Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Carlf

VHF Antenn sladd ?

Rekommendera Poster

Hej Har monterat en vhf men får inte in några siganaler, har även en kastantenn som jag bytte till för att kolla om det var fel på antennen. Kan jag har vänt på sladden (spelar det någon roll ?) eller vad kan vara felet. Jag tycker att jag borde höra några anrop när jag passar tre stationer samtidigt. MVH Calle Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fått kontakt med Antennen. Någon av kopplingarna antensladd och anten eller sladd Vhf har inte kontakt. Hadde själv samma problem.

För min del fanns det i kopplingen i masten  till antennen. Det är bara att prova. Göra om och göra rätt. Både keblen i mitten och nätet utanför måste ha kontakt med varandra.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både keblen i mitten och nätet utanför måste ha kontakt med varandra.

Definitivt inte. Då har man kortslutning i antennen. Du menar kanske att mittledaren och skärmstrumpan skall vara i god kontakt med UHF kontakten. Men de har definitivt inte kontakt med varandra. Ett vanligt problem med UHF kontakter, vare sig det är PL eller BNC, är att antingen mittledaren eller skärmstrumpan inte är rätt kopplade till kontakten.

En koaxialkabel, eller som du kallar sladden, kan inte felvändas. Det är 50 Ohm båda vägarna. Kom coaxen med radion, eller har du uppfunnit något eget.

Jag är lite konfunderad av det du kallar kastantenn. Vad är detta?

Normalt behövs det inte mycket till antenn för att ta emot. En halv meter tråd kopplad direkt till mittkontakten på antennuttaget på radion borde räcka för att testa om radion fungerar. Men detta är givetvis bara för att kolla att mottagning fungerar.

Men man kan givetvis inte sända med en sådan temporär antenn. Din radio kräver att se 50 Ohm. Om du försöker sända, så bränner du slutsteget i radion.

Om du behöver en professionell coax med färdiga BNC kontakter, rekommenderar jag Swedish Radio Supply i Karlstad.

Jag har försökt att hålla mig till lekmanstermer och hoppas att jag fått fram de viktigaste detaljerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det jag menade med kast antenn är en reservantenn som man kan använda ifall den andra skulle gå sönder, båda kan ju inte vara trasiga tycker jag. Jag beställde kabeln färdiglödd och klar så det borde fungera. Jag ska testa med en bit metalltråd (koppar) och se om jag får någon motagning annars borde det vara fel på radion eller ?

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett förbindelse prov,anrop till stockholm radio på kanal 16 så du vet att din vhf fungera och att det inte bara var tyst när du lyssnade. Lyssna kan du göra på trafik kanalen när SR sänder navigations varningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något annat att tänka på vid montering av antennen är att den måste sitta äver masttoppen ELLR minst sin egen längd från masten. annars hamnar den i radioskugga.

Hjertmans har bytt ut en av sina antenner till en med kortare fäst. Jag placerade den i toppen av masten men brevid topplantärnan, räckvidden blev ca500m!(läs meter inte Nm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...