Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
westcoast

går det att höja oktantal / justera tändning (B30 och 95 oktan)

Rekommendera Poster

Hej alla motorkunninga!

 

Jag har en AQ170 (B30) som skall ha 98 oktan. Självklart kör jag med blyersättningsmedel eftersom ventilerna kväver det, men blyersättningsmedel höjer ju inte oktantalet. Problemet är att sjömackarna har 95 oktan.

Vet att det finns sk. oktanhöjande medel power boost etc. men det verkar inte vara oktanhöjande i egentlig mening. Som jag förstår det skall det motverka knackning genom att rensa bort föroreningar i motorn men om motorn är i ordning blir det ingen förbättring och knackning kvarstår om man tankar 95 istf. 98.

 

Finns det något man kan göra förutom att byta toppen till en med lägre komp? Räcker det att ställa ned tändningen? Förstör man motorn om man tankar 95 istf 98?

 

Finns det några riktiga oktanhöjande medel att köpa? (förutom Viagra ;) )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förslag.

 

1. Sänker du tändningen och kör med vettig propellerstigning så motorn inte behöver segdra så uppträder inte spikningen vid 95 oktan.

 

2. Sätt dit en tjockare topp-packning.

 

3. Köp oktanhöjare, funkar bra då de innehåller kolkedjor som är grenade vilket motstår spikning.

 

4. Blanda i lite E85 = 104 oktan men då får du gå upp lite i munstycket så den inte går magert.

 

5. Handla 98 i bilmacken och bär i jeepdunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

följ tidigare råd och vill du få mer info om alternativa sätt att ställa tändning så har mängder skrivits gör sök skriv spikning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående E85 så kan du blanda i ganska mycket innan du behöver byta munstycken. Jag körde två år med 50% E85 iblandat med orginal munstycken och häktade på en riält stor propeller för att se om det skulle knacka; Motorn är en B20 (samma uppbyggnad som B30 fast utan två cylindrar)
 
Den inblandingen jag körde på skall teoretiskt vara 15% för lite bränsle; vilken nog stämmer då jag med min stora propeller endast varvade 4000rpm på topp, men den spikade inte! Här ser man de stora fördelarna med att blanda i motoralkohol, du får en billig oktanbooster som fungerar riktigt bra eller bättre än köpt.
 
Blanda du i en jeepdunk (20l) E85 vid varje tankning så ska du se att du klarar spikningarna. (Antar är du väl minst har en 100l i din fasta tank.)
 
 För mer info besök http://www.entanol.nu
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Körde 50 / 50 på en audi 100 men efter att räknat på förbrukningen så drog den lika mycket extra som e85 var billigare så det gick på ett ut. Däremot verkade det rensa ut allt gammal skit bilen gick sen mycket bättre när jag började åka på bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oktantalet ett mått på vilket tryck (kompression) som bensinen tål utan att självantända. Att motorn knackar om den är för mycket förtänd bör alltså inte bero på oktantalet utan tändinställningen. När det gäller etanolinblandning så undrar jag om det är en god ide p g a brandrisken...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brand risken är inte ett dugg större med etanol än med bensin; skillnaden ligger i att etanolen har ett bredare bränbarhetsområde vilket innebär att etanolen kan tända senare än vid olkia bensininblandningar; men är lite ovilligare att tända än bensin.
 
Hanterar men de två olika bränslena lika finns i praktiken ingen risk. Det handlar om att etanolen behöver mindre syreinblandning i ångerna för att brinna. Jämför man etanol med bensin finner man att bensin behöver 14 ggr mer luft än bensinångor och etanolen 9 ggr mer luft. Av detta kan man härleda till en teoretisk disskussion om möjlig risk för fortsatt brand i cistern/tank, men bör även poängteras att detta aldrig gått att påvisa i praktiken annat än i laboratorie förhållanden.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att motorn knackar om den är för mycket förtänd bör alltså inte bero på oktantalet utan tändinställningen.    tvärtom menar du väl?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har för tidigt tändning kan tryckvågen i cylindern röra sig snabbare än flamfronten. Detta leder till tryckökning motsatta sidan av tändstiftet och spikning kan uppstå.

 

Botemedel = sänk tändningen alt, högre oktantal,   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jo det är ju det vi sagt hela tiden men troligen vändes det till i tidigare inlägg citat:Att motorn knackar om den är för mycket förtänd bör alltså inte bero på oktantalet utan tändinställningen   det är ju bra att vi alla nu har rättat Patrik_ felskrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

skall alla b30 gå på 98 oktan, har en själv som jag kör på 95 med blyersättningsmedel!

//Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

enkelt förklarat;

 

det finns en stor del av världen där de inte har dessa höga oktantal, där runt 85 är vanlig soppa och 90 är sk super och trots det rullar gamla volvos där.   allt har att göra med tändpunkt i förhållande till komp, tändpunkten går alltid att flytta så den inträffar just innan självtändning.  man får alltid ut mer effekt tändpunkten närmar sig topp därför kompenceras detta med högre oktantal,  kompen är för att få upp verkningsgraden.  dessa 3 parametrar  påverkar varandra och visst blir allt enklare om man sänker kompen eller rekomenderar högre oktantal. Tändningen är ju som du säkert förstått av trådarna en vetenskap som dels har anhängare av fabriksinställningar och dels har de som helt struntar i detta och bara lyssnar på sin motorkänsla.

 

ytterligare ett sätt finns för att klara låga oktan och det är kylning kalla förgasare, kallt bränsle.  Det är därför du hör talas om vatteninsprutning mm när man vill köra på vanlig soppa i högkomp motorer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...