Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Patrik_

Behövs vattenlås i avgasböjarna?

Rekommendera Poster

Vi står i begrepp att köpa en båt med en 5,7 l Mercruiser med Apha One gen II-drev. Ena cyliderraden kyler inte ordentligt och troligen sitter något hinder (del av ett vattenlås?) i utblåset. Kylkanalerna är rensade och impellern är bytt. Säljaren har tagit isär detta och konstaterat att en bit av vattenlåset lossnat. Nu till min fråga - enligt säljaren så har han fått svaret från ett varv att vattenlåsen enbart är till besvär och inte behövs. Höjdskillnaden från vattenyta till knä är ca 0,5 m och tydligen kan endast kombinationen att backa i hög fart och stänga av motorn möjligen leda till att vatten går in bakvägen i motorn. Tacksam om någon kan bekräfta eller dementera detta. Frågan är ju om jag ska ta isär prylarna och montera nytt vattenlås när vi får båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla... någon som vet... det är mycket peningar som vi ska köpa båt för9.gif\! Vore jättetacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenlås ???? Var skulle det sitta sitta på en Merc 5.7 ????

Är det inte knäet ni pratar om, det ska inte vara kass för då kan KYLVATTEN rinna tillbaka in i motorn när du stänger av! 

Knäet blandar nämligen vatten och avgaser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en likadan motor som du med avgasutsläppen ca 15 cm ovan vattenlinjen,med andra ord så ligger motorn i pricip under vatten.Jag har inga vattenlås,utan avgaserna går rakt horisontellt ut från motorn,via knäna och ljuddämparna.I mina avgasutsläpp så sitter det fjäderbelastade vingar som hindrar vattnet att komma in,om det till exempel slår in vågor mot akterspegeln när jag ligger still med motorn avstängd.Är det dessa vingar du menar,eller har du riktiga vattenlås mellan motor och avgasutsläpp?

mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det som jag säkerligen felaktigt benämner vattenlås är troligen de fjäderbelastade vingarna i avgasutsläppen. Problemet är att jag inte sett det själv utan enbart pratat med säljaren. Om jag förstått rätt så är dessa vingar av gummi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avgas kroken ar ett vattenlas pa sitt satt (forhindrar vatten att direkt tranga in i motorn) men du maste ha ett andra skyd as well. Kan vara flappar over avgasutblasen genom akterspegeln, en flap i (avgas)gummibalgen. Aldre Volvo drev hade flappen langst ut pa drevet (latt att inspektera).

Ar du det minsta tveksam, bat kan vara ett stort atagande (rakna inkopspriset och sen dubbla det....) sa anlita en leg besiktningsman for att kolla over baten. Lyft aven upp den (kostar mindre an att gora att STORT misstag vid kop) och ga igenom hela skrovet. Det ar latt att bli fartblind nar man kikar pa en ny bat.

Men, nar du hittat nagot du ar nojd med, sla till! Med lite intresse, handighet, och aktsamhet pa sjon sa kommer du att fa en grand old time!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...