Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
chester11

Vilken jolle?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är 28 år gammal och seglade en del som barn/tonåring. Främst optimist men även e-jolle.

Nu tänkte jag ta upp ett saknat intresse igen och undrar vilken jolle man ska börja med? Är 193cm lång och väger nästan 100kg så en optimist är väl att glömma. Vilka jollar rekommenderar ni? De ska vara lättseglade och rymma en fullvuxen person (gärna två) utan att vara en riktig segelbåt. Billig ska den givetvis också vara. :)

Funderar lite kring en e-jolle men jag lär väl vara förstor för en sådan också, eller är triss racer en bättre båt isåfall? Har glömt bort det mesta men vill gärna lär mig själv.

Tacksam för snabba svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Du skriver inte vad det får kosta?

Annars är mitt råd, OK-jolle , 2-krona eller en Fabola Pokus, inga racers någon av dom, men som du skriver så vill du lära på nytt.

Då är detta utmärkta förslag på det.

Fabolan finns på Blocket från 8500:-

2-kronan från 29000:-

Och OK-jollen från 4000:-

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt snabba svar. Hade tänkt mig max 20000:- och helst betydligt mindre (5-10000:-).

Kolla lite på dina förslag. Rent estetiskt tilltalar ok-jollen mig mest men de andra två verkar mer stabila för en pånyttfödd-seglare.

Finns det någon bra jollesida som spaltar upp för och nackdelar med olika båttyper eller liknande?

Skulle vilja veta skillnaderna mellan e-jolle, laser, ok-jolle osv.

Tycker ok-jollen verkar grym, bra priser på blocket dessutom. Är den enkel att vända på rätt köl om man kapsejsar?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Här finns OK:s hemsida idag.

http://www.seglaok.nu/

Där finns en i trä med trämast för 3000:- och en med kolfibermast för 17000:- just nu, OK:n är som du själv skriver den finaste av mina förslag, men den passar bäst för en person.

Jag tävlade en hel del själv med en på 70-talets mitt, efter min debut på Optimisten.

Det finns gamla fina restaurerade i trä idag som är väldigt prisvärda, speciellt de klarlackade.

2-kronan är en typisk 2-mans båt, men det finns 1-krona oxå.

Fabolan är en bra lärobåt som är lite äldre, men med bra priser på de äldre, så den kan man traila efter bilen.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker de i trä har sin charm och om priserna är så mkt lägre lär det bli en sådan, ok-jolle då alltså. Är visserligen från Skåne men bor ganska mkt i Blekinge skärgård under sommaren. Hoppas kunna hitta en fina ok-jolle här i dagarna. De borde dessutom vara billigare nu än i maj nästa år. På blocket eller på ok-sidan finns dock tyvärr ingen i Blekinge till salu. Får kolla i lokaltidningen. Hittar någon en bra i närheten av Karlskrona så säg gärna till. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag såg nu att det finns ett ganska stort utbud av Trissjolle på blocket,
En typisk 2-mansbåt med fock.
Till denna klassen finns det gott om begagnade segel.
Nytillverkning av båten förekommer oxå, finns en firma i Kungsbacka som gjuter nytt, segel tillverkas av OS-segel i Onsala.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite komiskt att du skrev så då även jag fått upp ögonen för trissen. Råkade vara den enda jollen till salu på blocket i Blekinge. Så trissen (typ2 tror jag) är en ok jolle att börja med? Antar att man inte behöver vara två som seglar den. Svärfar har en motorbåtstrailer som jag kan låna ifall den faller mig i smaken (borde väl fungera även till en triss). tror trailer är avsedd för 80 km/h till normalstor utombordare. Hoppas trissen är något att ha. Vad ska man kolla efter, vanliga fel osv?

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Kolla över skicket i allmänhet, är det trämast så kolla om det finns sprickor, är det aluminiummast så kolla så det inte finns korrosionsskador eller spricktendenser. Kolla oxå infästningen till roder och givetvis centerbordslådan. Segel bör vara i hyffsat skick, men inget måste, det finns gott om begagnade segel på marknaden, men det ska givetvis vara ett avdrag på priset då. Trissjolle och OK-jolle är INTE samma båt, bara så du har koll på detta. OK-jollen har endast ett segel medans Trissjollen även har en fock.
Personligen tycker jag OK-jollen är trevligare, men det beror nog mest på att det är den jag har kappseglat med själv.
Lycka till med ditt ev, köp av båt.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går ingen vidare detta. Många som vill köpa jolle nu verkar det som. Blir mer och mer sugen på e-jollen eftersom det finns flera till salu i Skåne. Tror ni den kan funka trots att jag är fullvuxen och dessutom en lång sådan? Sedan en annan sak jag funderat kring. I Blekinge skärgård där vi bor är det som djupast 2-3 m, vad händer om man kapsejsar och seglet inte kan slå runt. Sjunker båten då eftersom den inte kan slå runt och flyta upp och ner? Fasan är att den 5m långa masten fastnar i den relativt sunkiga botten och man får inte båten på rätt köl igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som är några teorier om jag är för stor för en e-jolle?

Ok-jollen finns inte till salu i Skåne/Blekinge. Fabolan för dyr och ful...

Får väl i värsta fall vänta till hösten när alla vi göra sig av med jollarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK-joller eller Laser skulle jag säga.

vill du segla med en till så titta gärna även ner mot Tyskland. Det finns t.ex. Yxilon som har två centerbord på var sin sida så att man få en yta för luftmadrass i mitten. Den kan användas som campingbåt.

Alternativt finns det Pirate, 420, 470 och FD m.m. som kan vara intressanta. De sista tre är kanske något vassare seglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan bli en ok-jolle imorgon om den verkar ok. Eftersom det var snart hundra år sedan jag seglade så vill jag ha en mastsäkring och kanske även en sådan där i masttopen (vad heter de nu?) som gör att båten inte slår r unt helt. Vart kan man köpa sådana och hur ser en mastsäkring ut samt hur fungerar den, jag har noll koll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bind fast en fender eller nätblåsa i masttoppen så kan du leta vidare i lugn och ro....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev ingen ok-jolle. Den var i uselt skick och dessutom ett hemmabygge.

Klarar en nätblåsa verkligen hålla masten ovanför vattenytan vid kapsejning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte ovanför, men PÅ... Hur tungt är det att hålla när båten ligger på sidan? Trämast har egen (begränsad) flytkraft, alumast kan fyllas med frigolitstavar. Som extra säkerhet kan man montera något utvändigt också. (En katamaran har säkert större behov av flytkraft eftersom mastfoten troligtvis ligger högt över vattenytan i sidoläge, detta gör att båten redan tippat över och trycker masttoppen mer mot/igenom vattenytan.)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hejsan.

Är en gammal Jolly scott och Flipper seglare som nu har barn i lagom seglar-ålder funderar därför på att skaffa ngt snabbt o roligt som tex en 470.

Ngn. som har en sådan till salu?

Mvh. Peter Hansson 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laser ...lätt... bär 100 kg lätt(möjlign undantaget i kappseglingssammanhang)

Robust, relativt snabb och tenkniskt enkel konstruktion.

Lättseglad så länge det inte blåser sså mkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...