Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Jockejo

Modifiera växelhus

Rekommendera Poster

Tjena.
Har en motor med lång rigg, kört sönder växelhuset och nu hittat ett (nästan gratis) fast till en motor med kort rigg. Allt passar och ser likadant ut förutom att växelfören och axeln är för korta givetvis. Men eftersom jag inte hittat nåt växelhus till lång rigg i vettig prisklass tänkte jag om det finns nån möjlighet att bygga om? Plocka växelför och axel från gamla växelhuset, eller det är helt omöjligt? Passar kanske inte alls ihopa med övriga detaljer inne i huset? Någon som försökt med nåt liknande? 
/Jocke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma motor fast med kort rigg så är det bara att plocka över delarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Själva växelhuset är såvitt jag vet alltid likadant vare sig det är lång el kort rigglängd på motorn. Det brukar vara lite knepigt att plocka isär och sätta ihop ett växelhus utan specialverktyg så frågan är om du har de rätta vertygen för detta så du kan byta drivaxeln och växelförarstången? Att byta dessa delar i sig tror jag inte är några problem.

Kolla på sprängskisser som går att hitta på internet till de flesta utombordare.

Vad är det för fabrikat, modell och årgång på din utombordare?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Det är en Evinrude 50 hk -80

Ska göra ett försök att plocka isär det gamla trasiga huset. Får se om det går annars får jag jaga vidare efter ett med lång rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...