Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
MrMyth

Volvo B20

Rekommendera Poster

Hej på Er alla sommarnjutare!

 

Jag har lovat min brygg-granne som tyvärr inte alls njuter av sommaren att ställa en fråga på detta forum.

 

Han köpte en Selco med en B2o motor i. Första veckan gick båten perfekt men nu har något mystiskt hänt. Motorn går perfekt i c:a 1 nm. Då börjar den bluddra och gör max 5knop. Han beskriver ljudet ungefär som om någon sitter och leker av/på med en av tändstiftskablarna. Efter ett par timmar går den lika bra igen - 1 nm ytterligare...

Han har nu bytt allt i tändningsväg men problemet kvarstår lika fullt.

Vad kan detta bero på?? Alla tips läses och förmedlas med glädje!

 

Vänlig hälsning

gm

Mr Myth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Har ni även bytt kondensatorn? Halvrisiga kondesatorer har en förmåga att bli för varma efter ett tag och efter att de fått svalna går de bra igen.

Har ni kollat så inte bränslefiltret är tätt. Är det någon skillnad i tid innan den krånglar om han kör med lite eller mycket gas? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kondensatorn är bytt liksom stift, kablar, tändspole och bränslefilter.

Funderar på om det kan vara nån annan grej som har mer med värme och utvidgning att göra?? Ryker lite lätt ur vevhusventilationen fick jag veta nyss.

Variation i gasandet ej provat ännu. Skall meddela det!

 

Tack så länge!

 

//MrMyth 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.....  Är det tändkablar från biltema???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

byt ingen konding utan att byta brytare, har kondingen börjat tappa kapasitansen så blir strömstyrkan för hög över brytaren och materialet börjar flytta på sig dvs brända brytare. spökfel: kolla lilla kablen till brytar armen denna kan sluta leda eller bli nästan avbränd efter kass konding även dålig från början vid lågprisalternativen.

 

Ang. tändkablar låg kvalite lyser på natten ser snyggt ut men funkar dåligt.

 

Undrar om inte denna b20 blir varm får bensinkok efter en 1nm, svalnar sen och går bra 1 nm, bensinkok mängder på forumet, extra tips förutom värmesköld mm. sänk flotörninvån något.

 

 

 

Men kolla även spolen, varm spolen är spole som är på väg att lägga av kolla gnistlängden då den börjar gå dåligt 1 cm är minimum 2 till 3 ok och blå.  finns förkopplingsmotstånd till spolen kolla isåfall detta.

 

långsökt: vatten i botten på flotörhuset eller i soppa filter eller pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm....

 

Kom att tänka på en sak...

 

Förkopplingsmotståndet till tändspolen.....

 

Finns det någon????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opps.....

 

Missade nikitalords text om förkopplingsmotståndet....

 

 

Sorry....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är spelet på axeln i fördelaren? Är det glappt så kan det göra att brytarna inte öppnar o stänger som dom ska...dvs, den ändrar själv hur mycke den öppnar emellanåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


ett extra tips rycker det ur vevhusventillationen när motorn stannat??

egensatt kolla dosan (på bil)  på blocket stålnätet igen dammat eller sönderrostat, detta ger övertryck i vevhus och ringarna får problem att röra sig fritt och du tappar komp, är allt helt täppt brukar olje stikan komma farande, lyft stikan vid gång sätt finger över hålet inget tryck ska finnas snare ett sug om allt är som det ska. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm..

 

Både tryck och sug på samma gångsmiley-sealed.gif\

 

Det ska vara ett svagt övertryck när motorn går...

 

Du kollar om det är igensatt genom att dra ur oljestickan, och sen bara lossa slangen från vevhusventilationen vid luftburken. blås lite nätt och känn om där e nått motstånd...

 

Men jag tror inte felet ligger där...

 

Har ni möjlighet att ha en tändinställningslampa på vid gång så testa det.

En kör, och en sitter o kollar var, när och hur den tänder..

Är det ok, så ligger det på mekaniken och har löst halva problemet iaf...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Både tryck och sug på samma gångsmiley-sealed.gif\  hur kunde du få det till det???

 

tror nog du missförstod texten eller var jag otydlig. 

 

Själv är jag fundersam på det här med att hinna se ev misständningar först måste de vara just på den cylindern du hänger pickupen på sen måste ögat vara tusan så snabbt, men visst kan du se om förställningen är rätt och om  kam vinkel är tillräcklig på varvtalen. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ vad mycket svar det har kommit.

 

För tillfället har grannen åkt på en kort semestertripp ett par dagar till Danmark med bil.

Han var tvungen att komma bort ifrån båthelvetet en stund som han så fint uttryckte det.

Inte kul för honom att vara förstagångsbåtägare med en Selco som gick perfekt i två veckor innan krånglandet bröt ut. Felet kom på väg hem efter en badtur och han beskrev vackert för mig glädjen över att vara båtägare när frun och de tre barnen frågade varför pappa helt plötsligt inte körde fortare än 5 knop trots att de hade dryga 10nm hem och 2 av barnen ivrigt påtalade att de började bli VÄLDIGT bajsnödiga 2.gif\

 

Jag skall framföra alla tips nästa gång jag ser honom. Fler tips mottages fortfarande gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeh,

Det skall allt vara ett litet undertryck i vevhuset under normal gang (via vevhus ventilationen som suger upp genom forgasare/insugsror). Darfor ar det viktigt att kolla sa att tatningarna pa oljestickan verkligen funkar. Annars latt att motorn suger tjyv luft den vagen och gar risigt. Enkelt och vanligt fel pa alla bensinmotorer och nagot de flesta agare aldrig tanker pa att kolla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


bara till att hålla sig, eller ut med rumpan över relingen...21.gif\

 

 

Skulle nog tatt fram spannen till dom...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer inte.

 

Vevhusventilationen på en B20 är en simpel cirkulation mellan locket på ventilkåpan och och slangen på kåpan som går till luftburken.

 

Otäthet vid oljestickan påverkar inte heller motorns gång vid tomgång eller på något annat varvtal!

 

Hur ska motorn kunna gå dåligt om den suger tjyvluft i oljesticks-röret??

 

Tror du får läsa på lite bättre! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

detalj nummer 12 brukar sätta igen av damm och borde på sjön kunna rosta ihop,  vill du se en b20 gå illa så plugga denna och du får övertryck, kass komp, hög motortemp, och fanskapet kommer stinka bränd kocks.

 

detalj 12 är på modernare tappningar hopkopplad med insugsluften dvs man återvinner vevhusventilationen.

 

Tror du inte denna dosa finns och har ett filter så fråga någon äldre släckting varit med en tid. 

 

Hur ska motorn kunna gå dåligt om den suger tjyvluft i oljesticks-röret??   ta en modern bil där allt återvinns då räcker det att lyfta stickan för att tomgången ska ändras.

post-15930-1394234731,3831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nummer 12 finns inte ens på en båtmotor, den är ersatt av slangen upp till luftburken.

 

Jag var lite snabb i vändningarna för det är på B30 som slangen till luftburken går från ventilkåpan.

 

Övertryck lär det inte bli hur som helst eftersom locket på ventilkåpan är ventilerat, om det nu inte ä igenkläggat och misskött....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är en bild som förklarar cirkulationen.

 

Röda pilar är luft in och den blåa pilen är utventilerad luft som sugs ur motorn och in i förgasarens luftburk/förgasare.

 

Inga täta oljestickor här inte och skulle då slangen till luftburken av någon outgrundlig anledning täppas till så kommer eventuellt övertryck som kolvringarna släpper igenom blåsa ut genom det ventilerade locket på ventilkåpan.

 

post-6991-1394234731,4424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, for B20, I stand half-corrected!   :-)

 

Dock ar det ju som du sager att det ar lite undertryck i och med att ventilationen ar kopplad upp till insugsdamparen - precis som det skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

dosan fanns ju den har nummer 10. avrinnings hålen från toppen är ej helt tillräckliga för att ta ventilation den vägen mot oljan som rinner ner de övriga hållen är ju som bekant inga ventilationshål utan för stötstängerna.

 

 

 

Tipset är för alla motorenoverare kolla denna dosa nummer 10  skölj detta filter vid montering. De som inte tror det påverkar kan ju plugga igen hålet direkt i blocket. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har inte b20 hoppat igång ännu medans vi svamlat oväsäntligheter??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undretryck är det inte frågan om sedan locket är öppet, snarare cirkulation.

Systemet kallas för övrigt PCV, altså Positive Crancase Ventilation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, på B30 marinmotor sitter slangen till luftburken för vevhus-ventilationen från ventilkåpan.

Ergo blir cirkulationen från oljepåfyllningslocket, via ventilkåpan och direkt in i luftburken.

 

På B30 är hålet (No12) pluggat/borttaget men då ersatt av ovan nämnda på ventilkåpan. B30 är som bekant identisk med B20 så när som på 2 extra cylindrar.

 

Att blockera hålet ska man naturligtvis inte göra sedan detta stoppar den positiva vevhusventilationen.

 

Det enklaste är naturligtvis att använda sig av den befintliga vevhusventilationen.

 

Ventilationshål eller stötstångshål..? -det är Volvos design ala mitten på 1960-talet.

 

No10?? -det är startmotorn det.. -den har inget med vevhusventilationen att göra.

 

Beklagar inför trådskaparen att det gått lite off topic men oriktigheter bör rättas till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ricky,

Tror nikitalord syftade pa nummer 10 pa din bild, inte den ha bifogat (hence anslutningsdosan for vehus ventilation).

 

Annars har du ju helt ratt vad galler B20/30. Det ar ventilation men for att det skall bli ventilerat sa kravs anda ett litet undertryck (fran insugsdamapren som ju har undertryck beroende pa varvtalet).

 

Som du sager, kanske lite langt fran ursprungsproblemet, men det visar bara att det finns en MASSA kunskap pa Maringuiden och framfor allt att folk ar villiga att dela med sig och hjalpa till/andra. Gor batandet battre/sakrare/billigare for alla!

 

namaste!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha!! Ja det har du rätt i, nu är jag med.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering är på sin plats!

 

Grannen provade att köra med bensin via medhavd trycktank och båten går fint igen. Felsökning fortsätter till vintern. Han tackar för visat intresse!

 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...