hassevindy 0 Postad 23 Juli , 2006 Hej, Jag har ett problem ! Köpt en båt för drygt 2 år sen och den trycker ut kylvatten, inga stora mängder ca 1 -3 dl. Vid något tillfälle har den tryck ut något mer. Temperaturen håller sig kring 80 grader och termostaten är på 72 grader med 3 små hål iborrat i ytterkanten. Då jag är vaksam, så drar jag ner på gasen när den trycker ut kylvatten. Motorn är en cheva 350 med 4-port förgasare och konverterad med penta delar. Fenomenet sker, vad jag kan se, efter gassläpp efter realtivt högt varv över ca 3500. Jag har ett färskvattensystem utan expansionskärl och glykolen trycker ut från pipen. Ingen olja i kylvattnet och inget vatten i oljan har jag påträffat samt kan inte känna avgas lukt från kylvattnet. Vid ingen belastning händer ingentig. Ett annan fundering är om jag trycker på slangen från sjövattenpumen till värmeväxlaren, trycker den ut luft genom pipen, bytte detta lock för 2 sommrar sen. Är detta OK ? Har någon en förklaring. Själv funderar jag på. 1) Luft i systemet. Men jag tycker att det borde ha reglerats med tiden. 2) Dålig cirkulationspump? 3) Otät i färskvattensystemet, men var ?, hittar inga läckor. 4) Eller i värsta fall skev topp eller trasig packning. 5) Eller i bästa fall bara kyllocket igen. Tacksam för förslag var jag skall börja med felsök och ev hänvisning till någon firma person som är kunnig i området. Ha en skön båtsommar Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselpower 0 Postad 23 Juli , 2006 Cheva toppar eller spricka kan det vara.Men det kan även vara en slang eller anslutning som tar in (luft)och det resulterar i att luften trycker undan vattnet, dvs att det flödar över.Normalt sett sammlas luften på den högsta punkten,men det kan vara i en kylkanal i topparna och då trängs vattnet undan.Bästa tipset är att trycksätta systemet och se om det läcker.MVH.Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2006 Jag har ett färskvattensystem utan expansionskärl och glykolen trycker ut från pipen. slutet system vatten expanderar 5 procent. varför inget expansionskärl?? Skulle du ändå vara osäker låna en läckindikator, hålls mot kylarlocket och se om vätskan färgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassevindy 0 Postad 24 Juli , 2006 Tack för svar. Det fanns inget expansionskärl när jag köpte båten och det ska väl funka ändå utan att trycka ut kylvatten. På äldre bilar hade man väl inte det heller? Har själv kopplat en slang från pipen till en 5 litersdunk. Ytterligare en sak jag kanske bör tillägga är att det är kopplat gångvärme till motorn. Själva fläkten är monterad under förarsätet och ligger på en relativt hög nivå i jämförelse med värmeväxlaren, åtminstonde är den på sin höjd i nivå med värmeväxlaren Kan det vara så att det fortfarande finns luft i kylsystemet och hur gör man isåfall bäst när man fyller på ny glykol för att säkerställa att det inte finns några luftfickor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassevindy 0 Postad 24 Juli , 2006 Läckindikator har jag frågat om jag fick låna på pampas, med det gillades inte. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 Juli , 2006 I gammla bilar fanns expansionsutrymme I kylaren (ovanför lamellerna), men designerna ville sänka huven och då blev det ett separat kärl... Köp ett kärl från ngn gammal Volvo 100-200 på skroten (finns både hög/rund och låg/platt) och anslut på lämplig plats och kanske högt så kan du lufta genom att lätta på lämpliga slangar. Ju mer vatten desto mer luft behövs för volymökningen... (Föresten, Det är inte meningen att det ska vara expansionsutrymme i värmeväxlaren? För hög vattennivå helt enkelt!!) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassevindy 0 Postad 25 Juli , 2006 Tack för ert engagemang. Ska försöka att hitta och koppla in ett expansionskärl. Återkommer med resultat. Trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser