Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Ockelbo74

Kokande volvo B20

Rekommendera Poster

NU GER JAG SNRT UPP!!!!!!!!

Har haft problem med att motor går varm, hittade problemet expantionskärlet satt på returen till värmepaketet vilket var den lägsta delen på motorn, funka inte så bra......

Glad i hågen ändrade jag till den högsta platsen vilket är mellan termostathuset ock kylaren, funkade jätte bra när jag låg vid hamn occh körde på hög tomgång.

Åkte ut en sväng, ringde till frugan och sa att nu funkar det, men när jag gav mera gas gick den upp i tempratur igen och kokade.

Har en fundering om kylaren om den är för liten?

Den heter Danfos, mera kan jag inte läsa ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Later som om det ar lite problem med rormokeriet pa din motor. Skulle forst verkligen se till att allt ar kopplat som det ska, och sen aven prova utan termostat.

Far du for lite kylning kan det vara varmevaxlaren/oljekylaren/limpan som ar igensatt, en slang som har ett veck som du inte ser, eller som kollapsar nar det blir undertryck i den (t ex slangen fran drev till skold) etc, etc. Det ar ju en gammal motor sa mycket kan ha hant under aren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du filter på sjövattenkylningen? Jag skulle annast kunna tänka mig att värmeväxlaren är igensatt, prova plocka bort gaveln (ha en ny packning redo) så ska du se att tuberna är igensatta, annars kan det precis som skrivits vara oljekylaren eller limpan.

Kan även vara så att din impellerpump inte orkar med så har du bytt impeller nyligen? Om ja, så kan det vara bra att kontrollera statusen på pumpen.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...