Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Roxenskeppare

Startproblem med varm motor

Rekommendera Poster

Min plastsnipa av typ Lill Bleka är utrustad med en bensindriven Volvo Penta C 10. Jag har problem med att starta motorn när den är varm.  Med hjälp av startgas startar motorn efter 10-20 minuter och 10-15 försök. Någon som känner igen detta problem och har kommit på hur man löser det. En teori är att startproblemet beror på att bensinen förångas för tidigt i förgasaren. När motorn är kall är det aldrig några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kanske kan det vara problem med tändningen...? Om det är ett tändningssystem med brytare - prova att byta kondensator och brytare. Dåliga kondensatorer brukara bli ännu sämre när dom blir varma. Det är i alla fall enkelt och billigt att börja felsökningen med och är ju ändå delar som behöver bytas då och då 1.gif\.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du det med ventilationen i motorrummet/kapan?

Sitter forgasaren direk pa insugsroret eller sitter det en (isolerande = tjockare) packning dar? Annars, satt dit en, du har med stor sannolikhet vapor lock.

 

Om inte annat, i min bok sa ar kanske en val fungerande motorrumsventilation pa en inombords bensinare den viktigaste sakerhetsdetaljen. Till och med viktigare an brandslackare.

 

Bensinangor lagger sig latt nere pa botten (kolsvinet) och det behovs inte mycket for att de skall tanda. Det ar kriiskt att de ventilaras ut innan start och sedan skall ventilationen vara god, med sjalvdrag (genom batens fart) eller fortsatt korande av flakt). Bra flaktar ar billiga och en billig livforsakring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Wellcraft!

Nu har jag satt en bakelitpackning med två vanliga packningen mellan förgasaren och motorblocket vilket verkar ha löst det aktuella problemet. 21.gif\

Beträffande ventilationen så är den säkert tillfylles då motorhuven av plywood har en genomföring baktill för spaken till backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det hjalpte med en bakelitpackning!

 

Vad galler ventilationen sa kan den egentligen aldrig bli for bra, dvs aven om du har en oppen motorkapa vid nackslaget sa kan bensinangor (de ar tyngre an luft) fortfarande samlas nere i kolsvinet (utanfor motorkapan och vara en explosions risk.

 

Det sagt, jag skulle nog stoppat in en liten flakt som suger upp luften ur kolsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...