Rivaldoo 0 Postad 23 Juli , 2006 Hej! Står i färd med att köpa båt. Har övergivit alla tankar på en övernattningsbar båt pga priset. Är på jakt efter en bra styrpulpet med 4-taktare som förutom att fiska från även ska kunna användas till vattensporter etc. Problemet är att djungeln är oändlig och jag har aldrig ägt båt och har inte koll på mycket =) Vill ha en båt som är säker i sjön, hyfsat snabb. Har ni tips vore jag tacksam. Pristaket ligger och svävar mellan 80-100tkr Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Juli , 2006 Hej, Du nämner inga önskemål om storlek på båt och motor men det här räcker dina pengar till i alla fall, och båt och motorer går bra i sjön det har tester visat så det behöver du nog inte oroa dig så mycket för. Det du behöver oroa dig för är mer om motorn servats ordentligt varje år så den kan fungera även för dig också i många år om du sköter om den. Har du bil med dragkrok el har nån kompis som har så är en båtupptagningsvagn att rekommendera också så du i höst har nåt att lägga båten på för att ta hem och göra iordning den inför vinterförvaringen. Yamarin 490 (Yamaha 50 hk 4-takt): länk Yamarin bygger bra båtar med bra sjöegenskaper och har fin finish på plastarbetena. Bra andrahandsvärde både på båt och motor. Ingen båtupptagningsvagn ingår, inget kapell, men dynsats ingår. Motorn har förgasare (elektronisk bränsleinsprutning, EFI kom på Yamaha F50 till 2004 år säsong). Privatperson som säljer och då inget skydd av konsumentköplagen. Mer information om båten finns på Yamarins hemsida (Arkiv). Ryds 510 GT (Suzuki 60 hk 4-takt): länk Elektronisk bränsleinsprutning, EFI, på motorn. Stor cylindervolym på motorn ger bra grunddrag. Köp hos handlare så du har skydd av Konsumentköplagen. Ganska tung motor ca 154 kg som gör båten lite onödigt baktung. Kvaliteten på båten är inte riktigt i klass med Yamarin men Ryds brukar göra ganska bra skrov så den går säkerligen bra i vattnet. Båtupptagningsvagn ingår. Står inget om dynsats ingår. Transportkapell ingår. Har längsgående sittplatser framför vindrutan och det brukar bli lite obekvämt i längden att sitta så och åka i en båt - brukar vara bättre om passagerare kan sitta i färdriktningen. Mer information om båten hittar du på Ryds hemsida, Äldre modeller. Askeladden 475 Fighter (Mercury 50 hk 4-takt): länk Båten med den motorkombinationen har fått bra kritik i båtpressen. Något rank i sidled vet jag att den är. Förgasare på motorn, inte EFI (kom 2002 på Mercury 50 hk 4-takt). Obromsad kärra ingår. Oklart om dynsats ingår. Står inget om kapell el överdrag i annonsen. Privatperson som säljer, inget skydd av Konsumentköplagen. Mer information om båten hittar du på Askeladdens hemsida (under AAskeladden 475 FreeStyle som är efterföljaren men det finns några tester där på 475 Fighter). Se även test av båten här. Skulle nog satsa på Yamarinen personligen men det är nog mest för jag personligen vet att Yamarin gör bra och lättdriva skrov samt att Yamaha är ett bra märke. Har själv en Yamarin fast en 5820/58BR och Yamaha F115 4-takt. Har en arbetskompis som har en Yamarin 490 med Yamaha F50 från 2001 och han är nöjd med båt och motor (för det han använder båten till - lite allmän nöjesåkning, lite vattenskidåkning och enstaka fisketur). Dock, skyll inte på mig om du skulle slå till på nån av ovanstående båtar och de sen inte fungerar som du tänkt dig. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 25 Juli , 2006 Hej Bo! Tack för alla tips! Blir väldigt nyfiken på Yamarin..de gör ju dessutom väldigt snygga båtar! Ska iväg och kika på en idag, vi får se om jag slår till. Tack för hjälpen iaf, kul att du tog dig tid! Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser