Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Rancraft

Tips på GPS plotter!

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt min första motorbåt :-).

Behöver nu en plotter o vill gärna få rekommenderat någon bra.

Tacksam för tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Garmins grejer funkar i regel problemfritt och är användarvänliga.

Menyer och manual på svenska förstås.

Ju snabbare båt man har destå större (stående) display är att rekommendera.

Eftersom det är din första motorbåt (kanske du även är nybörjare på sjön?) så kan en bra mellanklassare vara Garmin 172C eller den nyare 292. Önskar du ekolodsfunktion i samma instrument finns Garmin 178C resp 298 (med en ekolodsgivare). Fördelen med 292 och 298 är att de använder det nya kartformatet G2. Vad det innebär hittar du på Garmins hemsida. I regel funkar det fint med en inbyggd GPS antenn såvida du inte skall ha navigatorn under tjockt plast- el alumminium-/ståltak (det kan hindra GPS signalerna att nå din enhet).

Garmin använder det elektroniska kartformatet BlueChart som är Garmin eget format. I andra fabrikanters navigatorer kan andra kartformat förekomma som Navionics, Cmax NT Max m fl.

Mer information om Garmins navigatorer finns på Garmins hemsida.

Navman gör också en serie navigatorer som är bra. Det finns renodlade navigatorer med bara den funktionen och så finns det navigatorer med ekolods- och även bränsleflödesfunktion.

T ex Tracker 6505 eller den lite mindre 5505i (bränsleflödesmätare finns som tillägg till bägge).

Mer information finns på Navmans hemsida på engelska och svenska.

Finns även lite mindre navigatorer som brukar benämnas handhållna, t ex Garmin har några.

Har själv en Raymarine 435i navigator (Navionics Gold XL elektroniska karta) men 435 är lite föråldrad nu (min är 2 år gammal).

Papperssjökort skall du förstås ha med i båten ändå även om du har en GPS navigator. Och en kompass i båten. Navigatorn kan lägga av när som helst och då måste du kunna läsa papperssjökortet och kunna använda kompass.

Navigatorn skall vara ett stöd till papperskortet, inte tvärs om - så ser jag det hela i alla fall.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo,

Tack för dina tips, ska nog ta o kolla upp Garmin 298 - låter som ett bra alt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig rätt nyligen en Garmin Gpsmap 276C.

Klart det bästa köp jag gjort till båten.

Kanske inte kategoriserar sig som en riktig plotter, men nära nog. En marin gps e det iaf, vattentät o allt vad det hör till.

Laddade den med sjökort över mälaren.

Gick loss på strax under 10tkr komplett med kartor på minneskort.

E helt underbar att använda. Enkelt gränsnitt o lättåtkommliga knappar att hantera.

Funkar bra i starkt solljus o man ser skärmen i de flesta vinklar.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...