Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
elfanomad

Marex 21

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har några erfarenheter av Marex 21 båtar? Alltså jag måste säga att det är en grymt snygg & fin snipa. Ä otroligt sugen på en sådan och den verkar uppfylla alla de krav jag har. Billig i drift/cabin/pentry/plastbåt m.m. (Hyffsad billig i inköp).

Dela gärna med er ni som har några erfarenheter,vore kul:)

Mvh Elfa-nomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av båtmodellen men efter ditt inlägg kollade jag lite på blocket efter båttypen. Verkar ju vara en suverän snipa. Intresserar mig mycket!

En fördel som jag kan se jämfört med den snipa jag har idag (trä) är att även jag som oftast kör båten kan slippa sitta under tak.

Fyll gärna på tråden med sånt du hittar om båten så skall jag göra detsamma!

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst verkar det vara en bra snipa. Både jag och sambon är helt sålda på just den båtmodellen. Fördelen tycker vi är storleken & såklart priset/billig i drift, men inte nog med det....tycker den ser mycket fin ut också.

Verkar inte finnas så många till försäljning men ett par styckna på blocket finns i alla fall.

Kan förstå att det skulle sitta fint med en plast snipa då du hade trä. Har själv en plastad träbåt idag men börjar tröttna på den då det är en del småfix som måste göras. Sen vill jag gärna ha en snipa som går lite fortare än den båt jag har idag, machar ca 5 knop medans en 36 hk eller 60 hk snipa går nog en aningen fortare i mach. Nu när jag ändå snackar hk...undrar vilka motorer som sitter i dessa Marex 21 båtar som orginal? Har för mig jag läst både 36 & 60 hk motorer i dem..hm.

Har en liten trevlig länk till massor av olika båtar m.m. www.boat.no

Hur är det med Marex 24...är det kanske så att man ska tänka sig för innan man bestämmer sig mellan 21:an & 24:an?Ja, Marex 24 kanske är bättre i några avseenden?

Mvh Janne Elfa-nomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Marex 21:an verkar det sitta betydligt starkare motorer än i 24:an av någon anledning, är 21:an halvplanande? 24:an är juj oftast utrustad med hotorer runt 30-50 Hk. Tänk på att om du idag marchar 5 knop så kommer du i a f med en 24:a inte tjäna så många extra knop, march 8-9 max 10 tror jag jag läst någonstans. I o f s det är ju dubbla hastigheten mot din båt idag.

Jag kommer att titta efter 24:an då jag vill ha bättre komfort om man åker på längre turer. Har ju toalett vilket inte 21:an har va?

Blir däremot inte klok på om alla Marex 24:or har lucka i fören (mer än bara öppningsbart fönster) eller om det gäller nyare/äldre modeller enbart, vet du?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sent svar,sorry. Har varit ute lite på havet under Augusti månad:-)

Precis,den verkar vara mer halvplanande än 24:an. Jag skulle kanske nöja mig med en motor som sitter i 24:an också men tycker faktiskt 21:an ser mycket snyggare ut rent design mässigt. Ok,24:an har toa som standard (tror jag) medans 21:an får man nog använda naturen eller en porta...

Oj..såg att du skrev det där med toa..stämmer!

Hm,ingen an ing med det där med luckan fram. Men jag tycker lite nyare 24:or med kantiga förnster är snyggare än de äldre modellerna. De är mer runda i fönstren,inte så snyggt.

Kan säga nu efter jag tuffat i sommar så börjar jag bli sugen på massa båtar,funderingarna har gått på även planande båtar men men...mycket har med priset & kvaliteten på båt. Men snipa.....ja det vill jag nog ha..hehe.

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei - Ser at spørsmålet er stilt for flere år siden. Idag er det den 5. mars 2009 men det er idag jeg oppdaget dette og velger å svare likevel.

Jeg hadde en Marex 21 Flexi i 3 år og var svært fornøyd med båten. Svært praktisk og rommelig til tross for bare 21 fot. Min sønn overtok den og hadde den i ytterligere 2 år. Kan godt tenke meg en slik en igjen, men de blir litt for gamle. Den jeg hadde var en 1984-modell og de sluttet vel å bygge den rundt 1990. Marex Duckie kom på markedet. Det er en fantastisk båt, hurtig når det trengs, - man alt for kostbar.

Svar meg gjerne hvis du oppdager dette svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Är sedan 2 år tillbaka ägare av en Marex 21. Håller med om att det är en mycket vacker båt.

Den är oerhört sjösäker och har en  stadig gång.

Oftast är det bara jag och min hustru som är ute och åker och då är hon utrymmesmässigt helt ok. Motor är en Volvo MD 11 C med 23 hkr. Det är inget fartvidunder men för  oss är det helt ok. Då hör och ser man vad som händer i omgivningen. Ljudet fr denna motor är helt underbart för den som älskar motorer. Det är båt. Utrustningsmässigt inte så överdådigt. Har ett  spritkök med 2 lågor., äldre kylskåp och en Porta Potti. Det jag saknar mest är en badplattform. Har endast en stege i aktern som kan vara lite svår att klättra på när man ligger i vattnet och skall upp. Hoppas att Du får tag i ett bra ex. Du kommer inte att ångra Dig.

Mvh

Ingemar K

post-27505-1394235812,3297_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Instämmer helt med föregående insändare.

Jag är ägare av en Marex 21 av 88´ års modell sedan drygt ett år tillbaks, den är utrustad med badbrygga och dusch till denna, toa med septitank, Yanmar 36 hk, spritkök och diskho, kyl, m.m. Hun fick sig en rejäl ansiktslyftning av den förra ägaren, nytt kapell, nytt på alla dynor och ny durk.

För det mesta är det jag och hustrun som är ute med henne i Norra Bohuslän och jag vill lova hun känns trygg och go storleken till trots. Sjövärdig i högsta grad och inget fartvidunder; man vill jo njuta av havetCool.

De tillverkas inte mer som nämndes tidigare men det är inte så länge sen tillverkningen las ner, jag såg en 2003:a till salu i Norge förra sommaren.

MVH

Bjöss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...