Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
fewfew

Få in fallen i vinschavlastare

Rekommendera Poster

Jag monterade just två nya vinschasvlastare och har fått problem. Jag får inte in ena fallet (genuafallet) i den ena avlastaren.

Tampen är av rätt diameter (8mm i en 6-8 mm avlastare) så.... Vad göra? Jag har testat att linda tejp runt tampänden för att göra den styvare. Liksom att använda ståltråd. Men tampen fastnar likförbannat därinne!

Är avlastaren månne defekt? Har någon ett förslag, tips eller råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Lirka med avlastarspaken fram och tillbaka i det öppna läget samtidigt som du vrider lite på tampen (skruvar in den) så brukar det fungera.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kolla om det är linan eller avlastaren som knasar, testa tampen i den andra, du hade ju monterat 2 st (förutsatt att de är samma sort).

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter1904

Jag brukar ta ett tunt snöre eller taglingsgarn som jag för igenom avlastaren och knyter/syr in i ändan på fallet. Sedan kan jag samtidigt som jag försöker lirka/vrida fallet hjälpa till genom att rycka i snöret/taglingsgarnet och tillslut får jag igenom fallet.

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jodå. Tack för alla tips! Jag ska testa imorgon och återkommer med rapport!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch fasen, ingenting funkar. Jag tror linan är för sliten och kanske lite för grov. Jag har till och med testat att använda krympslang runt linan (trodde jag var smart). Men inget resultat!

Ska köpa nytt genuafall, kör utan winschavlastare så länge. Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...