Gäst wave Postad 1 November , 2005 Segla hem en segelbåt från Italien från typ Trieste i Adriatiska havet och vad kan det kosta??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 1 November , 2005 Vad är det för båt? Kommer du igenom kanalerna eller måste du gå runt? Hur stor besättning behövs? Segling är gratis, det är bara maten som kostar och bränsle om du kan gå kanalvägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst wave Postad 1 November , 2005 Malö ca 11-12meter 2 mansbesättning och gärna ett ungefär på bägge vägarna dvs kanalvägen eller Biscaya.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 1 November , 2005 Jag skulle i ditt fall välja kanalvägen. Jag förutsätter att båten inte sticker mer än 1,80 meter, vilket är största möjliga djupet för kanalerna. Om du har bråttom tar det ungefär en månad till Marseille och en månad till genom kanalerna till Travemünde. För de franska kanalerna behöver du en Vignete som kostar ung.1000 SEK. De tyska kanalerna är gratis. Hamnavgifter i Medelhavet är dyra, men det går att gå in till stadskajerna ibland och ligga gratis, dock utan service. Om du tänker gå runt är det enklast att gå via Azorerna, men det blir iallafall minst en veckas kryss från Gibraltar till Azorerna. Därefter c:a 14 dgr segling till Kielkanalen som det kostar omkring 1000 SEK att komma igenom. Till de här tiderna får du lägga till tid för att vila upp dig efter överfarterna och väntetider vid ofördelaktiga vindar, något du inte behöver bry dig om ifall du väljer kanalalternativet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 1 November , 2005 Hej, I båda fallen beror det helt på hur erfaren långseglare du är och hur stor del av tiden du vill lägga på själva seglandet. I mitt tycke vore det dumt att stressa på en sån intressant segling så jag skulle ta minst 3 månader på mig i båda fallen. Helst mer. Rent teoretiskt skulle du kunna segla Atlantvägen på 2 månader eller mindre men det blir rätt jobbigt. Jag har själv seglat Gibraltar-Örebro på 6 veckor en gång men då var vi inte många dagar i land. Vi var då två man på en 12-metersbåt. Behagligast är som föregående brevskrivare säger att gå via Azorerna men det tar mer tid. Fördelen är att du slipper kryssa upp från Gibraltar till Biscaya i den nordliga vind som vanligtvis blåser på den sträckan. 1998 seglade jag Gibraltar-Örebro via Azorerna. Gibraltar-Azorerna 10 dar. Azorerna-England 11 dar. England-Stockholm via Kielkanalen c:a 10 dar. Jag har seglat Malta-Gibraltar på 7 dar. Jag har seglat Split-Malta på c:a 5 dar. Kanalvägen tar också tid men går kanske att göra på mindre än 2 månader om du gillar att slussa från morgon till kväll. Dessutom blir det dyrare. Seglar du nonstop blir det naturligtvis billigare än om du stannar och vilar upp dig eller går på kanaler. Då tillkommer ju dessutom rätt mycket diesel. Kanske har du en bra båtaffär i tankarna och ser hemtransporten som en del av det pris du får betala för att komma över båten. Då blir ju hemtransporten ett nödvändigt ont som helst ska gå fort och billigt. Om det är så (eller nåt i den stilen), varför inte lägga till några månader (kanske dela upp det på två långa somrar) och se den ökade kostnaden som ett oslagbart billigt sätt att få vara med om en oerhört fantastisk resa. MVH, Johan PS: Det finns massor av bilder och text om våra resor på: http://www.toan.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 1 November , 2005 Hur långt seglar man på en dag ? Konstigt nog skiljer det sig inte så hemskt mycket mellan olika båtar. När det blåser för lite får alla gå motor. När det blåser mycket går en 8-metersbåt bara 1-2 knop långsammare än en 12-metersbåt. Över Atlanten från Kanarieöarna till Västindien brukar det handla om c:a 20 dagar /- 4 dar oavsett båttyp. Gör du ett snitt på 100 M/dag är det ok. Med en större båt kanske 120. Mitt eget rekord är 175 och bottennappet tror jag ligger på c:a 30. Jag tror inte det finns många långseglare som trimmar dygnet runt för att få ut det mesta ur båten. Själv brukar jag försöka hitta en fart som är bekväm och gör det möjligt för autopiloten att klara båten utan ständig tillsyn. På natten tar man det oftare lite lugnare så folk får sova bra och man slipper gå upp på däck för att hantera segel. Havet är ju för det mesta underbart med vackra solnedgångar, bad och bra böcker att läsa och färsk fisk att ta hand om så varför stressa ? En dag mer eller minder har ingen betydelse. MVH, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 14 December , 2005 Ja men hallå...vad skall Du via Azorerna och göra när Du kommer från medelhavet, du har ju hur många bra hamnar som helst från södra Spanien via Portugals västkust..... Vi seglade hem på 24 dagar från Italen via strandhugg i Port Banus, Lissabon, Bordeaux, men ta kanalen genom Bretange och kom ut i Saint Malou vid Jersey men pass på tidvattnet där annars blir Du torrskodd via Dover, Kielkanalen......lätt som en plätt men det krävs minst två erfarna seglare... med vana från oceansegling... Lycka till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 December , 2005 Tyvärr räcker inte 1000.- för Vignetten numera. Räkna med 1500-2500 kronor beroende på båtstorlek och hur lång tid den skall gälla. Prilista hittar du här: http://www.vnf.fr/vnf/img/cms/Domaine_public_fluvial/hidden/vignette_200501100902.zip Kielkanalen kostar inga 1000.-! Vi betalade 18 ¤ nu senast i september för 42 fot båt. Jag gick från Medelhavet via Paris till Le Havre i somras (en hel del info hittar du här www.eilean.se) och kunde konstatera att den enda enda vägen genom Frankrike som klarar 1,8 meter (via Marne) kan vara kritisk sent på sommaren om det är vattenbrist. Vi drog 1,8 och släpade kölen i dyn bitvis trots att vi gick sträckan i juni. Men kanalvägen genom Frankrike är mycket trevlig och sevärd. Att ta sig norrut längs Portugal kan vara jobbigt med nortadan som oftast blåser nordligt 5-6 B frampå dagen. Gå via Azorerna, eller var morgontidig och gå in i hamn frampå eftermiddagen. Annars kan jag rekommendera Portugal, mycket trevligt och fint, se vår hemsida igen. Om du väljer yttervägen, undvik Spaniens medelhavskust så mycket du kan, i synnerhet under högsäsong (ung. från maj tom oktober) då ankarplatserna är ytterst få, hamnavgifterna löjligt höga (40-90 ¤), nästan inga industrihamnar där man kan ligga och rätt fula och trista omgivningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser