Ockelbo74 0 Postad 22 Juli , 2006 Köpte mig en ockelbo dc 21 med en volvo b20 i, tänkte att det ska vara en bra ock lätt mekad motor. Men problemet är att jag inte får någon ciruklation i motorn, den är sötvatten kyld. Har slut på ider nu har kollat vattenpumpen funkar så gått jag kan förstå, termostaten är bort tagen, frågan är nu om det är rätt koplat i kylsystemet expantion kärlet sitter på returen till värmepaketet funkar det? sitter en orginal bil vatten pump på, men vad jag kan förstå så ska det funka. Pumpen är pluggad där inloppet till värmepaketet går ut, det satt även en plugg i tremostathuset i ett litet rör tog bort den men hände inget. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2006 snurrar pumpen och ingen cirkulation är väl vingarna helt bortrostade. pluggen i termostathuset : är för att öka cirkulationen och tvångstyra vattenet runt hela toppen vanlig modifiering på bilar i öken länder, ett riktigt orginaltermostat ska när det öppnar gå ner och täppa detta hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jalex 0 Postad 23 Juli , 2006 Har också en Ockelbo DC 21 med B20-motor. För 3 år sedan hade jag problem med kylningen. Motortemperaturen ökade sakta vid marschfart och återgick till det normala när varvtalet minskades. Problemet den gången var att värmeväxlarpaket och oljekylaren hade beckat igen på sjövattensidan. Lösningen var att koka värmeväxlare och oljekylare i lut. Detta utfördes av en firma I Gbg, vet ej vilken då jag inte hade direktkontakt. Nu fungerar kylningen bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joel_D 0 Postad 23 Juli , 2006 Hoppas du bara har skit i växlaren men om det inte är det så kan det möjligen var så att du har en spricka i toppen och att du får komp i kylkanalen som hindrar vattnet från att cirkulera. Jag har inte varit med om det på en b20 men på andra inombordare. / Joel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2006 vad företagen rensar kylare och även värmepaketen i villapannor med är acetol. kannon medel att använda i kylare innan man lagar den de blir klinskt rena. köp hos rörmockaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 17 Maj , 2008 Hej. Jag hade samma problem men jag har en b-30 jag provkörde motorn på land en liten stund utan vattenkylning förmodligen så tog impellern stryk så den orkade inte dra runt vattnet men jkag köpte en ny så sen funkade kylningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser