extpela 0 Postad 25 Juli , 2006 Jag har en Tamd41b där det läcker lite avgaser vid en av spridarna, vad skall jag göra? Motorn startar och går annars utmärkt, ok temp och tryck. När jag ändå ställer frågor, min varvräknare hoppar ibland som en jojo, kan pendla mellan 1500varv (vilket borde vara rätt) till 3500 varv vid konstant gas. Tacksam för ideér och svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 25 Juli , 2006 1. Dra överfallet som håller spridaren (inte rörmuttern till bränsleröret...) 2. om det inte hjälper, ta ett mässingsdorn och större hammare och slå till på överfallet/spridarkanten inåt!(Måttligt!) 3.sedan återstår nog bara att byta tätningshylsan i hålet Varvtal/Generatorn: kolla anslutningarna... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juli , 2006 3.sedan återstår nog bara att byta tätningshylsan i hålet byt alltid dessa vid montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extpela 0 Postad 27 Juli , 2006 Tack för tipsen ! Om man skall byta tätningshylsan, behövs det några specialverktyg? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2006 blyerstpenna. eller liten mejsel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 27 Juli , 2006 Hej Peter Den så populärt kallade Volvo Penta PRO40 el AQD40,AQAD40,MD40,TMD40 och TAMD40 är förkammardieselar och har spridaren monterad direkt i topplocket, under spridaren sitter två st brickor en stor av koppar och en lite mindre av stål (vågformad),den mindre av stål skall man alltid byta vid demontering av spridarna. NU till den motorn du har som är en TAMD41B vilken är en direkt insprutad motor vars spridare är mycket längre och smalare än 40 motorns. 41:ans spridare sitter monterad i en kopparhylsa som är monterad i topplocket med en liten tunn o-ring under hylsan ner mot topplocket och en större fyrkantig o-ring i ovankant av hylsan ut mot topplocket det hela avslutas med en stålring högst upp som man ser när spridaren är monterad,allt detta monteras i ett enda moment med ett specialverktyg och en hammare. Ett svart koksliknande läckage kring en spridare brukar sluta med ett byte av kopparhylsan i topplocket. Om läckage nyss har börjat så kan det gå att demontera spridaren och rengöra hylsan invändigt med en lång skruvmejsel lite trasor tryckluft och en ficklampa så man ser ner i spridarhylsan.Var försiktig med rillorna i botten på hylsan dom är istället för den lilla brickan på 40 motorn. Dom stora problemen uppstår när man skall ta bort spridaren ur den läckande hylsan,går det illa så följer hylsan med upp och då rinner glykolen ner i cylindern och du får bogsera båten till verkstad eller ta ut en servicebil. Så mitt råd är:detta är ett jobb för en auktoriserad verkstad med special verktyg. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser