda på) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

stiften ska vara roströda. är de vita så gå upp till 7or. och sänk tändningen någon grad till. prova att gå till 98 oktan.

 

 

Planad topp: om det bara är ett renskär som är taget så är det nog ok.

på flera trådar har toppackningar diskuterats jag har själv alltid satt dit tjockast möjliga för att kunna hålla kompen nere och kunna åka på dålig soppa.

 

Tycker du ska höra med de som tog 12000:- hur det stod till med ventilerna var avgasventilernas kanter tunna så med mycket otur kan detta vara ditt problem.

 

På några sidor har vi diskuterat b20 toppar jag har nämnt ett tips för att öka cirkulationen och få jämnare värme i toppen, lossa termostaten under den sitter ett litet rör upp från toppen plugga detta det om det inte redan är gjort. Röret är en bypass . går att plugga med en slangbit och en skruv som expanderar slagen se bara till att det inte sticker upp och spärrar termostatet.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okiokaj...  Ja stiften var rätt duktigt vita!!, får väl byta till B7:or då

 

kan tala om att ikväll bytte jag min biltematändkablar tillbaka mot org tändkablar, och har kört runt som en tos, nu verkar tändningen vara lägre än innan, för tomgången blev mycket lägre och den svarar inte så piggt på gas!  Kanske det skiljer så mycket på resistansen i dem?? att biltemas blir nået slags överslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=111 ngk listan.

 

6 verkar aldrig ha rekomenderats till din motor utan minst 7

 

resitansen kan skilja en hel del vilket påverkar spänningen.

 

ang: tändkablar visst är det snyggt när de lyser på natten men inte så praktiskt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina Svar... Har verkligen hjälpt på vägen! 21.gif\  nu ska jag byta stift och se hur det artar sej... även byta fördelare såsmåningom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

låter bra!

 

se även till att hålla förgasare och soppa så kall som möjligt så kommer det att gå ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla.... Lägg upp en bild på hur man skulle plugga termostathuset!, (för jämnare temperatur) hittar då inget hål att plugga!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan ju inte svära på att marinmodellen har detta bypass rör/hål.

 

lossa termostathuset,plocka upp termostaten, titta ner i toppen finns där ett rörliknade hål som sticker upp precis i mitten av hålet för termostatet då är det detta bypasshål i annat fall är det redan bortaget vid gjutningen.  

 

Hur har det gått annars funkar allt bättre eller spikar den vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej.. Då har jag inget sådant rör,  nej den spikar vidare.... Men börjar ana att det är en ventil som spökar! började låta lite igen igårkväll när vi var ute o drog vattenskidor... sålänge man inte belastar den för hårt så låter den fint, men över 4000rpm så spikar/slamrar det som tusan....

kan en ventil låta som spikningar??  ska iallafall göra en ventiljustering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gör du ventiljustering så gör det cyl för cyl på top eller på tex avgas när du ser insug belastad, gör inte 2 varvs principen (dvs du ställer samtliga ventiler på 2 varv på nollan), som jag sett funnits i gammal mek böcker då händer det lätt att 4 cyl inte kommer att stämma du får för mycket spel.  När du ställer ventilerna kolla även att de lyfter ordentligt så inte kam på väg att gå. Har varit ut för lyftare som ej rört sig fritt dvs tjurat lite och ej snurrat då slits de ner på nolltid, du ser detta lätt om spelet ökat till någon av ventilerna.

 

Tänkte på ytterligare en sak hur ser nocken ut i din fördelare nedsliten så brytar lyftet blir lågt och flackt?? byt då fördelare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gjorde ventiljustering idag... vart lite tajt på 3ventiler!  0.3 kanske

 

Har satt dit en annan fördelare, och än så länge funkar det... får se om det återkommer något problem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...