Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
melle

Segelbåt från USA?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hittat en halvfärdig 42ft segelbåt i USA som jag har köptankar på att frakta hem.

Frågan är:

Är jag tvungen att importera den? Dvs svensk-momsa för den? Eller kan jag ha den registrerad som US-båt men ändå ha den i Sverige medan jag putsar upp den? Tanken är att om några år ge mig ut på en world cruise med den.

Om det inte går att göra på ovan nämnda vis. Hur mkt är tullavgiften för segelbåtar? (momsen är 25%, det vet jag)

Vänligen

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tullverkets hemsida (http://www.tullverket.se/se/), det är bara att söka sig fram, och ev kontakta verket direkt.

Råkar du ut för både moms och tull så kan det bli en hög %-sats sammanlagt. Båtar är billigare i US, men det är sällan lönt att importera dem just pga bestämmelser och pålägg.

Det finns bestämmelser om (fritids-)båtimport till EU. Kolla upp det också!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är när räknas båten som importerad? Är det om man sätter svensk flagg på den? Skickar ett mejl till sjöfartsverket och se vad dem säger.

Vänligen
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att importera den som något annat än en båt, dvs ett skrov, och sean bygga färdigt den i Sverige och på så sätt slippa CE-märkningen då båten ju är ett hembygge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ha vill ju inte importera den alls! ( bara leka lite i sverige med sin båt han har stående i usa)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om import, Är det någon som vet hur läget är beträffande Privat Import och CE-Märkning????

Jörgen P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma funderingar, att importera en segelbåt från US, men bara frakten landar på 10000 USD. Och efter det är man ju inte så sugen på att behöva momsa den också. Går det inte att skeppa den till Tyskland eller Danmark och sen segla in den i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan skeppa via tyskland (sedan vidare till sverige, man behöver inte segla hem den) och behöver då bara betala den tyska momsen på 16% och så tullen förstås (vet inte hur mycket tullen är på men det kan man kolla på tullverket.se).

Flera arbetskompisar till mig har gjort detta med sina bayliners från usa.

Dessutom så fick de 2 kvitton. Ett på båten (skrovet) och ett på motorn.

Det räckte med att betala moms och tull på det ena kvittot och inte nämna det andra =)

CE märkning är väl frivilligt?

Vem är det som kollar upp det? Och hur svårt att det att skriva en egen CE skyllt och poppnita fast (eller kanske låna en från en liknande båt som är skrot? )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det nån här som har importerat segelbåt eller känner nån som har gjort det, från USA??  

Många tar ju in motorbåtar därifrån men segelbåtar är ovanligare, av kostnadsskäl antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...