Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
utby_inc

Genuina klantigheter - en bikt-tråd för alla!

Rekommendera Poster

För er som förbannar er själva och har balls nog att erkänna vad ni gjort finns nu en tråd...smiley-sealed.gif\

Idag så inträffade den absolut största idiotgrejen jag gjort med en båt inblandad!!!

Jag satte min 22fots WA på rumpan!!! Båten för långt bak på trailern så den tippade ned på drevet med en j-vla smäll när jag hakade av den från dragbilen 3.gif\ Behövdes 100 kg för att tynga ned trailern igen.

Det verkar dock som att det bara blev ett märke och lite skavmärken på det upptiltade drevet ...men vi får se om allt funkar som det skall om ett par dagar?!?

Det är inte synd om idioter, eller? Jag tycker iaf lite synd om mig själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastnade med trailern nedanför betongkanten vid upptagning för ett par veckor sedan.

Slutade med att båten sjösattes igen, trailerna hakades av och fick lyftas i bakkant för att få upp den över kanten igen och puttas upp en bit på rampen.

Barnen frågade givetvis Skall det vara så......

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har äntligen fått tag i en passande Mercury till min Sweet Sixteen. 21.gif\

Ska tilta upp den på motorbocken, för att kolla reglageanslutningarna.

Glömmer att motordelen är tyngre än riggen, därför åker motorn med en ¤#%%&¤ smäll i garagegolvet/tippar över. 3.gif\

Var tvungen att gå ur garaget en stund innan jag orkar gå tillbaka och kolla vad som hänt, bara handtaget som går över kåpan skadades. 1.gif\

Barnen frågade: varför gör du så??? Strypa långsamt.....

Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Negativ kulvikt är inte att leka med. :-)

Själv har jag förljande: Skulle dra upp båten i Nynäshamns fria ramp med hyrtrailer. Bråttom eftersom jag ska vara i Stockholm med båten kl X. Dragbandet hade varit med förr och suttit i kläm och fransat upp sig, naturligtvis gick det av när kraften var som störst och båtj-veln sticker iväg ut i hamnen. Jag har glömt att säkra med en extra lina, hinner precis kasta mig på och köra in till kaj igen.

Sedan lämnar jag båten i hamnen, klockan går. Jag åker jag runt runt och letar reservdelar och pratar med hyrfirman i en timme. Tills hustrun ringer och stillsamt undrar varför knyter du inte ihop ändarna?.

Då inser jag mitt hjärnsläpp, åker ner, knyter ihop och drar upp. :-)

Allting utförs förstås inför ögonen på ledighetskommittén på bänken nere vid hamnen. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången båten sjösattes så missade jag att tilta upp motorn och lät den rulla i sjön lite för fort, propellern var det första som träffade bottnen och hela båten studsade lite. Ett böjt propellerblad som tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjaa... vad skall man säga... Själv så hade jag parkerat båten brevid garaget och ställt en hästtransport bakom. Jag hade på hösten låst fast båten i hästtransporten så att ingen enkelt skulle kuna koppla på båtsläpet och dra. På våren var det dags för sjösättning. Kopplar på båtsläpet och börjar att dra... tycker det käns liet tugnt så jag koppla in 4-hjulsdriften. Tycker fortfarande att det känns tugnt och går då ut och tittar. Ser att det ligger en liten sten framför ena hjulet på släpet, flyttar stenen och hoppar in i bilen igen. Drar vidare men det är fortfarande segt, kopplar på lågväxeln och drar till.... ser att hela hästsläpet hänger med och kommer då på mig.... jag har ju för f*n inte lossat kedjan så går mellan båten och hästsläået. Resultatet av det hela blir: Får byta några plankor på garageväggen, nytt stödhjul till hästtransporten och gå runt med en dumstrut i 6 timmar.... som tur är kommer jag ihåg att sätta i bottenpluggen iaf :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kommer hem med min nya örnvik 570 och backar in kärran på garageuppfarten på strålande humör förstås. Grannen kommer över och tittar, jag ställer mig grensle över draget på kärran och lossar handsken från draget, kärrans dragstång far upp i luften med en jä... fart och träffar mig någonstans där det gör väldigt ont, grannens min kommer jag aldrig glömma. Motor o propeller klarade sig trots att det blev en rejäl smäll(och jag kunde bli pappa).

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar.. hjälpte mig i min ångest 2.gif\

Sedan båten kom i vattnet igen så har allt funkat fint och inga fler klantigheter... ta i trä!

Är tydligen bättre sjöman än chaffis 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag o svågern skulle hämta våran nya båt, en cresent 4,90. Den stod på ett par gamla träpallar som hade sjunkt ner i marken precis så att kölen (en liten baktill. orginal ??? tror inte det...)  hängde ovanför marken. Den hade stått på samma ställe i nästan 7 år. Hur som helst, vi kopplar båtkärran o börjar veva. Jag kollar baktill, svågern frågar hur det ser ut o fortsätter veva . Bra svarar jag samtidigt som båten ramlar av träpallarna , pga de var ruttna i kanten, o sätter kölen ca 10 cm ner i marken.......Stort Stöön !!!4.gif\ Tänka , tänka vad göra nu....det är bara att fortsätta veva ....pga detta spricker en del av kölen som jag fick laga ....en lite skada som kunde ha blivit stor......Nästa gång vi la båte på en båtkärra släppte vi bromsen...då gick det bättre 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är min bikt:

Nu har man klantat sig mer på en vecka än man gjort i hela sitt båtliv. Har sabbat två proppar inom loppet av en vecka :-((((((.

Ankaret råkade hamna i propellern, en flisa som en tumnagel gick på ett blad lite deformeringar på dom andra. Glömde ta bilder på eländet. Den proppen är just nu hos Propellertrim. Fick montera reservproppen, men den fick bara vara hel 3 dagar, då råkade jag gå på en känd grynna, jävl... klantigt. Nåväl där blev inte skadan så stor, kunde banka till den själv. Dock vill jag inte åka med den mer än nödvändigt om den finns obalans i den, märks i o för sig inget, men man vet aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste om någon som körde ner trailern för betongkanten, jag gjorde samma sak men i mitt fall kom hela hamnens stmmisar (de som normalt sitter och stirrar på en och letar fel) och erbjöd sig att hjälpa till.

-Detta har hänt förr sa dom, det fixar vi.

De startar den eldrivna vinchen och kopplar fast den i fronten på min bil (här skulle jag givetvis börjat ana oråd, men eftersom jag var något förbannat tänkte jag inte helt klart).

-Kör du med bilen så drar vi samtidigt så skall vi nog få loss dig, sa de.

Jag körde och de drog och helt plötsligt small det till och då hade hela j..la trilern vikt sig på mitten, kul....

Fick upp trilern till sist men den gick givetvis inte att använda så vi fick hänta den med traktor och vagn några dagar senare.

Båten fick ligga kvar i vattnet.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste dela med mig av vad som hände mig i dag.

Efter att ha putsat och fejat i 2 dagar ligger båten skinande blank på trailern klar för sjösättning. Backar ner mot rampen, stannar och tiltar upp motorn fullt, kollar att allt som ska vara loss är det även säkerhetskättingen vid vinchen. Sätter mig i bilen och skall backa ner sista biten, vi har en perfekt och lagom sluttande ramp. Vid sidan är det ca 12-14 personer som håller på att iordningställa SSRS-stationen i Uppsala. Kommer en aning snett, har inte nuddat vattnet med däcken ännu, och skall köra fram för ett nytt försök. Vad händer? Hela ekipaget rister till, ser i backspegeln att båten blir mindre och mindre samtidigt ljuder världens brak genom luften. Jo jag glömde antagligen spärren till vinchen öppen och hela skiten far av i ett brak, kliver ur och ser båten flytandes en bit ut, hela bryggan full med förvånade människor och så jag då, knäpptyst funderandes på vad som hänt.

Får hjälp, det är ju SSRS-folk, att dra upp båten på trailern igen och döm om allas förvåning, jag och säkert fler, hade föreställt mig att hela botten skulle vara i spillror, men endast sista biten längst bak på kölen som tog smällen hade fått lite avskrap in till glasfibern. Tom ekolodet hade gått fritt. Första komentaren från den som stod närmast var ett grattis. Kan iom detta inte åka ut de närmaste dagarna men med lite tur till helgen.

Skall för säkerhets skull kolla vad försäkringsbolaget säger innan jag sannolikt plastar upp det som skavdes av.

Berätta gärna om egna klantigheter , det är bara roligt att bjuda på sig själv Skäms

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forts:

Hade försäkringsbolagets besiktningsman på besök i dag och han konstaterade att det inte
var några större skador alls, han föreslog att en firma skulle plasta det avskavda
så var det bra sedan. Fixat inom 1 vecka! Hur glad blev man Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde samma sak på almänna rampen bredvid. Fast jag hade hunnit så långt att den bara for ned i vattnet. Enda som hände var att jag fick lite grus på trimplanen. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...