trekronor 0 Postad 24 Juli , 2006 Hej. Jag har fått problem med min VP aq 110/100. Det är 0 komp i en av cylindrarna. Jag behöver demontera toppen för att lämna in den till verksta´ n. Är detta svårt? Var ska jag börja? Jag är inte van att skruva och skulle vilja ha lite tips och råd från någon kunnig? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 24 Juli , 2006 Om du har noll komp i en av cylindrarna bör du luska ut var det läcker ut någon stans. Det behöver inte vara fel på toppen, precis som det kan räcka med att byta topplockspackning. Att demontera toppen är relativt enkelt; Börja med att ta bort all kringutrustning såsom; Tändstift, insugningsrör, avgaslimpa, termostathus med tillhörande rör och därefter demontera ventilkåpan och vipparmsbryggan där kan du eventuellt låta stötstängerna sitta, det beror på om du kan lyfta toppen rakt upp eller inte, Annars bör man plocka bort dem för att kontrollera att de inte är skeva. Toppen sitter med tio topplocksbultar som sitter ganska bra; så riktiga verktyg är att rekomendera. När du lyft bort toppen skall du ta bort alla packningsrester ytterst nogrant för annars blir det ogjort jobb när du inte får komp vid återmonteringen. Att lyfta toppen tar ca 1-1,5 timme om man är händig, något längre tid att återmontera. Tänk på att nya packningar alltid skall användas vid återmontering. Innan du lyfter toppen skulle jag rekomendera att spela ventilerna och göra ett förnyat kompprov, då kan det visasig att det inte är något fel egentligen; bara felinställt. Dessutom bör du förbreda dig på att om du lyfter toppen måste du vara berädd på att motorn kanske är kass inuti (att förlora kompen kan inebära att kolvringarna är dåliga) och då måste man lyfta ur motorn för att åtgerda blocket också. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juli , 2006 noll komp endast ventilfel kan ge detta av med kåpan kör runt se vad som händer och känn efter spel, kassa ringar ger lite komp men inte noll, kass lyftare, nerkörd kam, brändventil eller stukad då blir det noll. har du inte skruvat så ta nån till hjälp. lös topp fixas på dagen hos verkstad men be dem även kolla så den är rak så blir den lättare tätt vid montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser