Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Flipper640

Volvo Penta 290 drev

Rekommendera Poster

Varför finns det två avgasutgångar på detta drev.Är det lika på äldre drev 280,270 osv.Funderar över detta för att motorljudet som kommer ut i drevet när båten är i plan ökade under senaste åkturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att avgasbälgen inte läcker. Genom skölden har du fyra genomföringar, Bälgar för drivknut och avgaser samt slangar för kylvatten och växelvajer.
Läcker avgasbälgen kan utblåset i mellanåt hamna övan vattenytan vilket borde påverka ljudnivån såsom i ditt fall.

Ny bälg kostar en runt 400 och om du ändå har loss så bör du byta bälgen till drivknuten och kylslangen(om inte de är nyligen bytta). Drevet kan vara lite bökigt att få loss (Kräver torrsättning)

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I nedre kanten på skölden sitter det en gummilapp,och under den finns två hål som leder till avgaskanalen.Det är denna jag undrar över.Gummilappen fungerar antagligen som en backventil,men varför behövs detta utlopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varfor? Sakert bast att fraga VPs designers.

Jag har samma (fast i form av ett SP-A) drev och de tva sma halen bakom flappen slapper avgaserna forst nar man kor den uppe pa land. Nar du fatt ordentligt med vatten blandat i avgaserna sa kommer de aven genom drevet.

Du bor (ska) ha flaps pa bada utgangarna, dvs bade i drev och skold, for att forhindra att vatten trycks in i motorn bakvagen. Undantaget givetvis om du har en balg med en flap, da kan du droppa de som sitter langts ut pa drevet. Flap i balgen hjalper dock inte om din lilla flap over de tva sma halen ar borta/trasig. Viktig liten bit med andra ord...

Personligen sa gillar jag betydligt battre en ren balg och flaps pa utsidan. De ar mycket lattare att kika over da och da och verkligen se tillatt de funkar. Alltfor manga har rakat ut for hydro lock pga av en sa liten missad detalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...