Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Dunkelfink

Störande summer...

Rekommendera Poster


Jag har ett störande ljud från mitt gasreglage ibland, en summer som rätt vad det är börjar tuta när man kör,  och efter en stund så tystnar den, vet inte riktigt när det uppstår , men jag inbillar mig att det har med trimmen att göra,  åtminstånne så upplever jag att den tystnar fortare när jag sänker motorn i botten igen, , eller ljuder den av någon helt annan anledning ?

 

motorn är en Yamaha 115 Hk utombordare 2-takt -84

inbyggda tanken är bortplockad för att givaren slutade fungera, så jag kör med trycktankar nu.

 

Ps, kan det vara någon signal för att han tror att det håller på att ta slut på soppa ?

 

Hoppas någon kan svaret på mitt problem.

 

Mvh / Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

Har du en manual till din motor?

Om inte kolla om nån av dessa gäller din motor:

 

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=6E5-28199-20.pdf

för Yamaha 115AE(T), 1982.

 

 

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=6G5-28199-24.pdf

för 115A, 1986.

 

I dessa så kan du läsa om de larm som finns som skall skydda motorn mot skador. Överhettningslarm, låg oljenivå, dåligt oljeflöde osv.

Vanligtvis träder en varvtalsbegränsning in i sb med larm lösts ut.

Summern (ljud) i fjärreglaget brukar ljuda också i så fall.

 

Har du Yamaha orginal varvräknare och hastighetsmätare som funkar?

Brukar finns larmlampor i nån av dessa som tänds t ex vid överhettning.

Har du nån sån indikation.

Summern i fjärreglaget börjar pipa samtidigt i så fall.

 

Har du bytt impeller nyligen?

Funkar termostaten som den ska?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte original mätare på den tyvär, men på yanahacenter sa de att det antingen är varningen för att det är slut på olja eller  för hög temp

och eftersom jag blandar oljan själv i bensinen så kan det ju inte vara det tycker jag,  ska kolla termostaten,  de sa något om att det sitter ett hål strax vid vattenlinjen på riggen för avgaserna och där ska det tydligen komma vatten när termostaten öppnar, 

Är det någon som vet om det stämmer ?

 

går det att ansluta någon givare på någon slang eller dylikt för att koppla in en temp mätare annars ?

 

Ps tack för länkarna och tipsen, ska kolla upp dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de sa något om att det sitter ett hål strax vid vattenlinjen på riggen för avgaserna och där ska det tydligen komma vatten när termostaten öppnar, 

Är det någon som vet om det stämmer ?

 

 

Yep, det är skvallerstrålen! Den ska alltid finnas där annars kommer inget kylvatten vilket gör att motorn överhettas.

 

Tjutande summer tyder som sagt på motor som är ledsen av någon anledning. Var,gång låter som en rimlig orsak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan vara hålet/röret för skvallerstrålen som är igensatt av lera, sand osv som gör att det inte kommer nån stråle där bak. Så rensa den med en pianotråd, wire el annat liknande om du misstänker igensatt hål/rör.

Men larmar det vid fjärreglaget så är det nog överhettning.

Dålig impeller (vattenpumps-skovelhjulet i gummi) eller ev termostat som fastnat i stängt läge el ej öppnar som den ska. Var försiktig när du tar bort termostathuset om det sitter med skruvar för på äldre motorer har skruvar en förmåga att ärga fast sig och så drar man av dem när man försöker lossa. Du kan testa termostaten i en kastrull med vatten på spisen, termostaten hängande i en ståltråd. Bör öppna vid ca 50 grader och helt öppen vid ca 60 grader.

Var noga innan du tar bort termostaten att kolla hur den sitter monterad. Vissa skall sitta vridna i en viss riktning.

 

Det kan ju även vara tätt i kylkanalerna men det är nog svårt att rensa ur, dock tror jag inte det är så vanligt, men i saltvatten kan nog saltavlagringar byggas upp allteftersom tiden går om motorn inte spolas ur med sötvatten ibland (köra på spolmuff över vattenintagen med vattenförsörjning via trädgårdsslang).

 

Ta lös stiften och kolla hur de ser ut. Färgen på stiften kan ge lite ledtråd hur motorn mår (t ex överhettad). Jämför bilder här:

http://www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/plug2/plug2.htm

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mysko det där med länkarna

först när jag kollade så valde jag att köra istället för spara .pdf dokumenten, men sen när jag klickar på dem igen så blir det bara internal server error...

 

hann iaf att se att det var rätt handbok , den från 82 iaf , den andra hann jag aldrig titta på.,  vet någon om det går att se de länkarna på något vis igen , eller om de finns någon annanstans ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det verkar vara ett allmänt fel på den servern där PDF filerna ligger.

För att hitta dem genom att söka fram den från startsidan så går man hit och väljer först Category: Outboard, sen skriver du in på Modell name: 115 och trycker Search:

 

http://www.yamahaownershandbook.com.au/?r=0

 

Träffarna visas och så kan du bläddra 1 2 3 4 där uppe.

Sid 3 har du PDF filen för 115AE(T) och sid 4 den på 115A.

 

Det är nog bara att försöka igen lite senare.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...