Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
magblo

Startproblem Volvo Penta MD21B

Rekommendera Poster

Önskar hjälp kring felsökning av inombordsdiesel VP MD21B. Motorn tillhör en nyköpt Fagermanbåt och har körts kontinuerligt sedan ett par veckor tillbaka. Har alltid fungerat felfritt fram tills i helgen.

 

Då propeller och propelleraxel under helgen tvinnat in sig i mycket(!) sjögräs kördes båten till sliper för att göras ren. På vägen dit sjunker varvtalet trots gaspådrag och motorn dör. Startar igen men dör efter bara 20 s ytterligare körning. Temperaturen går hög sekunden innan den stannar.

 

Efter detta står motorn still i några dagar. Vid nya försök startar den inte. Startmotorn driver runt men motorn tänder inte. Någon som har ett bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på vattenläckage vid topplockspackning, luftning, m.m. Någon som har en bra checklista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

diesel som inte får tillräckligt får för hög värme, du har troligen igensatta filter eller i värsta fall har skiten tagit sig till pumpen, cav boch mm har vid IN anslutningen på pumpen ett mycket litet filter nedsänkt för att förhindra att skiten når kolvarna.  Dieselpumpar är roliga att skruva ner men var noga med att ej bruka våld.

 

Men har du mer tur så ligger felet på vägen till filtren brusten eller klämd slang igensatt avluftning egensatt retur eller bara skit i tanken, för mycket vatten i filtren, tänk på att pappfilter luddar i vatten och får högt genomsläppmotstånd

 

Är det dieselfel brukar felen bete sig som om stoppen låg på.

 du har väl kollat att stoppen inte ligger på

 

 

Glöm topppackning om du inte kört den våldsamt varm och har du det så är det mer än bara packning som gått, toppsprickor och blötafoder som kan ha sjunkit.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn brukar att öka i varvtal om den inte får diesel och det händer strax innan den dör.

Har den ökat strax före stopp och även om den inte har gjort det, så har du  ett litet mässingsfilter på matarpumpen. Kolla där i första hand.

Du har en anslutning till en cylinder (spridare) från den stora pumpen och jag tror att det är den bakre. Lossa anslutningen lite vid spridaren och kolla om den trycker ut diesel när du kör startmotorn.

Dieseln ska komma i intervaller.

Du har även ett filter som sitter fram på motorn med ett vattenavskiljarglas som kanske behövs bytas.

Börja med att lossa anslutningen från pumpen vid spridaren.

Om inte så sök dig bakåt.

Sedan detta med att den blev varm, kan tyda på att du har stopp. eller delvis stopp i sjövattenintaget och om det har gått illa med för hög temperatur, så finns risken att toppen har kränkt sig (spekulation).

Kolla i tanken om du har möjlighet för den kan vara full med skit som lossar och följer med dieseln och anhopar sig i filtren.

 

Var observant med kylningen och sjövattenflödet, om du får igång den.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

bra ordning på felsökningen men tänkte tillägga en sak

 

 

Motorn brukar att öka i varvtal om den inte får diesel och det händer strax innan den dör.  stämmer men samma fenomen även vid luftsug, men troligen gick väl denna motor med belastning och då orkar den nog inte varva upp i takt med att den fick för lite bränsle, om motorn sista tiden gått ovanligt tyst och även haft onormaltemp så har du ett bränslefel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag kan säkert hjälpa dig! Ring mig på 060-152971 H-G!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack alla för engagemang och mycket bra tips!!

 

Jag ska kolla bränslefilter, luftkanaler och el ytterligare en gång! Den läckte dock diesel vid start när jag lossade tillförselskruven. Startgas hjälpte inte heller.


Eftersom motorn fortfarande gick trögt att dra runt igår, trots nyladdat batteri, börjar jag misstänka något maskinellt. En misstanke är att ett lager i backslaget har förstörts. Propelleraxeln roterade nämligen inte vad jag kunde se under bogsering, trots friläge. Men även om detta står still borde väl motorn tända något i alla fall när den drar runt?

 

Vad tror ni alltså om låst backslag eller vatten i topparna? Allt hände ju i samband med sjögräsbelastningen. Är det inte troligare att något maskinellt pajat då än att bränsle- och luft strypts av en tillfällighet?

 

Hur tycker ni man ska felsöka detta? Var ska man börja ta loss i så fall...

 

MVH Magnus

post-17271-1394234731,79_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra hjälp!

 

Tyvärr verkar ett lager i motorn skurit och en renovering bli aktuell i ett par månader framöver.

 

När båten köptes sa dåv. ägare att han precis gjort en motorservice med oljebyte m.m. Det han dock gjort var att dels tömma oljan genom tråget i stället för att pumpa ur den. Förutom detta satte han inte tillbaka tappbulten ordentligt. Eftersom tråget låg i nivå med vattnet i kölsvinet rann inte all olja ut på en gång. Däremot så läckte motorolja ut sakta men säkert och till slut gick motorn torrt. Detta i samband med överbelastningen av sjögräset orsakade nog vårt problem.

 

Även om vi kontrollerat oljenivån någon dag efter köpet litade vi på hans ord om servicen. Att kontrollera om han tappat olja genom tråget och satt tillbaka bulten föll oss inte riktigt in...

 

Nu vet ni iaf. Syns nästa båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...