Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst sdk780

Singel eller dubbelpropeller?

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hej!

 

Jag funderar på att köpa mig ett helt nytt motorpaket av Volvo Pentas nya lättviktsdiesel D3 inkl drev! Det finns ju 130, 160 och 190 SX eller DP att välja på!

Lutar åt 160 Hk

Nu till frågan! Vad är det för för och nackdelar med Duoprop jämfört med singel propeller? Priskillnaden är inte så stor trots allt! Är Duoprop bättre att manövrera på i låg fart eller sämre? Att det går fortare med Duoprop är ju självklart men vad innebär det i övrigt! Dela med Er av Era erfarenheter!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Duoproppen är altid att föredra.

1. Bättre bett i vattnet med markant bättre acceleraton

2. Betydligt stabilare gång i lågfart, inte alls så slingrig

som enelproppar ofta blir, särskillt båtar med liten bottenvinkel

är jobbiga att ratta i lågfart med enelprop.

3. Andrahandsvärdet är betydligt bättre, eller se det så här, väljer

köparen mellan en beg båt med och en båt utan dubbelprop så ligger

den med dubbel garanterat bättre till.

 

prisskillnaden på VP på drygt 7000-8000 är ett givet tillägg enligt mig.

Dock skall nämnas att om du smäller med en dubbelpropp så kostar de minst

15000 att köpa nya, dvs det vill till att din självrisk inte är allt för

hög i försäkringen. För då kan det bli en dyr dag på sjön, det har många

fått erfara.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

 

Tack!

 

Det svaret avgjorde ju till DP fördel! Speciellt lågfartsstabilitet för fart blir det väl oavsett om kan går från B20 130AQ och 100 drev till 160/190 hästars Diesel duoprop!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte för mycket på att DP ger lågfartsstabilitet. Jag har DP-E drev på min Saltö, och den vinglar rätt mycket under planingsfart.

 

Hittar inte tråden just nu men har tidigare fått en förklaring. Vinglandet vid låg fart hos en planande båt beror av skrovformen. Kölvattnet efter den tvärt avhuggna aktern beter sig ungefär som en flagga som slår fram och tillbaka i vinden och vrider båten åt olika håll hela tiden.

 

Det som defintivt hjälper på min båt är att dra ner båda trimplanen max i botten, då går den rakt. Men jag orkar oftast inte göra det bara för några minuters färd inne i hamnen.

 

Men man lär sig hantera även det, man lär sig se när fören antyder att ge sig iväg åt något håll och kompenserar direkt så går det någorlunda rakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har denna vår bytt motor i en djupt V-bottnad Amerikansk båt från en VP bensin V8 med SP till en VP AQAD41 med DP. Den båten blev åtminstone mycket mera kursstabil vid låga hastigheter.

 

En sak till som är positivt med DP som inte har blivit nämnt ännu i denna tråd är att man slipper vridmomentet i båten. Alltså när man drar på eller drar av med en båt med SP så tenderar den att börja luta ena vägen när man drar på och andra vägen när man drar av. Detta var en väldigt positiv grej i just den här båten eftersom den har en ganska hög tyngdpunkt och var ganska känslig för detta fenomen.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har ju ytterliggare ett problem med SP i och med att båten vill dra åt sidan åt det håll som proppen roterar åt. Detta blir väldigt påtagligt när

man behöver lite finlir i samband med parkering i trånga rutor eller skall gå in till tex en sjömack.

Jag vet själv vilket strul man kan ha är man lägger i backen och hela båten börjar att rotera runt sin egen axel. Detta kan man naturligtvis lära sig att hantera med ratten, med det kräver en del träning och en del smällar på båten innan du behärskar detta.

Alltid DP

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ok!

 

Som jag ser det nu så begränsar sig nackdelarna till lite dyrare i inköp samt högre kostnader vid ev grundkänning/haveri.

 

I övrig är det bara fördelar! Jag går nog för DP, ska bara avgöra om jag vill ha 160 eller 190 Hk motorn!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att DP alltid är att föredra i hastigheter under 50 knop, DPS hänger med lite längre.

 

Orsakerna har redan uttryckts i tidigare inlägg i tråden.

 

Jag kör själv med ett äldre DPA och har inga som helst problem med slingring i låga farter men så kör jag med ganska djup v-botten också.

 

DP ger fantastisk manöverförmåga i trånga hamnar osv med utmärkt styrförmåga även då man backar.

 

DP togs fram ursprungligen för dieselmotorerna för att kunna tillgodogöra sig det höga vridmomentet dieslarna har, detta visade sig fungera utmärkt och även de större bensinarna fick detta drev som option.

 

Personligen skulle jag inte tveka att gå för DPS-drevet i ditt läge och är det inte pengarna det står på skulle kag köpa den starkare motorn ochså.

 

Starkare betyder ALLTID bättre totalekonomi sedan den belastas mindre och kan marsa på ett lägre varvtal.

 

Vad är det för båt vi talar om?

 

Lycka till.

 

Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...