melle 7 Postad 24 Juli , 2006 Har hittat en halvfärdig båt och har tänkt räkna lite på vad som behövs för att färdigställa den. Ni hittar den här: http://www.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=1161390&ybw=&units=Feet¤cy=USD&access=Public&listing_id=11864&url= Utrustning som medföljer är: Segel 3st Inverter 24v/100v Batteri 2 ea batteries 8D Mast & Bom Isomat, 50 50 , 20 bom Styrsystem Hynautics Hydraulic Watermaker Aqua-marine 400 GPD Tryckvattensystem Paragon Jr. pressure water system pump. Varmvattensystem Bosch “on demand” propane hot water heater Headsystem Vac-U-Flush head system Kylning Walter keel cooler Motor Perkins 4-236 80 horsepower diesel Ankarspel Simpson Lawrence Hydraulic anchor windlass Spis/ugn Force 10 Kyl/frys Seafrost Transmission Sunstrand hydrostatic Diesel tank 400 liter rostfritt Vattentank 700 liter Det jag kommit på som fattas är: Dingy Winchar GPS Radar Kätting & ankar Rep Solpaneler Livflotte Flytvästar VHF Autopilot Madrasser Blocks Teakdurk gasolflaskor Satellittelefon Båträcke Pilothouse El-system Teakdeck Färg Lackning Brandsläckare motor Brandsläckare Kablar Elpanel Reglage Slangar Airconditon Säkerhetsutrustning (kikare, nödraketer, förbandslåda m.m) Dynor - saloon Dynor sittbrunn Belysning Innetak Vill kunna kalkylera ungefär vad den kan kosta att färdigställa. Sägas ska att den ska utrustas för en jordenruntsegling. Vänligen Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Juli , 2006 Det blir en summa på 698.762 kronor och femtio öre.Eller kanske lite svårt att svara på direkt så här.Allt beror ju på om du ska köpa allt på ett bräde eller slå ut summan över flera års inköp. Sedan om du har händigheten att montera allt själv, eller tänker anlita någon till jobbet.50.000:- dollar idag är ju inte det samma om ett år heller. En grov gissning tror jag ligger mellan 500.000:-- en miljon plus inköpet av båten.Det kommer alltid till en massa som man inte räknar med vid start. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 24 Juli , 2006 Hmm jaså du tror det går på så mkt.Jag hade räknat på ca 300-400 000kr att färdigställa. Tänkt att göra allt själv. Är det några väsentliga delar jag glömt bort i min lista?VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Juli , 2006 Inga stora avsaknader vad jag kan utläsa, men prisbilden ligger nog ganska högt ändå tror jag. 1 (en) m2 teakdäck ligger på ca 6000:- kronor bara där så blir det en ansenlig summa pengar.sedan så kostar en radar från 25 och uppåt.Winschar till en såpass stor båt skulle jag gissa hamnar på minst 100 papp.De större winscharna ligger från 13-15 tusen per styck, minst! elwinschar är ju dyrast, men selftailing ligger inte långt efter. Och det går åt några stycken på en så stor båt. En AC till båten hamnar säkert på runda 25-35 tusen den oxå.Autopiloten är en stor sak den med, satellittelefon kanske är ett val du inte behöver, det går lika bra med kortvågsradio för långfärder.Solpaneler behöver du säkert ha ett par stycken av, och troligen minst 150 wh. En livflotte kan man ju köpa begagnad, dock så måste den packas om med jämna intervaller för att vara godkänd av försäkringsbolag. Ankare och kätting kan bli en dyrköpt historia, du behöver minst ett ankare på 30 kg och ungefär 100 meter (minimum) kätting till det.Om du sätter dig ner och bläddrar i kataloger eller söker på annonsmarknader runt omkring efter begagnat så sticker nog prislappen iväg rätt bra ändå till slut. Lycka till i dina beräkningar. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 24 Juli , 2006 Det som saknas i listan är förutom alla beslag, mantåg, kylskåp och fruktskål. Dessutom trodde jag att Sundstrand hade laggt av med hydraulmotorer. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser