klangebo 0 Postad 25 Juli , 2006 Hej, tänkte fråga om det är så att man kan köra på 1% olja, jag har alltid kört på 2 och det värkar ju lite onödigt att köra på 1 men min motor surar Lite på låga varv , tänkte om det kan bli bättre om mna blandar lite mindre olja..Kan jag börja köra på 1% eller ska jag hålla mig på det säkra 2 % ?Har en evinrude 50 hk -78.Mvh Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 26 Juli , 2006 Att motorn surar lite på låga varv beror inte på oljan utan på en för fet bränsleblandning. Detta är ett problem som man ofta får leva med när det gäller tvåtaktare. När och hur fort surar den ner? Kan du starta motorn låta den gå på tomgång i hamn, ca 5min direkt därpå köra i icke planande fart ut från hamnet och vidare i ca 20 min, maxvarvtal 1500rpm och därefter låta motorn gå på tomgång ca 5min utan att den surara ner och dör är det normalt; försöker du trolla med motorn kommer den sura ner. En tvåtaktare är konstruerad för att jobba bäst på varv; dvs. mellan och fullgas. Tomgång är tvåtaktarens akilleshäl (Har med gashastigheter vid spolningen av cylindern att göra, lågt varv svårare att få ut de fröbrända avgaserna ur cylindern då spoltrycket inte finns där, dvs övertrycket som skall skjutsa ut avgaserna kommer från den egna kolven som komprimerar (pumpar) vevhusgaserna in genom spolporten. Vad det gäller oljan är jag övertygad om att du kan köra på 1% inblandning då oljekvalitén idag är såpass god. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juli , 2006 det är väl inte så att nålventilen läcker igenom lite eller du har lite onödigt hög flotörnivå. är nivån på gräns nivå så räcker motorvibrationerna för att på låga varv få den att sura ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 27 Juli , 2006 Jag har inte alls sådan bra tomgång , om jag startar den när den är kall måste jag varva den ett tag sen kanske den kan gå i max 1 min på tomgång... när den är varm har den jätte hög tomgång som jag försökt att ställa ner men när jag ställer tomgången så den är bra när jag har neutral orkar den inte med växel. Och så som det är nu är den ganska perfekt med växel i , kanske lite hög, men tomgången är på tog för hög. Jag startar nästan alltid med växel i för att inte slita för mycket på dreven då tomgången är så hör att jag inte vill smälla i växel. Jag har ställt på själva anordningen till splällen men den är ställd på så lite som det går nu men tomgången är endå hög. Har inte hittat nån tomgångs skruv på förgasaren, funderar på att sätta nån fjäder så att splällen värkligen orkar gå tillbaks till noll läge.Kanske finns nån som har nån sprängskiss över förgasare? Evinrude 50 hk -78 ?Tack för svaren ! Mvh Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2006 Det du beskriver tyder på att den ej klarar att gå på lågfartsdelen. Är allt rätt justerat så ska spjälet vara avlastat och förgasaren får lagom luftfrån luftttillskottsmunstycken eller hålet på spjälet sen blir blandningen lagom med det du sätter blandskruvarna på. åker själv med dubbla förgasare motorn klara att gå i drift på 500 varv hur länge som helst, så riv du förgasaren följ tipsen du fått och sök vidare i forumet mängder är redan skrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser