Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mutto

Problem Stingray 195CX -05, nybörjare!

Rekommendera Poster

Hej!

När jag var ute och körde igår bara dog båten och säkringen till tändningen gick (15A). Jag fick hjälp med bogsering in till hamnen, ca 300m ut från hamnen kom jag med stereo och kylbox i 12 voltsuttaget. Efter att jag vilat båten ett tag och kopplat ur stereo och kylbox så hoppar båten igång igen, jag hoppades på att belastningen med kylbox å stereo hade tagit död på batteriet som är nytt, båten har gått 20 timmar och är en -05. Men efter ca 600m ut från hamnen så får jag samma fenomen säkringen till tändningen går å båten dör och inget händer när jag vrider om nyckeln (stendöd, mätare å allt), blir bogserad tillbaks till hamnen igen och få ta hem båten på kärran. När jag kommer hem testar jag igen, och efter att båten fått vila ett tag så hoppar båten igång på ett kick.

Det verkar som det är glapp(kortslutning) någonstans?

Någon som har tips ide på vad det kan vara?

snälla hjälp

mvh Mutto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bat ar ju nastan ny, sa jag skulle leta efter foljande:

- Kabelskor som sitter illa till/har lossnat (och kortar)

- Kablar som blivit skadade under installation och dar isoleringen has been compromised

- Vet inte vad du har for tand/branslesystem, men skulle gissa elektroniskt. Kan vara kortis i det pa nagot stalle as well.

- Sapass ny bat, borde val under garanti???? Prata med handlarn/forre agaren.

Lycka till! Inget kul med nagra problem, men i en sapass ny bat.... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu kommer lite mer info!

jag hittade två kablar som skadats(smällt) av värmen från motorn. Det var kabeln till tempgivarn å den till generatorn. Generatorn funkar som den ska men tempmätaren är lite skum. Tempmätaren ger inget utslag utan att summern piper, när motorn är kall piper summern ojämnt varav mätaren reagerar ojämnt.

Desto varmare motorn blir desto mer tjuter summern konstant å tempätaren hoppar upp å står runt 75-80 grader.Om summern skulle sluta tjuta för någon sekund så dör mätarinstrumentet igen.

Dessutom har jag märkt att motorn hostar till ett par ggr efter jag vridit av tändningen, vilket inte hänt förut.

tacksam för hjälp

/mutto

EDIT: glömde nämna att säkringen till tändningen (15A) gick vid kortslutningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu har jag haft båten inne på auktoriserad VP-verkstad å han säger att kylningen är OK. Han säger dessutom att tempgivaren skiftade i motstånf och borde vara OK, så var det bara tempmätaren kvar. Den tyckte han var smidigast om jag beställde från Stingray. Hur ofta går sådan mätare sönder, kan den fått stryk vid kortslutningen trots att säkringen gick?

var beställer man smidigast en sådan?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...