Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Mutto

Hjälp! Tempmätarproblem.

Rekommendera Poster

Hej!

Tack för hjälpen

Misstänkte att G kunde vara fel anslutningspunkt för test av mätaren. Då mätaren rörde sig även efter att felet inträffat i sommras fast enbart när summern tjöt men nu var helt död.

1. Summern sitter gömd under intrumentpanelen, kopplad med två kablar genom kabelrör/skor, den hade två uppgifter till, tror det var oljan och något till.

2. Belysningen sker genom med en liten lampa som sitter i en svart plastkropp som jag antar sitter med en bajonettfattning, såg så ut, var ingen kabel till den.

3.Var många kablar där bakom, som t ex punkten G där var det seriekopplat genom alla mätares G-punkt ;), kändes skumt att den skulle gå till givaren, men är trolgtvis jord som ni säger. Det jag kan säga är att det gick tre kablar till mätaren och det går en till/från givaren.

4. Kan kanske vara så att nålen fastnat, den är död i maxläget, ska prova att knacka tebax den.

5. jag ska försöka ta kort men där runt ser allt bra ut, men det skulle vara bra om ni kunde kommentera kablarna från generatorn. Därifrån går två grövre kablar och två mindre.

Jag fick iallafall hela båten skurad i helgen, både botten å invändigt. Ska försöka hinna med nya test i veckan. Det som gäller nu är att lossa kablarna från punkten S och asnluta min lösa kabel där. när jag håller andra änden lös i handen ska den stå på 0 eller max då, sen antar jag motsatsen när jag jordar den lösa kabeländan i motorblocket?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lägg plus på I och minus på G nu är mätaren inkoplad ge den sen några inpulser med att sätta s på minus och se vad som händer sitter nålen fast så sopa till den hjälper inte detta så släng den, du kan ju inte hålla på och trilskas i all evighet med en mätare som inte funkar.

Ett långsökt tips kolla om lampan är hel och hur jordningen där är min varvräknare jordar vid lampan och här glappar det lätt söker du på forumet så ser du att fler haft nytta av detta tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat fr ett av de tidigare inläggen:

Jag vill juh inte kasta ut pengar i onödan även jag gärna betalar en rejäl slant för att få båten hundra då båten är ny.(23h)

Det slår mig bara.... Varför inte lämna in båten på felsökning, alt be ngn fordonselektriker komme ner och ta en titt? En såpass ny båt skulle ju iaf inte jag ta några chanser med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade båten inlämnad på VP-verkstad och han trodde mätaren var sönder men var inte hundra så därför felsöker jag själv. han hade nämligen konstaterat att givaren skiftade i motstånd men inte om den gjorde det korrekt då han inte hade rätt verktyg. Sen är det kul att lära sig lite oxå även om jag föredragit att ha båten fixad.

Anledningen varför inte Vp-verkstaden fixade biffen var att han trodde jag kunde få tag på en mätare(orginal) från Stingray billigare själv...

men ska köra samma test men med S i stället för G i veckan efter jag försökt knacka ner nålen.

Jag tackar för alla svaren.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Då har jag gjort om mitt test av tempmätaren med hjälp av en bit lös kabel. Denna gång använde jag mig av anslutningspunkt S i stället för G. Mycket riktigt fanns det fyra punkter, G , I , S och till lampan. När jag gjorde testet av punkten S så fick jag det resultat jag ville ha.

Jag gjorde som så att jag plockade bort den ursprungliga kabelskon vid S å fäste min lösa kabel där. Min mätare vaknar till liv(stått på max länge) och faller ner till 0, jag hade knackat lite på mätaren innan ifall nålen skulle ha etsat sig fast.

Jag blev glad då jag läst att så skulle ske när jag höll den lösa kabelbiten i luften. Därefter satte jag den lösa kabeländen på motorns rostfria luftfilterburk och pang såg flög nålen upp på max. Jag testade ett antal ggr med samma resultat. Slutsatsen jag drog är att mätaren är OK?

Där efter kopplar jag på den riktiga kabelskon på S igen å mätaren åker upp på max som innan. Slusatsen jag drar nu är att kabeln är kortsluten någonstans?

Skulle vara tacksam om någon kunde bekräfta mina antagande eller komma med andra funderingar.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller givaren paj, prova att lossa kabeln vid givaren. (Minns inte om du gjort så....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag lossade kabeln till givaren då jag trodde det kunde vara kortslutning i den men inget hände när jag tog bort den. Mätaren borde väl åkt ner på 0 om det inte varit fel på kablarna någonstans?

Så jag får väl följa kabeln från instrumenet å kolla vad kortslutningen är, har ni några tips där det brukar strula? Båten är juh bara drygt 1 år och gått (23h).

Tror ni det är troligt att det är bak vid motorn eller på vägen fram?

Jag glömde kameran idag men tänkte fota kablarna från generatorn så ni kan bedömma storleken på dem.

tack

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mutto,

Du ar inne pa helt ratt linje. Folj kabeln och hitta kortslutningen (som maste vara till jord).

Daremot, som jag sagt forut, du maste ocksa hitta orskaken till kortslutningen sa det har inte hander igen (om det nu rakar vara underdimensionerade kablar fran generator eller vad...).

Ta nagra kort och posta sa kan vi lattare hjalpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

jag vill börja med att tacka alla som hjälpt mig i denna tråden.

Min tempmätare funkar nu som den ska. När jag lämnade in den på vinterkonservering så nämnde jag att mätaren var ur funktion och att jag skulle fixa kablaget till våren. När jag hämtade båten hade de kollat en snabbis och lagat den. Det var i dosan där kablar från instrumenten och motorn möts som det hade blivit kajko.

Kablaget på motorn är juh åtgärdet med skyddsplast och jag får väl undvika att koppla in mer kylboxarsmiley-laughing.gif\, servicemannen tyckte nämligen att kablarna från generatorn var av rätt dimension.

Får väl testköra en del innan längre utflykter.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...