Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
nissemannen

Avgaser i kylvattnet

Rekommendera Poster

Jag är nybliven ägare av en Nimbus 6 med motor MD21. Kylarvattnet försvinner när motorn inte är igång samt att när jag startar så kommer avgaser ut med kylarvattnet. Är det någon som vet vad det kan bero på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sötvattenkylning eller sjövattenkylning?

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter tyvärr dyrt i mina öron.

när jag startar så kommer avgaser ut med kylarvattnet

Om det kommer avgaser i sjövattenutsläppet så kan det ju vara normalt om din båt har våt ljuddämpare. Dvs man samlar utgående sjövatten i en burk som avgaserna går igenom och så trycks alltihopa ut genom skrovgenomföringen. Tror inte Nimbus kör med sådant?

Jag tolkar det som att det pyser ut avgaser med sötvattendelen av kylningen inne i båten. Då är det läck på ställen det inte får vara läck på! Det kan finnas flera möjligheter. Man får stå på huvet med en spegel och försöka hitta var det rinner någonstans.

Fast som nybörjare skulle jag uppsöka ett proffsvarv och låta dom titta på vad som kan vara fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

På bil sidan hade peugote topparna en tendens till att spricka men eftersom det är diesel så spelade det inte så mycket roll man kör bara med öppet kylar system istället dvs en 5 krona i kylarlocket, då blir heller inget motryck när du stannar motorn och då trycks inget vatten in i cylindrarna.

en xd2 topp kan för övrigt inte kosta många kronor, det är turbo varianterna som är dyra. packningen kostar däremot en del peugote delar har alltid varit billigast hos återförsäljaren inte hos mekonomen mm.

river du väck toppen kolla om det är sträck bult isåfall måste alla bultar bytas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...