Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
fluglax

vilken årmodell Ryds camping?

Rekommendera Poster

Jag håller på att köpa en Ryds Camping och har förstått att man skall köpa med det nyare skrovet.
Hur ser man skillnad på skroven?
Vad utmärker det nyare?
Är det skrov från 76 och frammåt som gäller? 
Är det någon annan defekt som är vanlig på denna båt?
Räcker 50hp som motor?

Hälsn Jonas Lindkvist 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

- Det nyare är rakare från mitten på skrovet och akterut.

- Den senare modellen har bara ett stort fönster på SB resp BB sida. Årsm -75 och äldre har två rutor på varje sida.

- Både ja och nej, smaksak

- Annan defekt..., du frågar om en båtmodell som är tillverkad i ca 7000 ex, (den mest vanliga) och är idag mellan 26-36 år. Vad tror du själv?

- 50 hk, beror på behovet. Trollingfiska, ja. Ta med hela familjen semesterpackning, nej.

Med 50 hk gör båten ca 20-25 knop. Med större motor ökar inte farten nämnvärt men kraften och orken ökar och då kan du ta med familjen semesterpackning.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nya skrovet som Harry Becker (som ursprunligen ritat Ryds Camping) modifierade till 1977 årsmodell (och nyare) är det du bör välja. Ev kom det nya skrovet redan till 1976 års säsong, jag är lite osäker.

Jag har mailat dig en PDF fil som jag tror du har nytta av.

50 hk är nog i klenaste laget men kan funka beroende på hur stor last du tänker åka med.

60 men helst 70 hk är nog bättre. Mer än 70 hk vet jag inte om det behövs men några hästar till tål den men mer än 80-90 hk är nog overkill. Du kan ju alltid dra ner gasen med en större motor och åka tystare i planingsfart (lägre varv och även bensinsnålare än en mindre motor som får jobba mer för att hålla båten uppe i plan.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen.
Jag är imponerad av snabbheten i svaren och ursäkta om mina frågor är banala.   Hälsn jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...