Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
lalle_0017

vatten i oljan b20

Rekommendera Poster

Hej har fortfarande problem jag har nu fixat oljekylaren men det bilr fortfarande vatten i oljan så jag undra hur länge kan vatten ligga i motorn har nyligen bytt olja igen å kört båten varm det jag misstänker e topplockspackningen å fixat vatten pumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har klarat mig fran vatten i motorn, men common wisdom sager att du skall byta olja minst TVA ganger efter du har fatt vatten i (och fixat orsaken till vattenintranget). Det behovs inte mycket vatten for att det skall se mjolkigt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova du och byt olja en gång till, Se till att få ur all olja eftersom vatten är tyngre än olja så rekomenderar jag att släppa på oljepluggen (blir slabbigt som fan - jag vet) men då får du ur så mycket vatten som möjligt, har du möjlighet sen så handlänsar du ur skiten till en dunk som du lämnar i på miljöstationen sen. På med lite avfettning och skölj av så är kölen ren och fin igen...

Annars om du får vatten i oljan igen så låter det tyvärr som om det är toppen :-(,  Det finns tre ställen på B20 där vatten kan bringas väg in till oljan. Sjökylvattenpumpen, Oljekylaren på returslingan, toppen.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Min b20 gick varm. Och jag fick vatten i oljan.

Det visade sig att toppen hade rostat/spruckit mellan 2 och 3 cylinder.

Bytte topp!

Sög ur det mesta ur motorn, sedan då så tappade jag ur resten genom pluggen till plastdunk.

Hällde på ett par liter disel och körde runt motorn ett par varv med startmotorn och sedan så sög/tappade jag ur diseln.

Slog i billig olja i motorn och nytt filter, körde runt i ca 1-1½ timme och kollade att det inte hade kommit vatten i oljan innan jag bytte olja och filter igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...